خبرگزاری کار ایران

عبدالله عبدالله:

قبل از بررسی آرای مشکوک٬ نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را نمی‌پذیرم

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۶۰۰

شاخص هایی را که ما پیشنهاد کردیم به نفع این یا آن نامزد نیست، ما مثلا می‌خواهیم که هر صندوقی که بالاتر از ۹۳ درصد رای به یک کاندید را داشته باشد تفتیش شود.

«عبدالله عبدالله» یکی از دونامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در یک نشست خبری اعلام کرد که اگر نتایج اولیه انتخابات قبل از بررسی آنچه وی آرای مشکوک می‌خواند اعلام شود، برای او قابل قبول نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ موضع عبدالله در حالی اتخاذ می‌شود که «یوسف نورستانی» رئیس کمیسیون انتخابات به رسانه‌ها گفته است که نتایج ابتدایی انتخابات فردا – دوشنبه - اعلام خواهد شد.

تیم تحول و تداوم به رهبری «اشرف غنی احمدزی» کاندیدای دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان از این تصمیم کمیسیون استقبال کرده است.

عبدالله گفت: «ما در روزهای گذشته در مذاکره را باز گذاشتیم. روز جمعه مذاکرات در دو سطح فنی و سیاسی آغاز شد که مذاکرات سیاسی هنوز هم ادامه دارد ولی در هیچ مذاکره موضوع معامله شخصی و شرکت سهامی مطرح نبود و نخواهد هم بود.»

عبدالله افزود که وی خواهان تفتیش رای در کابل تحت نظارت نماینده‌های هردو تیم و ناظرین بین‌المللی است.

وی گفت: «شاخص هایی را که ما پیشنهاد کردیم به نفع این یا آن نامزد نیست، ما مثلا می‌خواهیم که هر صندوقی که بالاتر از ۹۳ درصد رای به یک کاندید را داشته باشد تفتیش شود.»

عبدالله تاکید کرد که از آرای پاک مردم افغانستان دفاع خواهد کرد و گفت: «از برخورد مسئولانه ما این گونه تعبیر نشود که در برابر آرای پاک مردم بی‌تفاوتی می‌کنیم.»

از طرف دیگر، تیم تحول و تداوم اعلام کرد که با توجه به جدول زمانی٬ کمیسیون انتخابات نباید در اعلان نتایج تاخیر کند و روز دوشنبه باید نتایج ابتدایی اعلام شود.

عبدالله عبدالله در نشست خبری گفت که علیه «ضیا الحق امرخیل» رئیس پیشین دبیر خانه کمیسون مستقل انتخابات اقامه دعوا کرده است تا وی تحت پیگرد نهادهای قضایی قرار بگیرد.

به دنبال انتشار یک فایل صوتی توسط ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری و اعتراض‌های خیابانی، امرخیل استعفا داد.

عبدالله درباره امرخیل گفت: «در برابر خیانتی که امنیت ملی افغانستان را به خطر انداخته، سرنوشت مملکت را به خطر انداخته و امکان یک بحران را در کشور فراهم کرده است، باید پاسخ‌گو باشد.»

عبدالله از موضع‌گیری روزهای اخیر جامعه بین‌المللی استقبال کرد.

در همین حال، «کارل لیون» سناتور دموکرات آمریکایی که برای حل بحران انتخاباتی افغانستان به کابل رفته است٬ می‌گوید که هردو نامزد ریاست جمهوری اطمینان داده‌اند که پس از پایان بررسی‌های همه‌جانبه نتیجه انتخابات را می پذیرند.

وی همچنین تاکید کرد که نتیجه ابتدایی برای اعتبار بخشیدن به روند انتخابات اعلام می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز