خبرگزاری کار ایران

خرم در گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکرات سنگین و زمانبر است / در وین۶ دسترسی به متن نهایی دور از انتظار نخواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۳۰۴

آمریکا نشان داده برخلاف ۱۰ سال گذشته علاقه‌مند است تا به مذاکرات به نتیجه برسد. / نباید انتظار داشت که مذاکرات هسته‌ای که در طول یک دهه شکل گرفته اند، در یک جلسه یا در یک دوره زمانی کوتاهمدت حل گردد.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه نفس مذاکرات، سنگین و زمانبر است، یادآور شد: اجلاس وین۶ به‌ رغم چالش‌هایش از اصل یک گام تعیین‌کننده در پیشبرد مذاکرات برنامه جامع محسوب می‌شود که دسترسی به متن نهایی دور از انتظار نخواهد بود.

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص مذاکرات وین۶ گفت: مذاکرات وین۶ یک حلقه از زنجیره مذاکرات است که در این دور، همه مذاکره‌کنندگان هفت کشور شامل ایران و گروه ۱ + ۵ گردهم آیند و در مدتی طولانی و مبسوط به بحثدر مورد همه موضوعات مطروحه در چهار ماه گذشته بپردازند.

وی با اشاره به مدت زمان ۲۰ روزه این مذاکرات اظهار داشت: تا قبل از وین۴ سرفصل‌های متعددی از سوی کشورهای عضو گروه ۱ + ۵ مطرح شد که اغلب خلاصه نشده و حتی بعضا کارشناسی نشده بود. از اجلاس وین۴ بحث‌های کلی به تدریج روی موضوعات فوق باز شد و زمینه برای طرح دیدگاه‌های متفاوت فراهم شد اما اختلافات تا دور قبلی باقی مانده است و شاید این مدت ۲۰ روزه مذاکرات، بتواند موجب حل شدن اختلاف و رسیدن به توافق نهایی جامع شود.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه نفس مذاکرات سنگین و زمانبر است، یادآور شد: نباید انتظار داشت که مذاکرات هسته‌ای که در طول یک دهه شکل گرفته اند، در یک جلسه یا در یک دوره زمانی کوتاه مدت حل شود.

خرم در خصوص صحبت‌های محمد جواد ظریف مبنی بر اینکه تعداد پرانتزها در متن توافق جامع نهایی بیش از متن و مقدمه است، تصریح کرد: روش معمول مذاکرات چند جانبه این است که متنی از کنار هم قرار دادن همه جملات پیشنهادی همه اعضای گروه فراهم می‌شود که آنها که مورد اعتراض هستند در پرانتز قرار گرفته تا با بحث‌های چندجانبه، همه مذاکره‌کنندگان در حدی قانع شوند تا پرانتز حذف شود یا جمله داخل آن حذف شده یا تصحیح شود. اجلاس وین ۶ محلی است که بارها جملات پیشنهادی هر هفت کشور نگارش شود و سپس در بحث‌های دو یا چندجانبه برخی از جملات پالایش شده و در نهایت به یک متن نهایی دست یابند.

مشاور وزیر امور خارجه ادامه داد: هرگاه بحث‌های کارشناسی درمورد متن به نتایج نسبتا مطلوبی نزدیک شود، نهایی کردن آن به آقای ظریف و خانم اشتون احاله می‌شود. متن نهایی شده توسط این دو نفر نیز آماده عرضه به اجلاس وزرای خارجه هفت کشور خواهد شد که معمولا عمده متن مورد پذیرش قرار گرفته و پس از رفع برخی جزئیات به‌عنوان متن نهایی مورد توافق و امضاء قرار می‌گیرد. در صورتی که آقای ظریف و خانم اشتون موفق به تهیه متن نهایی شوند، از وزرای خارجه هفت کشور دعوت به اجلاس وین می‌شود تا مشابه برنامه اقدام مشترک با توافق خود، متن مزبور به‌عنوان یک سند بین‌المللی به جهان عرضه شود.

وی در خصوص عدم رسیدن به توافق در این دور از مذاکرات نیز ابراز داشت: در صورتی که در این ۱۹ روز، مذاکره‌کنندگان ایرانی نتوانند به یک متن نهایی در مورد برنامه جامع به نتیجه برسند به طور طبیعی مذاکرات برای اجلاس‌های بعدی تمدید می‌شود و مانعی در این کار وجود ندارد زیرا مذاکرات بین‌المللی همواره طولانی بوده و برنامه اقدام مشترک آن را پیش‌بینی کرده تا به نتیجه مطلوب برسد.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که آیا طرف واقع‌بینی لازم را برای رسیدن به توافق را دارد، بیان کرد: آن چیزی که طرف مقابل در مذاکرات دنبال می‌کند، این است که بیشتر از حد مطالبات اصرار دارد تا در چانه‌زنی‌ها به حداقل‌ها دست یابد.

خرم در خصوص اراده طرفین برای رسیدن به توافق نیز خاطرنشان کرد: آمریکا نشان داده برخلاف ۱۰ سال گذشته علاقه‌مند است تا به مذاکرات به نتیجه برسد.

در پایان تاکید کرد: به هر طریق اجلاس وین۶ به‌رغم چالش‌هایش از اصل یک گام تعیین‌کننده در پیشبرد مذاکرات برنامه جامع محسوب می‌شود که دسترسی به متن نهایی دور از انتظار نخواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز