خبرگزاری کار ایران

عضو هیات رییسه مجلس در گفت و گو با ایلنا:

ممکن است طرح استیضاح وزیر علوم اعلام وصول نشود

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۹۸۶

اینکه برخی نمایندگان، اعضای هیات رییسه را به کوتاه آمدن در مقابل دولت متهم می‌کنند، درست نیست / استیضاح باید منطق داشته باشد و اینکه تعدادی استیضاح و طرح سوال در یک زمان مشترک و فرصت زمانی کوتاه مطرح می‌شود طبیعی است که مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه ممکن است طرح استیضاح وزیر علوم اعلام وصول نشود، گفت: در رابطه با طرح استیضاح‌ها دو شرط وجود دارد که می تواند طرح استیضاح را لغو کند. اول آنکه متقاضیان استیضاح انصراف دهند و تعدادشان از حد نصاب کمتر شود. دوم آنکه طرح استیضاح در چارچوب قانون و آیین نامه نباشد یعنی محورهای طرح کلی و یا خارج از حیطه کاری شخص وزیر باشد.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی نیا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که موضع هیات رییسه مجلس درباره طرح استیضاح و سوالات اخیر اقلیت مجلس چگونه است، تصریح کرد: استیضاح باید منطق داشته باشد و اینکه تعدادی استیضاح و طرح سوال در یک زمان مشترک و فرصت زمانی کوتاه مطرح می‌شود طبیعی است که مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
عضو کمییسیون امنیت ملی ادامه داد: ما باید از طرق مجاری مختلف مثل گفت‌وگو با وزرا و نمایندگان موافق طرح سوال یا طرح استیضاح، مشکلات را برطرف کند تا کار به کارت زرد و استیضاح نکشد. لذا تلاش هیات رییسه نیز همین است تا بتواند به عنوان رابط بین وزرا و نمایندگان کار کند.

نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی در عین حال تاکید کرد: البته این حق نمایندگان که سوال بپرسند یا تذکر دهند را قبول داریم و بنده فکر می‌کنم که اگر همین نمایندگان سوال کننده یا حامی استیضاح اگر بتوانند راه حلی برای مشکلشان پیدا کنند به دنبال چنین مسائلی نظیر استیضاح یا طرح سوال نمی‌روند.
به گفته سبحانی نیا، برگزاری جلسات مشترک نمایندگان متقاضی استیضاح با وزرا و تعامل بهترین راهکار می‌تواند در حل مشکلات و مسائل باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون جلسات ویژه‌ای میان رییس مجلس و وزیرعلوم برگزار شده است، اعلام کرد: بنده از اینکه چنین جلساتی در هفته اخیر بین آقای لاریجانی و آقای فرجی دانا برگزار شده است، بی‌اطلاع هستم چون با توجه به تعطیلات مجلس، نمایندگان مشغول سرکشی به حوزه‌های انتخابیه هستند. اما در عین حال یک سری صحبت‌هایی در هیات رییسه مجلس صورت گرفته تا در هفته آتی اعضای هیات رییسه صحبتی با نمایندگان متقاضی استیضاح وزیر علوم داشته باشند.

سبحانی نیا همچنین با اشاره به اختلاف مکرر بین اقلیت مجلس و هیات رییسه مجلس در طرح سوالات و استیضاح ها، تاکید کرد: اعضای هیات رییسه در اینکه استیضاح، تذکر و سوال از وزرا حق نمایندگان است هیچ حرفی نداشته و این حق را به نمایندگان می‌دهند تا دغدغه‌ها و مشکلات ملی و حوزه‌های انتخابیه خود را از طرق مختلف مطرح کنند. ولی اینکه سوالی از وزیر پرسیده شود، خارج از حوزه اختیارات و وظایف قانونی وزارت خانه باشد یا مربوط به وظایف چند وزارت خانه یا نهاد باشد، با متن قانون و آیین نامه مغایرت دارد و اینجاست که هیات رییسه وظیفه دارد طبق وظیفه‌اش، آیین نامه و قانون وارد عمل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: این در شرایطی است که با توجه به وجود نگرش‌های مختلف در مجلس و همچنین باز بودن آیین نامه مجلس در موضوع استیضاح‌ها و طرح سوالات، هیات رییسه را با محدودیت‌هایی رو‌به‌رو کرده و دست همکاران را بسته است.

به گفته سبحانی‌نیا، تلاش هیات رییسه علی رغم مشکلات موجود این است که تعامل بین دولت و مجلس را حفظ کند و اجازه ندهد تا رابطه بین دولت و مجلس به حاشیه کشانده شود.

وی در واکنش به اینکه برخی از نمایندگان، هیات رییسه را " وکیل الدوله " خطاب می‌کنند، گفت: اینکه برخی نمایندگان، اعضای هیات رییسه را به کوتاه آمدن در مقابل دولت متهم می‌کنند، درست نیست. هدف ما این است که تعامل را حفظ کنیم و اساسا در نظام جمهوری اسلامی همه مسئولان باید با همکاری و حفظ تعامل مشکلات کشور را برطرف کنند. برای ما همکاری و تعامل برای حل مشکلات کشور مهم است و اهمیتی ندارد که عده‌ای چه فکری می‌کنند و چه می‌گویند. چراکه شرایط داخلی و بین‌المللی کشور و همچنین انتظارات مردم از مسئولان می‌طلبد تا از حاشیه‌ها و مسائلی که دشمنان نظام را شاد می‌کند و به منافع ملی صدمه می‌زند، دوری کنیم. هیات رییسه همواره طبق قانون و آیین‌نامه عمل کرده و به مسائل ورود می‌کند.

عضو هیات رییسه مجلس در ضمن اشاره به محدودیت‌هایی که آیین‌نامه مجلس برای هیات رییسه در موضوعات طرح سوال و استیضاح ایجاد کرده است، افزود: زمانی که یک ماده قانونی از آیین‌نامه با برداشت‌های مختلفی توجیه می‌شود و در مجلس اختلاف و تعارضاتی ایجاد می‌کند طبیعتا تحت بررسی مجدد برای اصلاح یا تکمیل قرار می‌گیرد که این وظیفه بر عهده کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس است. این امکان وجود دارد که آیین نامه درباره موضوعات طرح سوال و استیضاح مورد بازبینی و اصلاح قرار بگیرد ولی هنوز چنین تصمیمی عملی نشده و صحبتی درباره آن صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه اگر طرح استیضاحی خارج از حدود قانونی آیین نامه باشد می‌تواند از دستور کار خارج شده یا اعلام وصول شود، تصریح کرد: در رابطه با طرح استیضاح‌ها دو شرط وجود دارد که می تواند طرح استیضاح را لغو کند. اول آنکه متقاضیان استیضاح انصراف دهند و تعدادشان از حد نصاب کمتر شود. دوم آنکه طرح استیضاح در چارچوب قانون و آیین‌نامه نباشد یعنی محورهای طرح، کلی و یا خارج از حیطه کاری شخص وزیر باشد.

سبحانی نیا ادامه داد: درباره طرح استیضاح وزیر علوم باید در مورد محورها ملاحظات و بررسی دقیقی صورت گیرد تا کلی‌گویی نبوده و خارج از اختیارات شخص وزیر نباشد یا مربوط به حوزه اختیارات چند وزارت‌خانه یا داستگاه نشود چون ممکن است اعلام وصول نشود. البته نمی‌توان در مورد اعلام وصول نشدن یا شدن با قاطعیت حرف زد. چراکه با توجه به تعطیلی مجلس و مطرح شدن طرح استیضاح در لحظات پایانی جلسه چهار شنبه هفته گذشته هنوز فرصتی پیش نیامده تا بتوانیم در مورد محورها و جزییات طرح استیضاح صحبت کنیم.

وی در عین حال به برخی از طرح سوالات نمایندگان در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: در طول یک سال اخیر بعضا دیده می‌شد که سوالات یا خارج از حوزه اختیارات قانونی وزیر بوده یا مروبط به وظایف چند وزارت‌خانه می‌شدند. مباحثی مثل فرهنگ و امنیت از جمله مسائلی بودند که بیشتر با چنین مشکلاتی رو به‌رو شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز