خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون صنایع و معادن:

تعطیلی ۵۰ هزار پروژه نیمه تمام صنعتی به معنای خواب سرمایه است

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۷۴۲

بر اساس آنچه خود رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است ۴.۵ درصد معوقات بانکی مربوط به حوزه تولید است / تعطیلی ۵۰ هزار پروژه نیمه تمام صنعتی به معنای خواب سرمایه است

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه قیمت و کیفیت خودرو در شان ملت ایران نیست، گفت: کیفیت خودرو می‌تواند بهتر از این باشد و قیمت هم می‌تواند حتی به پایین تر از قیمت موجود بیاید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا رحمانی در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه دولت برای استراتژی توسعه‌ای صنعت چه اقداماتی انجام داده گفت: از حیثمبنایی کارشناسان مختلف با یکدیگر هماهنگ بودند اما از لحاظ اصولی و استراتژیک با یکدیگر متفاوت هستند و از طرفی بر اساس آمایش سرزمینی مسائل مختلف باید بررسی شود زیرا هر استانی مزیت‌های خاص خود را دارد که باید بر اساس آنها برنامه‌ریزی صورت گیرد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن همچنین اعلام کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار پروژه نیمه تمام صنعتی داریم که این به معنای سرمایه خام است.
وی ادامه داد: ما بزرگترین واردکننده خودرو در خاورمیانه و بزرگترین صادرکننده مواد معدنی و کنستانتره هستیم.
نماینده مردم تبریز از پایین آمدن صادرات کشور خبر داد و افزود: ارزش صادرات ما در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ چیزی حدود ۱۰۰ دلار پایین آمده که به این معنی است که خام‌فروشی در کشور زیاد شده است.
رحمانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه مجلس برای آزادسازی صادرات و اصلاح قوانین دست و پا گیر چیست اظهار داشت: با تصمیمی که در سال ۹۱ گرفته شد، یک شب صادرات ۷۳ قلم کالا ممنوع شد که این کاری بود که بدون مطالعه و برنامه به صورت عجولانه صورت گرفت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید توجه داشته باشیم که کشور ما با تعدد همسایه‌هایی که دارد و همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی و داشتن دریا و راه‌آهن می‌تواند از هر کدام از آنها به عنوان یک فرصت برای صادرات استفاده کند اما قبل از هر چیز ضروری است که ما به صورت هدفمند از صادرات حمایت کنیم.
نماینده مردم تبریز ضمن تاکید بر ضرورت ثبات در تصمیمات اقتصادی افزود: اینکه قوانین هر چند وقت یک بار و پشت سر هم تغییر پیدا کند به ضرر اقتصاد است.
رحمانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نقدینگی صنعت گفت: ما امسال به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی یعنی سرمایه در گردش نیازمندیم که باید ۷۵ درصد ‌آن را از تیم بانکی تامین کنیم و از طرفی در مجلس ۱۰ درصد ریالی را تصویب کردیم به این معنی که ۱۰ درصد صندوق توسعه ملی تبدیل به ریال شود و در اختیار صنعت کشور قرار گیرد.
وی ادامه داد: تولیدات کشور ما در حال حاضر از طریق منابع بانکی و هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود که بر این اساس قرار بر این بوده که ۳۰ درصد از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه تولید اختصاص یابد که فعلا تا این لحظه هیچ اتفاقی نیفتاده و تصمیماتی هم که تاکنون گرفته شده علایم خوبی را نشان نمی‌دهد لذا انتظاری که ما از دولت داریم این است که رئیس جمهور بر اساس همان فرمایشاتی که قبلا فرمودند عمل کنند.
رحمانی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که همان ده درصدی را هم که قرار بود از صندوق توسعه ملی صرف تولید شود تا به امروز هنوز صندوق توسعه بانک‌ها قرارداد عاملیت آن را نهایی نکرده است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن از تعطیلی ۵۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی در کشور خبر داد و دلیل آن را نیز نبودن نقدینگی عنوان کرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص لایحه حمایت از تولید که از طرف وزارت صنعت معدن و تجارت تهیه شده است توضیح داد: این لایحه در کارنامه دولت و حتی مجلس نقطه درخشانی نبوده و انتظار ما بیشتر از اینها بوده و این پیش‌نویسی که به ما تحویل داده شده متنی بوده که وزارت صنعت تهیه کرده و به کمیسیون اقتصادی فرستاده شده اما این پیش‌نویس نمی‌تواند مشکلات زیادی را حل کند لذا در حال حاضر این لایحه به عنوان پیش‌نویس اولیه به مجلس داده شده و قرار است بخش خصوصی هم روی آن اعمال نظر کند و ما نیز یک طرح مشابه داشتیم که آن را به دوستان ارائه کردیم اما در هر صورت انتظاری که از دولت داریم این است که در خصوص حمایت از تولید اگر قوانینی لازم است وضع شود و آنجا که احتیاج به تسهیل و اصلاح است اقدامات لازم صورت گیرد و چنانچه قانونی نیز دست و پا گیر است حذف گردد چرا که یکی از معضلات کشور ما زیاد بودن قوانینی است که به نوعی در مسیر تولید محدودیت ایجاد می‌کند لذا مجلس و دولت باید پالایش قوانین را در اولویت کار خود قرار دهند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه دولت چه برنامه‌ای برای تعیین تکلیف معوقات بانکی حوزه صنایع و واحدهای تولیدی دارد اظهار داشت: بر اساس آنچه خود رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است ۴.۵ درصد معوقات بانکی مربوط به حوزه تولید است لذا خواهش ما این است که اولا در خصوص این معوقات شفاف سازی صورت گیرد و حداقل انتظاری که داریم این است که کمیت این معوقات به صورت جز به جز اعلام گردد و ترکیب این صد هزار میلیارد تومان معوقات بانکی به صورت شفاف مشخص شود که چه مقدار از آن مربوط به تولید و چه مقدار مربوط به بخش‌های دیگر است.
رحمانی در توضیح این مطلب افزود: چه بسا آن بخش از معوقات که مربوط به تولید است به صورت غیرارادی و ناشی از مشکلات عمومی کشور نظیر تحریم‌ها و نوسانات ارزی و مسائلی از این دست بوده باشد لذا نظر ما این است که بانک‌ها در حال حاضر حداقل می‌توانند مقررات خود را اصلاح کنند که این تسهیلات به سمت تولید برود.
نماینده مردم تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص بیکار شدن یا ضعیف شدن صنعت‌های توسعه‌ای مثل ایدرو و ایمیدرو و اینکه آیا طرحی برای برگرداندن این صنعت‌های توسعه‌ای به کشور وجود دارد یا خیر گفت: این ساختارها در سال‌های گذشته متاسفانه مورد هجمه قرار گرفته‌اند و راهکار ما در این خصوص این است که اینها به اساسنامه خود برگردند و چنانچه اصلاحاتی لازم است صورت گیرد و خود سازمان‌ها هم نظرشان بر این است که با این اصلاحات وضع‌شان بهتر خواهد شد اما واگذاری‌هایی که در سال‌های گذشته صورت گرفته بر اساس دیون بوده که انتظار ما از این دولت این است که در لایحه حمایت از تولید به این مسائل نیز توجه کنند.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چرا صنعت خودروسازی در کشور با اعلام فرمول تعیین قیمت از سوی شورای رقابت مخالفت کرده گفت: صنعت خودروسازی با شورای رقابت بر سر قیمت به توافق رسیده‌اند اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که صنعت خودروسازی قبل از تعیین قیمت و تفاهم و توافق بر سر آن باید به عنوان صادرکننده صنایع کشور مسئول باشد.
وی ادامه داد: من در خصوص قیمت و کیفیت خودرو بارها اعلام کرده ام که قیمت و کیفیت خودرو در شان ملت ایران نیست و این می‌تواند بهتر از این باشد و قیمت هم می‌تواند حتی به پایین تر از قیمت موجود بیاید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز