خبرگزاری کار ایران

یک مدرس دانشگاه:

برای احقاق حق اشخاص باید به سمت تخصصی شدن محاکم پیش برویم

asdasd
کد خبر : ۱۸۰۸۴۹

تأمین معیشت و رفاه قضات و کارکنان قضایی بطوری که دغدغه‌های رفاهی آنها را فراهم کند می‌تواند بسیاری از عوامل ایجاد بزه را از بین ببرد. انتظارات ما از سیستم قضایی و مجموعه عوامل آن باید در حد امکاناتی که ارائه می‌دهیم باشد و غفلت از این موضوع می‌تواند سلامت سیستم را به مخاطره اندازد.

یک مدرس دانشگاه تخصصی شدن محاکم دادگستری را موجب احقاق حق اشخاص دانست.

به گزارش ایلنا، پژمان پیروزی، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اظهار داشت: در سیستم قضایی تحولات مهمی انجام شده است ولی برای رسیدن به نقطه آرمانی باید تلاش مضاعف کرد.

وی آشنایی با سیستم‌های قضایی سایر کشورها و آشنایی و بهره‌گیری از تجربیات آنها را در زمینه‌های قضایی مؤثر و مفید ارزیابی کرد و گفت: در راستای احقاق حق اشخاص ناگزیریم به سمت تخصصی شدن محاکم پیش برویم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در محاکم و دادگاه‌های ما وجود دادگاه تجارت، اطفال و یا سایر دادگاه‌های تخصصی لازم و ضروری است و قطعاً رسیدگی‌های علمی و تخصصی اثرات بهتری دارد.

وی با بیان اینکه تحول سیستم قضایی و تخصصی شدن دادگاه‌ها اقدامی مهم است که دستگاه قضایی ناگزیر به حرکت در این مسیر است بیان کرد: تلاش سیستم قضایی در رسیدگی به پرونده‌های مفاسد مهم است؛ در پرونده‌های زمین‌خواری، مفاسد اقتصادی و اجتماعی بار مبارزه نباید به تنهایی بر دوش قوه‌قضاییه باشد و باید با بررسی ریشه‌های مفاسد و تعاملات فراسیستمی و ملی به اصلاح زیرساخت‌ها پرداخت.

پیروزی افزود: نیازمند تعامل فراقوه‌ای در بحثمفاسد هستیم زیرا مجازات صرف نتیجه‌بخش نیست و علت و ریشه‌های هر جرم باید بررسی و از بین برود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اصلاح زیرساخت‌ها عنوان کرد: تأمین معیشت و رفاه قضات و کارکنان قضایی بطوری که دغدغه‌های رفاهی آنها را فراهم کند می‌تواند بسیاری از عوامل ایجاد بزه را از بین ببرد. انتظارات ما از سیستم قضایی و مجموعه عوامل آن باید در حد امکاناتی که ارائه می‌دهیم باشد و غفلت از این موضوع می‌تواند سلامت سیستم را به مخاطره اندازد.

وی در ادامه همچنین، با اشاره به نظارت‌های صحیح و اصولی یادآور شد: استفاده از مکانیزم‌های نظارتی اصولی به طوری که استقلال قاضی را به چالش نکشد و از طرفی بازدارنده از تخلفات باشد بسیار مهم و تأثیرگذار است.

این مدرس دانشگاه و حقوقدان با تبیین جایگاه حقوق بشری در نظام حقوقی جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: جوامع غربی در مسئله حقوق بشر مصادره به مطلوب می‌کنند و یا به عبارتی با تفسیر رأی هر چه به مصلحت و نفع‌شان باشد انجام می‌دهند. حقوق بشر به عنوان ابزاری در اختیار برخی قدرت‌ها در جهت استفاده‌ها و منافع شخصی آنان است، در حالی که چارچوب و منشور حقوق بشر مشخص و تبیین شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز