خبرگزاری کار ایران

رحمانی‌فضلی: / تکرار /

مواد مخدر از اصلی‌ترین بنیان‌های تقویت‌کننده تروریسم در دنیا است

asdasd
کد خبر : ۱۸۰۶۲۹

وقتی در ایران بحثاعدام از منظر حقوق بشر مطرح می‌شود، این نکته باید در نظر گرفته شود که ما معتاد را صرف حمل مخدر اعدام نمی‌کنیم چراکه کنار حمل مواد مخدر نظیر حمل سلاح، تجاوز، پول‌شویی و کمک به تروریسم هم مطرح است و به این طریق نظم بین‌المللی و صلح جهانی را به مخاطره می‌اندازند.

وزیر کشور تاکید کرد: تروریسم در حال حاضر در دنیا خطر بسیار بزرگی است که یکی از اصلی‌ترین بنیان‌های تقویت‌کننده آنها همین مواد مخدر است که مبارزه با آن عزم بزرگی را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم امحای بیش از ۵۰ تن مواد مخدر و روانگردان به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: ما در بحثمواد مخدر با یک مقوله خانمان سوز و یک معضل اجتماعی، سیاسی، بین‌المللی و فرهنگی رو به رو هستیم.

وزیر کشور با اشاره به همجواری کشور ایران با افغانستان به عنوان یکی از کشورهای فعال در تولید مواد مخدر ادامه داد: سطح زیر کشت در افغانستان از ۱۹۵ هزار هکتار به ۲۰۱۵ هکتار در سال ۲۰۱۳ رسیده است که ۱۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد لذا این همجواری باعثشده بخش زیادی از مواد برای رسیدن به بازار مصرف از ایران ترانزیت شود.

وی با بیان اینکه ما به لحاظ اعتقادی و انسانی با موضوع مواد مخدر مبارزه می‌کنیم، گفت: ما با یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد در کشور رو به رو هستیم که معضلاتی همچون سرقت، قتل، کودک‌آزاری و همسرآزاری را ناشی می‌شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین خاطرنشان کرد: به لطف خدا، اراده دولت تدبیر و امید و اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر بر این است که بتوانیم با تنظیم یک برنامه دقیق گام‌های موثری را در مبارزه با مواد مخدر برداریم.

وزیر کشور با تاکید بر کنترل مرزهای شهری افزود: امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم پیشرفت زیادی در حوزه کنترل مرزهای شهری داشته باشیم. آنچنان که در سال ۹۲ بیشترین درگیری‌ها را به مناطق مرزی منتقل کردیم و هر چه این درگیری‌ها و مبارزه با مواد مخدر به مرزها کشیده شود به نفع ما خواهد بود.

وی ضمن اشاره به همکاری بسیار خوب قوه قضاییه در رابطه با مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: اکنون بخشی از مواد مخدر از طریق آب‌ها منتقل می‌شود که این نشانه موفقیت ما در کنترل مرزهاست.

وزیر کشور همچنین یادآور شد: در زمینه درمان نیز ۷۵۰ هزار نفر معتاد را پذیرش کرده‌ایم که در این میان ۲۱ هزار نفر معتاد در مراکز مهم ۱۶ درمان شده‌اند و هزینه این درمان نیز در ماده ۱۶ و ۱۵ از جانب دولت متقبل شده است.

وی در خصوص بحثپیشگیری نیز تصریح کرد: ما با سیاست‌های اجتماعی کردن، تمام اقشار جامعه را برای پیشگیری بسیج خواهیم کرد و بر این اساس با تمام اقشار جامعه جلسه‌ای گذاشتیم و مسئولیت را به آنها واگذار کردیم و این به معنای ورود مردم به عرصه مبارزه با مواد مخدر است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: آنچه مهم است نقش سازمان ملل و کشورهایی است که در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارند.

وی گفت: توجه به مواد مخدر از نظر سلامت و امنیت نوع بشر باید مدنظر قرار گیرد. چراکه شرارت و پول‌شویی‌ها و کمک به تروریست از محل قاچاق مواد مخدر شکل می‌گیرند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: تروریست در حال حاضر در دنیا خطر بسیار بزرگی است که یکی از اصلی‌ترین بنیان‌های تقویت‌کننده آنها همین مواد مخدر است که مبارزه با آن عزم بزرگی را می‌طلبد.

وی کمک کشورهای مختلف به ایران را در عرصه مبارزه با مواد مخدر بسیار ناچیز دانست و گفت: ما انتظار داریم کمک‌های جهانی به ما در حوزه اطلاعات افزایش یابد. چراکه اگر اطلاعات دقیقی در این حوزه به ما بدهند، قطعا موضع برخورد ما در این حوزه بسیار متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: ما بارها اعلام کردیم که در مسیر مواد مخدر باید همکاری‌های لازم با ما انجام شود و انتظار ما این است که سازمان ملل و نماینده آن در ایران تقاضای ملت ایران را کاملا منتقل کند تا ما بتوانیم با یک همکاری دسته‌جمعی این معضل را حل کنیم.

وزیر کشور همچنین تاکید کرد: وقتی در ایران بحثاعدام از منظر حقوق بشر مطرح می‌شود، این نکته باید در نظر گرفته شود که ما معتاد را صرف حمل مخدر اعدام نمی‌کنیم چراکه کنار حمل مواد مخدر نظیر حمل سلاح، تجاوز، پول‌شویی و کمک به تروریسم هم مطرح است و به این طریق نظم بین‌المللی و صلح جهانی را به مخاطره می‌اندازند.

وی گفت: توقع ما این است که در حوزه تجهیزاتی که در عرصه مبارزه با مواد مخدر نیاز داریم به ما کمک شود؛ ما در مساله تحریم حتی در مقولات الکترونیکی نیز برای مبارزه با مواد مخدر دچار مشکل بودیم. آیا این واقعا کمک به مبارزه است؟

رحمانی‌فضلی در پایان تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی و قوه قضاییه مبارزه با مواد مخدر را به عنوان یک موضوع اعتقادی و انسانی در دستور کار خود قرار داده و به آن ادامه خواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز