خبرگزاری کار ایران

تلاش ایران و بزرگ‌ترین بانک اروپا برای از سرگیری مبادلات مالی

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۹۹۰

«اچ‌اس‌بی‌سی» که بزرگ‌ترین بانک اروپا به شمار می‌رود به دلیل نگرانی از نقض بالقوه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، برخی مبادلات مربوط به اقلام بشردوستانه را مسدود کرده است.

منابع آگاه اعلام کردند که مسئولان ایران و بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» برای از سرگیری مبادلات تجاری مربوط به اقلام بشردوستانه وارد مذاکره شده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، اچ‌اس‌بی‌سی که بزرگ‌ترین بانک اروپا به شمار می‌رود، به دلیل نگرانی از نقض بالقوه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، برخی مبادلات مربوط به اقلام بشردوستانه را مسدود کرده است.

در حالی که برخی محدودیت‌ها علیه ایران به دنبال توافق ژنو در ماه نوامبر گذشته تا حدود تسهیل شده است، برخی بانک‌ها مانند اچ‌اس‌بی‌سی، نگران پیامدهای تبادلات مالی با این کشور هستند.

بر اساس این گزارش، بانک فرانسوی «بی‌ان‌پی» که به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و چند کشور دیگر در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ میلادی متهم است، با جریمه‌ای ۹ میلیارد دلاری و برخی مجازات‌های دیگر رو‌به‌رو شده است.

بر اساس تحریم‌هایی که نخستین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی علیه ایران صادر شد، این کشور هرگز از خرید مواد اولیه غذایی یا سایر کالاهای بشردوستانه منع نشده است ولی به دنبال محدودیت‌هایی که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال شده و فعالیت‌های مربوط به بخش حمل و نقل و پرداخت را هدف قرار داده، تجارت برای ایران طی دو سال گذشته به مراتب دشوارتر شده است.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، در این‌باره گفت: «اچ‌‌اس‌بی‌سی مانند سایر بانک‌ها نگران مجازات‌های مربوط به نقض تحریم‌ها است. در حال حاضر و به ویژه با توجه به وضعیت کنونی، این امر ارزش ریسک کردن را ندارد.»

برخی منابع بانکی آمریکا و اروپا اعلام کرده‌اند که بانک اچ‌اس‌بی‌سی طی هفته‌های اخیر مبادلات مالی مرتبط با برخی کالاهای مجاز را مسدود کرده است.

سه مقام ایرانی با اعلام این‌که اچ‌اس‌بی‌سی فرآیند پرداخت‌ها را متوقف کرده‌ است، تاکید کردند که این کشور در تلاش برای حل این مساله است.

یکی از این سه مقام ایرانی گفته است که این تحریم‌ها دیر یا زود لغو خواهند شد و ما ترجیح می‌دهیم با بانک‌هایی کار کنیم که در شرایط تحریم به ما کمک کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز