خبرگزاری کار ایران

علی مطهری در موافقت با طرح افزایش جمعیت:

عقیم‌سازی جز در موارد سلامت فردی عقلانی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۸۰۵

مسئله عقیم کردن در سال ۶۸ رایج شد و متاسفانه در همان ایام به درستی انجام نشد چرا که فتوای حضرت امام(ره) در همان ایام به صراحت تاکید داشت که اگر عقیم کردن به گونه‌ای انجام شود که قابل بازگشت باشد به لحاظ شرعی جایز است و اگر غیر از این باشد جایز نیست

عضو کمیسیون فرهنگی با تاکید براینکه مسئله عقیم کردن که در سال ۶۸ مطرح شد به درستی انجام نشد، گفت: عقیم سازی جز در مواردی که به بهداشت وسلامت فرد مربوط می‌شود کار عقلانی نیست

به گزارش خبرنگار ایلنا در ادامه بررسی طرح افزایش جمعیت در مجلس شورای اسلامی علی مطهری در موافقت با این طرح با اشاره به اینکه ضرورت اقدام فرهنگی برای افزایش باروری مسئله روشنی است گفت: ما قبول داریم مسئله بیش از آنچه که جنبه اقتصادی داشته باشد جنبه فرهنگی دارد و مردم با اراده خودشان باید برای ازدیاد نسل تلاش کنند.
نماینده مردم تهران و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز به دلیل افزایش گرایش به فرهنگ غربی، کشور ما دچار مشکل جمعیت شده است و ما این مسائل را قبول داریم و در جای خودش باید به مسائل فرهنگی نیز رسیدگی شود. اما یک سری موانعی بر سر راه وجود دارد که باید پیش از هر چیز آنها را برطرف کنیم تا بعداً بتوانیم طرح اصلی مجلس را یعنی طرح تعالی جمعیت را در صحن علنی به جریان بیاندازیم.
وی ابراز کرد: مسئله عقیم کردن در سال ۶۸ رایج شد و متاسفانه در همان ایام به درستی انجام نشد چرا که فتوای حضرت امام(ره) در همان ایام به صراحت تاکید داشت که اگر عقیم کردن به گونه‌ای انجام شود که قابل بازگشت باشد به لحاظ شرعی جایز است و اگر غیر از این باشد جایز نیست.
مطهری افزود: اکثر متخصصان معتقدند که اعمال جراحی عقیم سازی قطعا قابل بازگشت نیست و افرادی دیگر نیز اعتقاد دارند اساساً این دست اعمال جراحی بازگشت‌پذیر نمی‌باشد و تعداد چنین متخصصانی هم کم نیست.
وی اظهار کرد: در سال‌های قبل شاهد بودیم که مثلا خانومی فرزند چهارم خود را بدنیا می آورد و در بیمارستان بدون آنکه به او اطلاع دهند او را عقیم می‌کردند. بنابراین عقیم سازی جز در مواردی که به بهداشت وسلامت فرد مربوط می‌شود کار عقلانی نیست و علی‌الخصوص وقتی که وسایل جلوگیری از بارداری به وفور پیدا می‌شود حمایت از عمل‌های جراحی عقیم سازی کار درستی به نظر نمی‌رسد.
علی مطهری با اشاره به اینکه اکنون نرخ باروری کشور پایین‌تر از استانداردجهانی است و جمعیت کشور رو به پیر شدن است، تاکید کرد: تصویب این طرح باعثمی‌شود تا موانع پیش رو برای طرح اصلی مجلس برای بحثجمعیت برداشته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز