خبرگزاری کار ایران

ناطق نوری:

در سال‌های اخیر برخی بنای عدم عنایت به سیاست‌های کلی نظام را داشتند

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۱۱۹

به توصیه پزشکان گاهی برای راهپیمایی به جنگل می‌روم که جز غم و غصه چیزی ندارد، چراکه برخی افراد تا عمق جنگل رفته و زباله‌ها و ظروف یکبار مصرف خود را در آنجا ریخته‌اند طبق آیات و روایات فرد کثیف به بهشت نمی‌رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در سال‌های اخیر اصلا توجهی به سیاست‌های کلی نظام نشده و برخی بنای عدم عنایت به این سیاست‌ها را داشته و کمتر به آن توجه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری در نشست ترجمان سیاست نظام سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، این سیاست را فصل جدیدی در عرصه علوم پزشکی کشور دانست و با اشاره به مراحل تدوین، تبیین و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری گفت: برای تدوین این سیاست‌ها از سال‌های گذشته گردهمایی‌ها و نشست‌هایی توسط کارشناسان بررسی و سپس در کمیسیون مربوطه مجمع تشخیص مصلحت نظام به بحثو بررسی گذاشته شد و در نهایت در جلسه عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و پس از تایید برای ابلاغ به مقام معظم رهبری ارائه شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاست‌های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و مجمع تشخیص مصلحت نظام طبق قانون اساسی بازوی مشورتی ایشان است، ادامه داد: گاهی برخی از افراد که به ما می‌رسند می‌گویند شما که در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستید فلان مساله مصحلت نظام است و آن را در جلسات خود بررسی و تصویب کنید. فکر می‌کنند چون نام مجمع، تشخیص مصلحت نظام است جایگاه قانون گذاری دارد.

وی به بیان وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و گفت: یکی از کارهای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که اگر مصوبه‌ای از مجلس بگذرد و برای تطبیق با قانون اساسی و شرع به شورای نگهبان برود در صورتی که شورای نگهبان آن را مغایر با قانون اساسی و شرع بداند و همچنان مجلس بر نظر خود اصرار کرده و نظر شورای نگهبان را تامین نکند آن مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌آید و ممکن است اعضا تشخیص دهند که مصلحت نظام است که به مصوبه مجلس عمل شود.

ناطق نوری کار دوم مجمع تشخیص مصلحت نظام را ارائه نظرات مشورتی به مقام معظم رهبری در ارتباط با سیاست‌های کلی نظام عنوان کرد و افزود: کار سوم ما این است که اگر زمانی در کشور معضلی ایجاد شود که نه مجلس و نه دولت بتواند آن را رفع کند، آنگاه مقام معظم رهبری برای حل آن معضل مساله را به مجمع محول کرده تا ما در آنجا برای آن راهکاری بیندیشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز کرد: در رابطه با سیاست‌های کلی در حوزه‌های مختلف چندین سال است که دغدغه پیدا کرده‌ایم چرا که پس از ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری در اجرا و قانون‌گذاری با مشکل مواجه‌ هستیم. هر قانونی که بخواهد در کشور تصویب شود، باید منطبق با سیاست‌های کلی آن بخش باشد که در صورت بی‌توجهی به سیاست‌های کلی، مجلس یا شورای نگهبان می‌توانند و باید آن را رد کنند.

وی به برخی از مشکلات به وجود آمده در این ارتباط اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر اصلا توجهی به سیاست‌های کلی نظام نشده و برخی بنای عدم عنایت به این سیاست‌ها را داشته و کمتر به آن توجه کرده‌اند.

عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت‌های پزشکی از بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در طول سه دهه اخیر پیشرفت‌های خوبی در حوزه پزشکی، آموزش، درمان و تشخیص بیماری داشته‌ایم. پیش از انقلاب شرایط رقت‌باری در کشور حاکم بود و ما احساس حقارت می‌کردیم که پزشکان غیرایرانی در کشور ما به معاینه بیماران می‌پردازند. اما خدا را شاکریم که امروز با همه مشکلاتی که داشتیم، پزشکی ما رشد خوبی کرده است.
وی ادامه داد: به عنوان یک طلبه و خدمتگزار کوچک نظام باید عرض کنم که معتقدم از لحاظ تشخیص، معالجه و جراحی‌های سخت و پیچیده دیگر نیازی به خارج نداریم و در همه بخش‌های پزشکی به پیشرفت‌های مهمی دست یافته‌ایم که مایه مباهات است.

ناطق نوری پیشرو بودن در منطقه از لحاظ پزشکی را مایه افتخار دانست و گفت: برخی دغدغه‌ها در حوزه مراقبت‌های پزشکی و برخی مسائل ریز وجود دارد که در سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی از سوی رهبری به آن توجه شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه چون طلبه هستم، نباید وارد جزییات مسائل پزشکی شوم، ادامه داد: برخی آمارهایی که از لحاظ سلامت و پزشکی ارائه می‌شود، مطلوب نیست چراکه در حوزه‌های پژوهش و آموزش رشد خوبی داشته‌ایم اما به طور مثال ایران در مساله سزارین رتبه بالایی به خود اختصاص داده در حالیکه در کشورهای غربی این مساله برعکس است. چرا در کشور انقلابی و اسلامی ایران باید چنین وضعی باشد که برخلاف سیاست‌های نظام سلامت است.

ناطق نوری به بالا بودن مصرف دارو در کشور اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای رسمی مصرف دارو در کشور بالاست. برخی فکر می‌کنند اگر پزشکی نهایت یک خط نسخه بنویسد، پزشک خوبی نیست و چنانچه پزشک دیگری نسخه را کاملا پر کند، آن پزشک ماهری است.

عضو هیات موسسه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی آیات و روایات در زمینه پزشکی و بهداشت فردی اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید یکی از علائم مومنان این است که امانتدار خوبی هستند و با توجه به اینکه گوش، زبان و قلب انسان امانت انسان هستند، باید به خوبی از آنها مراقبت کرد و کسی که به درستی آن را حفظ نکند، ایمان ندارد. همچنین در روایت دیگری پیامبر اکرم خطاب به امام علی می‌گوید اگر مشروب خواری برای غیر خدا ترک مشروب کند، خدا از آن مشروبات بهشتی به او می خوراند. حضرت علی از ایشان می‌پرسد که اگر برای غیر خدا این کار را بکند خدا به او این همه توجه می‌کند که پیامبر پاسخ داد. هر کس خمر را برای مصون ماندن بدن ترک کند خدا از او تشکر می‌کند که این امانت را به خوبی نگه داشته است.

وی طبق روایات نعمت سلامت را بعد از نعمت ولایت دانست و در مورد ۴ توصیه امام علی به امام حسن(ع) در خصوص بی‌نیازی از معالجه گفت: امیر المومنین به فرزند خود می گوید تا گرسنه نشدی بر سر سفره‌ نشین، از سر سفره تا زمانی که اشتهای خوردن داری بلند نشو، غذا را به طور کامل بجو و قبل از خواب مراعات بهداشت را داشته باش.

ناطق نوری در بخش دیگری از سخنان خود به روایاتی از پیامبر(ص) مبنی بر ضرورت رعایت بهداشت فردی اشاره کرد و گفت: فرد خودرو گران‌قیمت سوار می‌شود اما زباله خود را به بیرون می‌اندازد و ادعای مسلمانی هم دارد. به توصیه پزشکان گاهی برای راهپیمایی به جنگل می‌روم که جز غم و غصه چیزی ندارد، چراکه برخی افراد تا عمق جنگل رفته و زباله‌ها و ظروف یکبار مصرف خود را در آنجا ریخته‌اند طبق آیات و روایات فرد کثیف به بهشت نمی‌رود.

وی با تاکید بر اینکه مسلمان باید معطر باشد، به توجهات امام خمینی‌(ره) به بهداشت فردی اشاره کرد و گفت: یکی از خصوصیات امام راحل این بود که هر چه برای ایشان می‌آوردند به این و آن می‌داد الا عطر هرگز نمی‌شد قبل از دیدار عمومی به خودشان عطر نزنند و یا وقتی می‌خواستند به حسینیه بروند مقابل آئینه نایستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز