خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله لاریجانی در همایش قوه‌قضاییه:

استقلال دستگاه قضا به نفع همه است

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۷۱۲

قاضی و دستگاه قضایی باید در صدور حکم مستقل باشند چرا که این به نفع همه ماست اما متاسفانه در دولت قبل بحث‌هایی صورت گرفت و ما در مقابل آن دخالت‌ها ایستادگی کردیم و پاسخ‌های متقنی نیز به اظهارات آنها داده شد.

رییس قوه‌قضاییه برخورد قاطع و مستمر با اشرار و قاچاقیان مواد مخدر را جزو برنامه‌های این دستگاه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در همایش قوه‌قضاییه که به مناسبت بزرگداشت هفته این دستگاه در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، پس از اظهارات رئیس قوه مجریه و مقننه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: میهمانان امروز جا را برای میزبان تنگ کردند، رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر دادگستری بیش از وقتی که داشتند صحبت کردند. البته این را برای مزاح عرض کردم.

وی با تاکید بر اینکه مساله برنامه‌محوری در قوه قضاییه بسیار مهم است گفت: نظارت در دستگاه قضایی طی این سال‌ها از مجاری مختلف پیگیری شده و توسعه پیدا کرده است.

آملی لاریجانی بحثبرخورد با مفاسد اقتصادی را بسیار حساس دانست و گفت: همانطور که رئیس جمهور اشاره کرد ما وظیفه داریم امنیت اقتصادی را تامین کرده و با مفاسد اقتصادی مبارزه کنیم حرکت بر این دو مدار کار دشواری است. قوه قضاییه همواره برخورد قاطع و مستمر با اشرار و قاچاقیان مواد مخدر را جزو برنامه‌های خود قرار داده است.

وی در خصوص مساله پیشگیری وقوع جرم نیز یادآور شد: از ابتدای دوره پنج ساله ما معاونت پیشگیری از وقوع جرم را تاسیس کردیم. بنده نیز تعرض به منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی را امری بسیار مهم می دانم.

وی با اشاره به بحثارتقای کمی و کیفی نیروی انسانی در قوه قضاییه تاکید کرد: اگر مشکل کمبود نیروی انسانی در قوه قضاییه را واکاوی کنیم می ‌بینیم که اطاله دادرسی‌ها مستقیما به این مساله مربوط می‌شود و همچنین حکایت از نحوه برخورد برخی قضات نیز ناشی از همین مساله است.

وی ادامه داد: وقتی در یک روز پرونده‌های زیادی را روی میز قاضی قرار می دهیم معلوم است که فرسودگی کار نمی‌گذارد به شکل طبیعی برخورد شود. مساله اتقان آرا نیز تابع همین مساله است.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اگر قاضی فرصت کافی برای کار داشته باشد آموزش های‌ بدو و ضمن خدمت نیز اثر مثبتی در مساله دادرسی‌ها خواهد داشت ما برای این بازسازی و ارتقای کمی و کیفی نیروی انسانی تلاش فراوانی کردیم.

آملی لاریجانی یادآور شد: در برنامه پنجم برای جذب قاضی تلاش‌های فراوانی شد اما مشکلاتی نیز وجود داشت و دولت زیر بار آن نمی‌رفت تا اینکه با عنایت رهبری، مجلس مجوز جذب ۴ هزار قاضی را به ما داد. با این تجویز مجلس راه برای اقدامات ما باز شد و معاونت آموزش قوه قضاییه تلاش کرد تا این مساله در روال طبیعی خود قرار گیرد.

وی افزود: تا به امروز حدود دو هزار و پانصد قاضی وارد دستگاه قضا شده اند و حدود هزار نفر نیز مشغول کارآموزی هستند تا پایان سال ۹۳ قریب به هشتصد قاضی وارد قوه قضاییه خواهند شد. یکی از مشکلات ما در این زمینه تاخیر در تصویب برنامه پنجم بود.

رئیس دستگاه قضا همچنین عنوان کرد: تلاش همه کمک کرد تا کمبود نیرو را در پایان برنامه پنجم جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید قضات ما دائما دانش حقوقی خود را به روز کنند گفت: قوانین گذشته باید به شکل مرتب مورد بحثقرار گیرد البته در برخی استان‌ها این کار صورت می گیرد اما باید به شکل مرتب جلساتی به همین منظور تشکیل شود.

وی از جمله مسائل مهم در ارتقای سطح کیفی نیروهای انسانی را توجه به مبادی اعتقادی و معرفتی دانست و افزود: قضات نه تنها باید در عرصه دانش حقوقی و قضایی تلاش کنند بلکه باید در افزایش سطح مبانی فکری وعقیدتی نیز تلاش کنند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه در دانشکده‌های حقوق وحتی دانشکده حقوقی قوه قضاییه در گذشته از استادانی استفاده می‌کردیم که مبانی دینی را قبول نداشتند، تصریح کرد: در روزهای نخست ریاستم بر قوه قضاییه مسئولی از محاکم قضایی پیش من آمد وکتابی قضایی به من هدیه کرد. وقتی من آن را مطالعه کردم دیدم آن استاد در آن کتاب به هیچ وجه نظام و مبانی دینی را قبول ندارد در حالی که ما در کشوری زندگی می کنیم که دین مدار است و در اصول قانون اساسی تاکید موکدی بر نظام حقوقی شرعی دارد و شورای نگهبان هم مصوبات مجلس را براساس اصول دینی مورد بررسی قرار می دهد هر چند که من مانع و مخالفتی با آن استاد هم ندارم.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه قوه‌قضاییه باید براساس اصول شرعی حرکت کند، خاطر نشان کرد: این که فلان کس یا فلان جامعه شناس فلان عقیده را دارد وحرفی را زده برای ما ملاک نمی‌شود.

وی افزود: بنابراین برای ارتقای کیفی سطح قوه قضاییه باید هم دانش حقوقی را نو کنیم و هم قوانین را اصلاح کنیم و هم مبانی فکری و عقیدتی را تقویت کنیم.

آملی لاریجانی با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطاتی در امور قضایی اظهار داشت: فناوری‌های جدید یک ابزار خوبی هستند که به کار سرعت می‌بخشند ومن به مدیران، مسئولان وکارکنان دستگاه قضا توصیه می‌کنم تا این فناوری‌ها را در حد لزوم فرا بگیرند ومرکز فناوری قوه قضاییه نیز تازه کار است وجلسات بسیاری به این منظور برگزار کرده است.

رئیس قوه قضاییه در خصوص لوایح قضایی تهیه شده توسط این قوه بیان کرد: براساس قانون اساسی ما هم در دوره قبلی و هم در دوره فعلی باید لوایح قضایی را تهیه کنیم اما من می‌خواهم به لایحه پلیس قضایی و لایحه جامع وکالت اشاره کنم که هنوز ارسال نشده است.

وی با بیان اینکه براساس قانون پنجم توسعه دستگاه قضایی موظف به تهیه لایحه برای مسئله پلیس قضایی شده است گفت: ما این لایحه را در سال اول قانون پنجم توسعه تهیه کردیم ولی دولت سابق برخلاف نص قانون اساسی آنرا بایگانی کرد و باید بگویم که قوه مجریه حق دخالت در آن را ندارد و باید آن را تحویل مجلس بدهد هر چند که مبنای ما تعامل با دولت، چه دولت سابق وچه دولت فعلی است و اندک تغییراتی را با مشورت ما می‌پذیریم اما دولت سابق ۲۰۰ مورد تغییر بدون اطلاع ما صورت داد که همه این‌ها بی قانونی است.

آملی لاریجانی با اشاره به تلاش وزیر دادگستری ابراز داشت: این لایحه اکنون آمده شده و به زودی به مجلس فر ستاده می‌شود. پلیس قضایی از واجبات دستگاه قضاست ما از جهت نظامی هیچ دخالتی نمی‌کنیم ولی یک نیروی نظامی برای کار اجرایی و ضوابط زیر نظر قوه قضاییه می‌خواهیم.

رئیس دستگاه قضا در خصوص لایحه جامع وکالت عنوان کرد: در این لایحه سعی شده تا استقلال کانون وکلا از بین نرود ولی سعی شده تا بین استقلال و نظارت جمع شود. باید بگویم اینکه وکالت از نظر قوه قضاییه بیرون شود، درست نیست ولی باید سعی شود تا این نظارت بر استقلال آنها تاثیر نگذارد.

وی ادامه داد: این لایحه نیز به سرنوشت لایحه قضایی دچار شد و با تصرفات نابجا و غیر قانونی که دولت سابق در آن انجام داد ما گفتیم که آنرا قبول نداریم و در دروه جدید و با تلاش وزیر دادگستری آن لایحه به ما بازگشت و در آن کارهایی صورت گرفته و سعی می‌کنیم آنرا به زودی راهی مجلس کنیم.

آملی لاریجانی در خصوص انتقادات برخی از وکلا از این لایحه بیان کرد: برخی از وکلا گفته‌اند که این لایحه، یک لایحه قضایی نیست چرا که وکالت امری قضایی نیست. اگر وکالت امری قضایی نباشد پس چیست؟ در این صورت آیین دادرسی هم قضایی نیست. در سیاست‌های کلی نظام دربعد قضایی که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه شده و مقام معظم رهبری نیز آنرا تایید کرده اند در بند ۱۳ وکالت را اصل قضایی دانسته و نظارت مستمر بر حسن اجرای کار را به قوه قضاییه سپرده است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به صحبتهای رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر حفظ استقلال دستگاه قضایی یادآوری شد: من نیز بر حفظ استقلال دستگاه قضایی تاکید دارم. قاضی و دستگاه قضایی باید در صدور حکم مستقل باشند چرا که این به نفع همه ماست اما متاسفانه در دولت قبل بحث‌هایی صورت گرفت و ما در مقابل آن دخالت‌های ایستادگی کردیم وپاسخهای متقنی نیز به اظهارات آنها داده شد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه از استقلال قاضی حمایت می کند خاطر نشان کرد: اگر قاضی خائف باشد و مستقل نباشد نمی‌تواند حکم عادلانه بدهد و استقلال قضایی در همه محاکم دادگستری و نهادهای قضایی باید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به تلاش محاکم قضایی تصریح کرد: ما باید بتوانیم رضایت عمومی را بدست آوریم و البته مصاحبه‌ها ونظرسنجی‌ها نشان از بهبود این رضایت دارد ولی تا حد مطلوب فاصله داریم که باید در این رابطه حداکثر تلاش را کنیم.

آملی لاریجانی درپایان تاکید کرد: مهمترین رکن برای سلامت قضایی، نظارت بیرونی نیست بلکه توجه به معنویات و نظارت درونی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز