خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست خبری: / ۴ /

در صورت احساس تهدید از سوی داعش با آنها برخورد می‌کنیم / در خاک عراق عملیات نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۳۱۰

چون توافق هسته‌ای به نفع جهان و منطقه است، ممکن است اقلیت تندرویی در خود آمریکا یا در منطقه و حتی در خود کشور از این مسئله خوشحال نباشند اما ما نشان دادیم که به جد به دنبال مذاکره هستیم.

رییس‌جمهور در خصوص تهدید ایران از سوی گروه ترویستی داعش گفت: ‌ اگر ما احساس تهدید کنیم با همه وسایل از تمامیت و امنیت خود دفاع خواهیم کرد و تاکنون ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق مطرح نبوده است

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت‌الاسلام حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه به نظر می‌رسد گروهک تروریستی داعش قصد حمله به اماکن متبرکه از جمله کربلا دارد و همچنین در کنار مرز ایران قرار گرفته است. آیا ایران قصد برخورد مستقیم با این گروه دارد و آیا باتوجه به پشتیبانی مالی این گروه از سوی قطر و عربستان صحبتی با سران این کشورها شده است، ‌گفت: اینکه گروهک‌های ترویستی از کشورهای خارجی حمایت می‌شوند روشن و جای تردید نیست. متاسفانه برخی از کشورهای منطقه از لحاظ مالی یا تسلیحاتی آنها را حمایت می‌کنند. کشورهای قدرتمند دیگری مخصوصا غربی ها هم از لحاظ سیاسی، تبلیغاتی، مالی و تسلیحاتی به آنها کمک می کنند.

رییس جمهور با تاکید براینکه موضوع تروریسم به نفع هیچ کس نیست و امکان دارد بلای جان آنها در آینده شود، یادآور شد: از یک مقام غیر رسمی غربی می گفت اروپایی‌ها به دنبال این هستند که تبعه‌های آنها که در سوریه حضور دارند در همان درگیری‌ها کشته شوند تا به کشورهای خود بازنگردند چراکه برای آنها دردسرساز خواهد بود. از صحت این مسئله اطلاع ندارم اما اگر درست باشد از آن نفاق‌های تاریخی است که مسئولان حکومتی آرزو کشته شدن تبعه خود را داشته باشند.

وی با تاکید براینکه اگر گروه ترویستی داعش به مرزهای ایران نزدیک و موجب برهم زدن امنیت کشور شود حتما با آن برخورد خواهیم کرد: اگر ما احساس تهدید کنیم با همه وسایل از تمامیت و امنیت خود دفاع خواهیم کرد. اما کمک کردن به یک کشور یک مقوله و ورود به‌ آن کشور موقوله دیگری است. عراق درخواست کمک کند ممکن است به‌ آنها کمک کنیم اما ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق تاکنون مطرح نبوده است. از اول انقلاب اسلامی نیز اینگونه نبوده که نیروهای ما در کشور دیگر وارد عملیات شوند شاید نظر مشورتی دهیم اما اینکه نیروهای ما وارد عملیات شوند نبود ه و من بعید می‌دانم این کار صورت گیرد.

رییس جمهور همچنن در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در صورت طولانی‌تر شدن مذاکرات و به نتیجه نرسیدن آن آیا کماکان موضع دولت همان اعتدال و نرمش است یا با توجه به انتخابات کنگره و تغییر هیات حاکمه امریکا و روی کارآمدن جمهوری خواهان، رویه تغییر خواهد کرد، گفت: در مذاکرات با ۱ + ۵ از آغاز این دولت نشان دادیم که این دولت به جد آمادگی برای مذاکره دارد و اعتقاد دارد این مسئله از طریق مذاکره باید حل و فصل شود. از این رو در صد روز اول این دولت، کار در دستور کار قرار گرفت و برخلاف پیش‌بینی‌ها توافقنامه مقدماتی صورت گرفت و حتی برخی تندروها عصبانی شدند. چون توافق هسته‌ای به نفع جهان و منطقه است، ممکن است اقلیت تندرویی در خود آمریکا یا در منطقه و حتی در خود کشور از این مسئله خوشحال نباشند اما ما نشان دادیم که به جد به دنبال مذاکره هستیم.

وی با تاکید براینکه اگر در پایان تیرماه مذاکرات به نتیجه نرسد، شرایط به قبل برنخواهد گشت، اظهار کرد: نظام تحریم شکسته شده و روز به روز آنها می‌ببیند که ما چه می‌کنیم. تمام روابط خارجی ما مذاکرات هسته ای نیست و گروه‌های مختلف برای مذاکرات اقتصادی و سیاسی می‌آیند و اصلا وضع به شرایط قبل بازنخواهد گشت.

روحانی ادامه داد: اگر این مذاکرات روزی شکست خورد قضاوت افکار عمومی این خواهد بود که تندروهای امریکا و صهیونیست‌ها عامل آن بودند. جمهوری اسلامی دنبال حل مسئله و در آن راستا قدم برخواهد داشت. این دولت ضمن آنکه در مذاکرات جدی است اما برای هر شرایطی پیش‌بینی های لازم را کرده است. اینکه می گوییم تورم را به زیر ۲۵درصد می‌رسانیم اینکه امسال سال رونق خواهد بود با تمام کارشناسان صحبت کردیم که با وجود شرایط تحریم به این‌ها برسیم.

وی به وعده‌های دولت برای رونق اقتصادی و افزایش نرخ اشتغال اشاره کرد و گفت: به قول هایی که به مردم دادیم در همین شرایط و قبل از توافق نهایی در حال عمل هستیم. هیچ دولتی نتوانسته در ده ماه ۲۷ درصد تورم را کاهش دهد. راه پیش روی ما باز است اما ما هم جدی هستیم و هم معتقدیم تا پایان تیر مذاکرات قابل حل و فصل است هرچند برخی اختلافات جدی هنوز باقی است.

روحانی افزود: اینکه در ایران غنی سازی را ادامه می دهیم هیچ اختلافی وجود ندارد و توقف غنی سازی دیگر معنا دارد و دیگر اینکه اگر توافقی انجام شود تحریم ها باید برداشته شود این هم مورد توافق است و حتی در این شش ماه در برخی از تحریم ها برداشته شد.

رییس جمهور با بیان اینکه اگر توافقی نشود ما مشکل چندانی نخواهیم داشت، ابراز کرد: توافق نهایی در این ۵ هفته باقی مانده بهترین فرصت است و غرب باید از آن استفاده کند. استراتژی ایران این است که دنیا بداند که ایران مصمم به تعامل سازنده با جهان است که بسیار مهم‌تر از موضوع هسته‌ای است. ما با دنیا تعامل سازنده خواهیم داشت. به طور مثال روابط ما با چین و روسیه خوب بوده و از ۱۵ کشور همسایه، مقامات ۱۰ کشور به ایران سفر کردند. ما امسال ۴ فاز پارس جنوبی را به ثمر می رسانیم که به مذاکرات هسته‌ای اصلا ارتباطی ندارد. ما ظرفیت تولید نفت را افزایش و فروش را نیز بیشتر خواهیم کرد.

وی به اختلافات ایران با ۱ + ۵ اشاره کرد و گفت: اختلافات موجود با حسن نیت و اراده جدی طرف غربی طی ۵ هفته قابل حل و فصل است و می‌توان به توافق نهایی رسید. این توافق اولین قدم خوب برای تعامل سازنده با دنیا خواهد بود. برخی فکر می‌کنند ما منتظریم ببینم مذاکرات هسته‌ای به کجا می رسد بعد تصمیم‌گیری کنیم. مذاکرات هسته‌ای بخش کوچکی از برنامه بسیار بزرگ ما است. اگر حل و فصل نشود ما رویه را ادامه می‌دهیم و می توان به نتیجه رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز