خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در دیدار با نخست وزیر موریتانی:

کشورهای اسلامی باید برای مقابله با خشونت و افراطی‌گری همکاری کنند

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۲۲۴

برخی کشورها برای رسیدن به اهداف خود، گروه‌های تکفیری را در کشورهای اسلامی راه‌اندازی کرده‌اند. / اگر امنیت و صلح در منطقه وجود نداشته باشد توسعه پایدار اتفاق نمی‌افتد.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم استقرار کامل صلح و ثبات در منطقه، گفت: اخراج نیروهای افراطی از منطقه و برقراری صلح و آرامش جز با همکاری نزدیک کشورهای اسلامی و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در مسیر شرکت در اجلاس سران گروه ۷۷ و چین در کشور بولیوی، در توقفی کوتاه در موریتانی با نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار با بیان اینکه " برخی گروه‌های افراطی در منطقه شکل گرفته‌اند و تلاش می‌کنند منطقه را به سمت ناامنی سوق دهند "، افزود: این گروه‌ها کشورهای اسلامی را هدف قرار داده‌اند و متأسفانه جنایات بسیار وحشتناکی را به نام اسلام انجام می‌دهند و در روزهای گذشته نیز افراد زیادی را در عراق کشته و جنایات فراوانی را انجام داده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: برخی کشورها برای رسیدن به اهداف خود، گروه‌های تکفیری را در کشورهای اسلامی راه‌اندازی کرده‌اند.

جهانگیری با اشاره به بحران سوریه و تلفات فراوان در این کشور خاطرنشان کرد: ایران از ابتدا معتقد بود که حل بحران سوریه راه حل سیاسی دارد و باید از طریق گفت‌وگو و مشارکت مردمی حل شود. برخی کشورها که این موضوع را قبول نداشتند امروز به این جمع‌بندی رسیده‌اند که مسایل سوریه باید از راه حل سیاسی و مسالمت‌آمیز حل شود.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با تبریک انتخاب موریتانی به ریاست دوره‌ای اتحادیه آفریقا ابراز امیدواری کرد همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی و بویژه جمهوری اسلامی موریتانی گسترش یابد.

وی با تاکید بر اینکه " مسئولان جمهوری اسلامی ایران اراده‌ای جدی برای گسترش روابط و تقویت همکاری‌ها با موریتانی دارند "، گفت: یکی از پیش نیازهای توسعه همکاری، حضور سفیر در دو کشور است و نیازمند آن هستیم موریتانی نیز به زودی سفیر خود در تهران را معین کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به توانمندی‌ها و تجربیات فراوان جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف، تصریح کرد: ایران آماده است تجربیات خود را در زمینه‌های صنعتی، علمی، نفت و گاز در اختیار برادران مسلمان خود در موریتانی قرار دهد.

جهانگیری همچنین از مواضع و نقش سازنده موریتانی در جنبش غیرمتعهدها، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه آفریقا در قبال تحولات منطقه‌ای بویژه بحران سوریه قدردانی کرد و افزود: معتقد هستیم موریتانی مواضع صحیحی را درباره تحولات منطقه‌ای اتخاذ کرده است.

مولای ولد محمد لغظف نخست‌وزیر موریتانی هم در این دیدار با بیان اینکه " بیشتر درگیری‌های منطقه در کشورهای اسلامی است "، گفت: برخی کشورها به دنبال نفوذ در کشورهای اسلامی هستند که بر ما مسلمانان است که از طریق راه حل سیاسی و گفت‌وگو از ادامه این روند جلوگیری و مشکلات موجود را حل و فصل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه " منطقه نیازمند صلح و آرامش است "، افزود: اگر امنیت و صلح در منطقه وجود نداشته باشد توسعه پایدار اتفاق نمی‌افتد.

محمد لغظف با بیان اینکه " کشمکش‌های منطقه موجب تضعیف منافع مسلمانان و کشورهای اسلامی خواهد شد "، تصریح کرد: موضع رئیس‌جمهور موریتانی تلاش برای برقراری صلح و امنیت و دوری از جنگ و خشونت است.

وی روابط موریتانی با جمهوری اسلامی ایران را صمیمانه و نزدیک توصیف کرد و افزود: دین اسلام و مشترکات دیگر دو کشور را به یکدیگر نزدیک و زمینه افزایش همکاری‌ها را فراهم کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز