خبرگزاری کار ایران

آصفی در گفت‌وگو با ایلنا:

افکار عمومی دنیا در حال اقبال نشان دادن به ایران است

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۱۵۰

سیاست خارجی دولت اصلاحات و دولت یازدهم با یکدیگر، تفاوت‌هایی دارند البته مولفه‌های مشترکی نیز میان آنها برقرار است که حضور نیروهای عقلانی و توانمند و وجود عقلانیت یکی از این مولفه‌هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات با بیان اینکه محمدجواد ظریف، فرد توانمند و با تجربه‌ای است، تاکید کرد: افکار عمومی دنیا نسبت به ایران با توجه به شرایط کشور در هشت سال گذشته، در حال اقبال نشان دادن است.

حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص عملکرد دستگاه دپیلماسی در دولت یازدهم گفت: ارزیابی من از وزارت خارجه در طول مدت فعالیت دولت یازدهم، ارزیابی مثبتی است. در این دوره، ما شاهد تحرکات و اقدامات خوب و مثبتی در عرصه سیاست خارجی کشورمان هستیم بگونه‌ای که بسیاری از آنها، ابتکاری است.

این دیپلمات ارشد اسبق ادامه داد: ایران و ۱ + ۵ برای حل پرونده هسته‌ای کشور که بر سایر مسائل نیز سایه انداخته بود، به یک توافق اولیه دست یافته‌اند و ما در برداشتن گام اول مذاکرات هسته‌ای موفق بوده‌ایم.

وی با اشاره به حضور و تمایل هیات‌های اقتصادی و دیپلماتیک از کشورهای دنیا در ایران نیز اظهار کرد: این نکته بسیار قابل توجه و مثبت است که افکار عمومی دنیا نسبت به ایران با توجه به شرایط کشور در هشت سال گذشته، در حال اقبال نشان دادن است. بسیاری از هیات‌های اقتصادی و دیپلماتیک دوست دارند در ایران داشته باشند و برای این کار در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه پرونده هسته‌ای در بلند مدت ایجاد شده و در کوتاه مدت نیز حل نمی‌شود، تصریح کرد: در مذاکرات هسته‌ای به دلیل تضاد در منافع، طبیعی است که حل پرونده هسته‌ای نیز زود صورت نمی‌گیرد، هرچند قضاوت در این باره بسیار زود است و من امیدوارم مذاکرات به نتیجه برسد.

آصفی در خصوص سیاست‌های وزارت خارجه در دولت تدبیر و امید ابراز کرد: وزارت‌خارجه دولت یازدهم، سیاست تعامل سازننده را اتخاذ کرده است. دستگاه دیپلماسی در رابطه با کشورهای اروپایی، روابط سازننده و خوبی را برقرار کرده و در خصوص کشورهای منطقه و همسایه نیز سیاست معقولانه و سنجیده‌ای اتخاذ شده است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از تحلیل‌گران معتقدند که وزارت خارجه دولت یازدهم ادامه دهنده سیاست‌های وزارت خارجه دولت اصلاحات است، آیا این تحلیل را قبول دارید؟ بیان کرد: سیاست خارجی دولت اصلاحات و دولت یازدهم با یکدیگر، تفاوت‌هایی دارند البته مولفه‌های مشترکی نیز میان آنها برقرار است که حضور نیروهای عقلانی و توانمند و وجود عقلانیت یکی از این مولفه‌هاست.
سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات در خصوص ارزیابی‌اش از سپردن مسئولیت اجرایی پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه در دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در دولت اصلاحات، آقای روحانی مسئولیت مذاکرات را برعهده داشتند و آقای ظریف، عضو گروه مذاکره‌کننده بودند و آشنایی نزدیک آقای روحانی با آقای ظریف در این مسئله موثر بوده است اما باید بگویم که محمدجواد ظریف نیز فرد توانمند و با تجربه‌ای است اما برخی‌ها هم معتقدند که همین تیم مذاکره‌کننده می‌توانست مسئولیت را مذاکرات را برعهده داشته باشد ولی مجزا از وزارت خارجه باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز