خبرگزاری کار ایران

تحقیق درباره مرگ «نیروهای ویژه» ناتو در آتش خودی

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۴۰۸

دریاسالار «جان کربی» گفت که آمریکا «دلایلی برای تقویت این ظن دارد که آتش خودی عامل حادثه بوده است، به ویژه آتش خودی از هواپیماها.»

ارتش آمریکا درحال تحقیق درباره گزارش مرگ پنج سرباز آمریکایی و دو افغان در اثر آتش خودی در جنوب افغانستان است و یک مقام آمریکایی گفته است که کشته‌ها از نیروهای ویژه بوده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، دریاسالار «جان کربی» گفت که آمریکا «دلایلی برای تقویت این ظن دارد که آتش خودی عامل حادثه بوده است، به ویژه آتش خودی از هواپیماها.»

وی گفت که تحقیقات در این‌باره در جریان است.

مقام های وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که سربازان کشته شده از نیروهای عملیات ویژه بوده‌اند.

این نیروهای ویژه مسئول درخواست پشتیانی هوایی هستند. براساس محدودیت‌های اعمال شده توسط «حامد کرزی» رئیس‌جمهوری افغانستان آنها فقط زمانی می‌توانند چنین درخواستی داشته باشند که جانشان در خطر آنی باشد.

مقام های افغان می گویند که نیروهای ائتلافی خواستار پشتیبانی هوایی برای پس زدن حمله طالبان در ولایت زابل شده بودند.

بر اساس این گزارش، حادثه تازه در ناحیه «ارغنداب» که محل درگیری شدید طالبان و نیروهای بین‌المللی است، اتفاق افتاد.

پیش از این طالبان هم مدعی شده بود که واحدهای ناتو در منطقه «مگزک» در ولسوالی ارغنداب ولایت زابل در جنوب افغانستان هدف حمله هواپیماهای خودی قرار گرفتند.

یک سرباز و یک مترجم افغان هم در این حادثه کشته شدند.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفت که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان گذاشته شده و وی برای خانواده‌های قربانیان دعا می کند.

وی گفت: ‌ «این حادثه باعثاندوه شدید ما در کاخ سفید شده است.»

مقام های آمریکایی روز سه‌شنبه تایید کردند که این یکی از مرگ‌بارترین حوادثدر اثر آتش خودی در افغانستان است.

نیروهای تحت هدایت ناتو از سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان در حال نبرد با طالبان و سایر شورشیان بوده‌اند. شبه‌نظامیان اخیرا همزمان با طرح خروج نیروهای خارجی تا پایان سال جاری میلادی حملات خود را تشدید کرده‌اند.

ایساف هم اکنون سربازانی از ۵۰ کشور در افغانستان دارد. بیشتر سربازان ایساف که در جنوب افغانستان مستقر هستند، آمریکایی‌اند.

در سال جاری میلادی بیش از ۳۰ سرباز ناتو در افغانستان کشته شده‌اند، تازه‌ترین حادثه مرگ‌بارترین مورد تا این زمان در سال ۲۰۱۴ است.

البته گفته می‌شود که از زمان آغاز برنامه انتقال مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای بین‌المللی به نیروهای افغان، میزان تلفات نیروهای خارجی در افغانستان به طور چشم‌گیری کاهش یافته است.

در حال حاضر هدایت تمام عملیات نظامی در سراسر افغانستان به نیروهای امنیتی افغان واگذار شده و نیروهای ناتو در صورت نیاز تنها وظیفه پوشش هوایی برای این نیروها را بر عهده می‌گیرند.

بیشتر نیروهای ناتو که در افغانستان باقیمانده‌اند، در حال آموزش نیروهای امنیتی افغان هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز