خبرگزاری کار ایران

دستاوردهای سفر رییس جمهوری به ترکیه تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۳۴۲

بسیاری از اهداف دو کشور مشترک است و اگر چه اختلاف نظرهایی هم داریم اما بنا شد در نقاط مشترک کار کنیم و برای اهدافمان تلاش کنیم و البته اختلافات را نیز حل و فصل می کنیم.

رییس جمهور سفرش به ترکیه را موفقیت آمیز خواند و تصریح کرد که در عمده مسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، دو کشور با هم اشتراک نظر دارند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی پس از بازگشت به تهران و در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: ترکیه به عنوان یک همسایه مسلمان و قدرتمند برای ایران حائز اهمیت است و ما می توانیم با هم در بسیاری از عرصه ها، اشتراک نظر و تشریک مساعی داشته باشیم.
روحانی با اشاره به اینکه بعد از ۱۸ سال یک دیدار رسمی از طرف ایران از ترکیه انجام گرفت، افزود: این مساله برای ما مهم بود چرا که زمان، مقداری برای یک دیدار رسمی طولانی شده بود و این کار بالاخره محقق شد. از سوی دیگر در سفر آقای اردوغان تصمیم گرفته شده بود شورای عالی همکاری های راهبردی دو کشور برگزار شود و در جریان این سفر برای اولین بار در تاریخ دو کشور نشستی برگزار شد که شمار زیادی از اعضای دو دولت حضور داشتند و مباحثمختلف را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.
رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه در زمینه مسایل دو جانبه اراده دو کشور به توسعه روابط و رساندن سطح مبادلات اقتصادی دو کشور به حدود دو برابر وضع فعلی است، تصریح کرد: برای این کار در دیدارهای خصوصی با رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه و هم در نشست شورای همکاری های راهبردی صحبت کردیم که میزان مبادلات به دو برابر ارتقاء پیدا کند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه ضرورت ارتقای میزان مبادلات مورد تایید دو طرف است، گفت مساله هر دو کشور این است که چگونه این کار انجام شود؟ که البته اولین مساله موضوع روابط بانکی است که بحثخوبی در مورد آن شد.
رییس جمهوری همچنین با اشاره به دیدار خصوصی خود با آقای اردوغان و نشست وزرا و همراهان با همتایان خود برای تبادل نظر درباره موضوعات مورد نظر گفت: در جلسه شورای عالی همکاری راهبردی نیز به غیر از رییس جمهور ایران و نخست وزیر ترکیه بسیاری از همکاران ما بحثو تبادل نظر کردند و نکات توضیح داده شد و بحثدرباره برخی مسایل حتی بعد از جلسه هم ادامه پیدا کرد تا همه موضوعات عملیاتی و محقق شود.
روحانی بالا بردن سهم فروش انرژی ایران به ترکیه را مساله دیگر مورد بحثبعد از روابط بانکی عنوان کرد و افزود: در این باره مفصل راجع به برق و گاز و نفت بحثشد و درباره اینکه فرمول تعیین قیمت چگونه باشد هم در شورای عالی بحثشد و دو وزیر نفت ایران و انرژی ترکیه پس از پایان جلسه شورا نیز تا دیر وقت بحثهای خود را ادامه دادند که فکر می کنم امکان رسیدن به توافق در هفته های آینده وجود داشته باشد.
رییس جمهور موضوع دیگر با اهمیت برای دو کشور را سرمایه گذاری بخش های خصوصی عنوان و تصریح کرد: امروز همچنین برای اولین بار با حضور دو رییس جمهور در اتاق بازرگانی ترکیه مباحثبسیار خوبی مطرح شد، درباره جزییات همکاری بخش خصوصی دو طرف و اینکه تجار ما چگونه می توانند در ترکیه فعالیت داشته باشند و بالعکس که به اعتقاد همه جلسه بی نظیری در تاریخ دو کشور بود.
روحانی گفت: تصمیم دولت و تقاضای دنیای امروز بر این است که بخش خصوصی باید فعال شود و دولت عمدتا باید تسهیلات لازم را آماده کند. البته بخش های ویژه ای هست که دولت باید سرمایه گذاری کند.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی ایران فضا برای سرمایه گذاری گسترده و آماده است، ادامه داد: در زمینه ارتقای نقش بخش خصوصی باید قدم های مهمی برداریم. ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ از سوی مقام معظم رهبری و آغاز کار خوب بود که باید بحثادامه پیدا کند.
روحانی، حمل و نقل را از دیگر موضوعات مطرح در جریان سفرش به ترکیه عنوان کرد و اظهارداشت: تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم برای اینکه چگونه حمل و نقل را گسترش دهیم و مشکلات را چگونه حل و فصل کنیم. ایران با احداث۱۴۰ کیلومتر خط آهن و ترکیه نیز با ساخت ۲۱۰ کیلومتر راه آهن می توانند خلیج فارس را از طریق خط آهن به مدیترانه و دریای سیاه متصل کنند.
رییس جمهور مسایل گردشگری، علمی و فناوری را نیز دیگر مباحثگفتگوهای خود با مقام های ارشد ترکیه بر شمرد و گفت: اسناد همکاری که در این سفر بین دو کشور نهایی و امضا شد هم اقتصادی و هم فرهنگی بود و من خیلی خوشحال بودم وقتی ترکیب اسناد را دیدم و گفتم که با شعار امسال نیز تناسب دارد و بسیار مهم است.
روحانی در ادامه، گفتگو درباره مسایل منطقه، بحثعراق و سوریه و شمال آفریقا را از دیگر محورهای مباحثسفرش عنوان کرد و افزود: بسیاری از اهداف دو کشور مشترک است و اگر چه اختلاف نظرهایی هم داریم اما بنا شد در نقاط مشترک کار کنیم و برای اهدافمان تلاش کنیم و البته اختلافات را نیز حل و فصل می کنیم.
رییس جمهور در پایان گفت که دو کشور در مساله هسته ای و عاری شدن منطقه از سلاح های هسته ای و تسلیحات کشتار جمعی و نیز مبارزه با خشونت و افراطی گری که این مساله در جهان حائز اهمیت است، اتفاق نظر داشته و بر آنها تاکید داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز