خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در نشست خبری مطرح کرد: / کامل /

آخرین وضعیت شکایت کارگران از مزد، پرونده بابک زنجانی، متهمان حوادثسال ۸۸، اعدام مه‌آفرید و…

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۷۹۷

حکم غیابی برادر مه آفرید امیر خسروی صادر شد / کسانی که در ایران مرتکب جرمی شده‌ و از کشور خارج شده‌اند و تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، بهتر است برای رسیدگی به اتهامات‌شان حتما به ایران برگردند.

سخنگوی قوه قضاییه از صدور کیفرخواست برای ۲۷ نفر از کسانی که در جریان فتنه ۸۸ تحت تعقیب بودند، خبر داد و تاکید کرد: از میان این ۲۷ نفر، برای ۱۳ نفر حکم صادر شده و این احکام از طریق رسانه‌ها اعلام شده و پرونده بقیه متهمین نیز به همین منوال در جریان رسیدگی قرار دارد و این افراد می‌توانند بیایند و از حق خود دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در شصت و سومین نشست خبری خود در خصوص کسانی که فرهنگ ابتذال را ترویج می‌دهند، گفت: به کسانی که در کشور اسلامی ما بر خلاف شرع و قانون و خواست ملت مسلمان و متدین ما بی‌عفتی، بی‌اخلاقی و بی‌حجابی را ترویج می‌کنند، متذکر می‌شویم که این کشور، کشور اسلامی است و قانون هم اجازه چنین کاری را به آنها نمی‌دهد.

وی ادامه داد: این توصیه همیشگی نیست و آنها باید بدانند که اگر به اقدامات مجرمانه خود ادامه دهند دستگاه‌های ذی‌ربط ناگزیر با آنها برخورد می‌کنند و من از نیروی انتظامی برای برخورد با جرایم مشهود تشکر می‌کنم و به عنوان دادستان کل کشور از آنها می‌خواهم که اجازه ندهند افراد معدودی فضای اسلامی جامعه ما را به هم بزنند.

دادستان کل کشور در خصوص سیلی که اخیرا در برخی از استان‌های کشورمان اتفاق افتاده ضمن همدردی با آسیب‌دیدگان این حادثه، خاطرنشان کرد: این سیلی که این روزها در برخی از استان‌ها از جمله استان گلستان و مازندران رخ داده، آسیب‌های فراوانی را به این استان‌ها وارد کرده که من از تمام مسئولین ذی‌ربط که به خوبی سعی کرده‌اند با مراجعه به محل‌های سیل‌زده هر چه سریع‌تر به رفع مشکلات این مردم کمک کنند، تشکر می‌کنم.

محسنی اژه‌ای در ادامه این مطلب افزود: بر همین اساس قوه قضاییه نیز مسئولیت دارد در راستای صیانت از حقوق عامه اقدام کند که بر این اساس، قوه قضاییه قصد دارد هیاتی را به این دو استان سیل‌زده اعزام کند تا مشخص شود که آیا از ناحیه دستگاه‌های مختلف قصوری که باعثخسارت بیشتر به مردم شده باشد، صورت گرفته یا خیر؟ و همین امروز هیاتی به این دو استان اعزام می‌شود و این هیات هر مقدار زمانی که لازم باشد در استان می‌ماند تا این مسائل را بررسی کنند.

سخنگوی قوه قضاییه در سخنانی دیگر اظهار داشت: همانطور که هفته‌های گذشته نیز اعلام کرده‌ایم، کسانی که در ایران مرتکب جرمی شده‌اند و از کشور خارج شده و تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، بهتر است که برای رسیدگی به اتهامات‌شان حتما به ایران برگردند زیرا زمانی که این افراد در خارج از ایران به سر می‌برند، ممکن است خیلی حرف‌ها علیه آنها زده شود بنابراین من به همه کسانی که به هر دلیلی تحت تعقیب هستند می‌خواهم برای رسیدگی به اتهاماتشان به کشور رجوع کنند.

وی با بیان اینکه یکی از همین متهمین مربوط به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی برادر همان فردی است که به تازگی حکم اعدام او اجرا شد، ابراز داشت: این فرد به طور غیابی محاکمه شده اما حق دادخواهی دارد و می‌تواند برای رسیدگی به پرونده خود به ایران بازگردد و چنانچه این کار را نکند پرونده روال قانونی طبیعی خود را طی می‌کند.

دادستان کل کشور از صدور کیفرخواست برای ۲۷ نفر از کسانی که در جریان انتخابات ۸۸ تحت تعقیب بودند، خبر داد و تاکید کرد: از میان این ۲۷ نفر، برای ۱۳ نفر حکم صادر شده و این احکام از طریق رسانه‌ها اعلام شده و پرونده بقیه متهمین نیز به همین منوال در جریان رسیدگی قرار دارد و این افراد می‌توانند بیایند و از حق خود دفاع کنند.

مزایده هزار و ۵۰۰ میلیارد از اموال زنجانی

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در خصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: قرار بازداشت این فرد تمدید شده و اقداماتی با هماهنگی وزارتخانه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت امور خارجه و نفت برای شناسایی اموال آغاز شده است. اولین بخش از اموال وی به قیمت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مزایده گذاشته شده و سایر اقدامات لازم برای پرداخت دیون در حال انجام است.

وی در مورد ادعای برخی از مدیران بانک‌ها مبنی بر اینکه قوه قضاییه دو سال است که پرونده برخی از بدهکاران بانکی را رسیدگی نکرده است، اظهار داشت: پرونده بابک زنجانی، پرونده سه هزار میلیارد و باقری درمنی از جمله پرونده‌هایی است که ما در طول همین یکی، دو سال اخیر به آنها رسیدگی و تعیین تکلیف کرده‌ایم و بعید می‌دانم چنین پرونده‌هایی وجود داشته باشد.

دادستان کل کشور ادامه داد: پس از عزم دستگاه قضایی برای رسیدگی به مطالبات بانکی یکی از این بدهکاران که بیش از هزار میلیارد تومان معوقه داشت، اخیرا ۳۵۰ میلیارد تومان را تسویه کرده که البته ما باید آن را بررسی کنیم. اینکه برخی از این بدهکاران خود آماده پرداخت دیون بانک‌ها هستند، خبر خوشحال‌کننده‌ای است و ما امیدواریم سایر بدهکاران نیز به دنبال تسویه باشند و نیازی به ورود قوه قضاییه نباشد.

خبرنگاری از سخنگوی قوه قضاییه پرسید که آیا دستگاه قضایی برای برخورد با بدپوششی اقدامی کرده یا چنین اقدامی مجازات دارد؟ و آیا تاکنون پرونده‌ای به عنوان فعالیت باندی برای بد پوششی در دستگاه قضایی تشکیل و رسیدگی شده است؟ که وی تصریح کرد: گاهی اوقات ممکن است فرد کشف حجاب کند که نه عضو باندی بوده و نه انگیزه دیگری دارد و احیانا بی‌تقید است که قاضی می‌تواند مجازات شلاق و جزای نقدی در نظر بگیرد اما برخی به صورت باندی مرتکب جرم مشهود شده که علاوه بر ارتکاب جرم به دنبال دهن‌کجی به مردم و نظام هستند که این اقدام آنها عنوان دیگری پیدا می‌کند و دیگر جرم ساده نیست. از سوی دیگر برخی دیگر جرم مشهودی از جمله بی‌عفتی مرتکب می‌شوند که این اقدام آنها یک مزاحمتی برای مردم ایجاد می‌کند و به طور مثال، موجب آزار و اذیت خانواده‌ای متدین می‌شود که ممکن است دو عنوان مجرمانه داشته باشد.

محسنی اژه‌ای افزود: این امکان نیز وجود دارد به فردی که قبلا تذکر داده و یا قبلا محکوم شده مجدد به رویه خود ادامه دهد که این مسئله در قانون پیش‌بینی شده و در پاره‌ای موارد مجازات حبس، شلاق و جزای نقدی در نظر گرفته شده که حذف نظر قاضی و طبق قانون فرد مجازات می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضایی یادآور شد: در گذشته مواردی بوده که افراد به صورت سازمان یافته و باندی انگیزه‌هایی جدا از بد حجابی داشته‌اند.

دادستان کل کشور در مورد اقدامات این دستگاه برای بازگرداندن خاوری خاطرنشان کرد: اقدامات لازم از طریق دادگستری، وزارت خارجه و اینترپل در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تبرئه قائم‌مقام سابق بانک مرکزی که در رابطه با پرونده فساد سه هزار میلیارد بازداشت شده بود را تایید می‌کنید؟ ابراز داشت: در مورد آن فرد به دلیل اینکه پرونده به دادگاه نرفته، ‌ عنوان تبرئه صحیح نیست و پرونده هنوز در دادسرا است وبه دادگاه ارسال نشده. در مورد بانک صادرات نیز هنوز حکمی صادر نشده است.

هنوز حکمی برای شکایات مجلس از دولت سابق صادر نشده است

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ادامه خبرنگاری با اشاره به شکایت متعدد مجلس از دولت قبل به دستگاه قضایی، آخرین وضعیت این پرونده‌ها را از دادستان کل کشور پرسید که وی پاسخ داد: هنوز حکم این شکایات صادر نشده است. برخی از این اتهامات باید مستقیما در دادگاه رسیدگی شود که هنوز به اتمام نرسیده است.

فرد بازداشت شده در رابطه با پرونده ستاد سوخت، هنوز در بازداشت است

دادستان کل کشور همچنین در رابطه با آخرین وضعیت پرونده ستاد سوخت اظهار داشت: این پرونده هنوز به دادگاه نرفته و فردی که بازداشت شده بود، هنوز در بازداشت است.

متهمی که خانواده از محل بازداشت او خبر نداشته باشد،نداریم

خبرنگاری در ادامه پرسید که اخیرا یکی از خبرنگاران اصلاح‌طلب با حکم دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شده که خانواده وی از مکان نگهداری فرزندشان خبر ندارند، این فرد در کجا نگهداری می شود و اتهام وی چیست؟ که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: هیچ متهمی که خانواده از محل بازداشت آن اطلاع نداشته باشد، نداریم و چنین چیزی صحت ندارد که خانواده از محل بازداشت بی‌اطلاع باشد.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه در مورد اتهام این فرد به دلیل اینکه پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است نمی‌توانم مطلبی بگویم، در مورد عدم تماس این روزنامه‌نگار با خانواده‌اش تصریح کرد: تماس داشتن متهم با خانواده یک مسئله است اما عدم اطلاع خانواده از مکان بازداشت متهم مسئله دیگری است. ممکن است خانواده متهم بداند که این فرد در بازداشتگاه اوین به سر می‌برد اما از بند نگهداری آن اطلاع نداشته باشد که این مسئله امری عادی است.

وی در پاسخ به این پرسش که رئیس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری اعلام کرده که رسیدگی به پرونده رحیمی پایان یافته است، آیا این فرد تنها در رابطه با پرونده بیمه ایران متهم بوده یا پرونده‌های دیگری نیز دارد، ابراز داشت: به دلیل اینکه در طرح پرسش اسم فرد را به کار برده‌اید معذوریت قانونی داریم و ناچارا از پاسخ به این پرسش معذورم.

محسنی اژه‌ای درخصوص انتشار لیست بدهکاران بانکی در صفحه شخصی یکی از مسئولان شهرداری و اینکه این اقدام فرد قابلیت پیگرد دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: نامه‌ای که بانک مرکزی در مورد اسامی بدهکاران بانکی به قوه قضاییه ارسال کرد مهر به کلی سری خورده بود که اگر انتشار لیست این اسامی از آن لیست گرفته شده باشد، به دلیل اینکه جزو اسناد طبقه‌بندی بوده، قابلیت پیگیری دارد اما ممکن است در لیستی که منتشر شده اسامی افرادی باشد که جز بدهکاران نباشند و یا مبلغ بدهی آنان کمتر از آن مبلغ منتشر شده باشد که در صورت شکایت آنها مسئله قابل رسیدگی است.

قبل از بیان مطلب علیه فردی خود را جای آن بگذاریم

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه اخیرا یکی از مجریان سابق تلویزیونی در صحفه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی با انتشار مطلبی علیه یکی از خبرنگاران ایرانی خارج از کشور مدعی شده که بین ارتداد و فاحشگی تفاوت است و وی را فردی فاحشه خوانده آیا این عمل طبق قانون قذف نبوده است، یادآور شد: جامعه اسلامی اقتضا دارد که قبل از بیان مطلب علیه فردی خود را جای آن بگذاریم. درست نیست مطلبی بگوییم که طرف مقابل امکان دفاع از خود را نداشته باشد. ما باید حتما اخلاق را رعایت کنیم و اگر جرم جنبه عمومی داشته باشد دادستان می‌تواند در این خصوص وارد شده و یا چنانچه مسئله جنبه شخصی داشته باشد با شکایت فرد به مسئله رسیدگی شود.

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست و ودر پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا در گذشته قصوری در خصوص خسارات ناشی از حوادثطبیعی از سوی مسئولیا صورت گرفته یا خیر؟ اظهار کرد: اینکه در گذشته از طرف مراجع رسمی گزارشی دراین خصوص ارائه شده یا خیر، اطلاعی ندارم اما از طریق برخی از افراد محلی گزارش‌هایی مطرح شده که لازم است صحت و سقم آن مورد بررسی قرار گیرد. اما ما از باب اینکه خودمان به عنوان قوه‌قضاییه نسبت به صیانت از عمومی مسئولیت داریم دست به چنین اقدامی زده‌ایم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص پیشنهاد اخیر خود در صحن علنی مجلس درخصوص پخش علنی دادگاه‌های مربوط به مفاسد اقتصادی گفت: در حال حاضر عدم افشای هویت متهمان تا قبل از صدور حکم به صورت یک قانون است و نمی‌توان خلاف آن عمل کرد اما من ضمن ارائه این پیشنهاد تاکید کردم که این پیشنهاد نظر شخصی من است و نه از جانب قوه قضاییه. پیشنهاد کردم به دلیل اینکه بازدارندگی چنین اقدامی بسیار بیشتر از خود مجازات است، این مسئله به قانون تبدیل شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد سخنرانی اخیرش در مراسم ۱۵ خرداد شهر قم که به سخنان رییس جمهور مبنی براینکه نمی‌توان مردم را به زور به بهشت فرستاد واکنش نشان داده بود، با بیان اینکه من هیچ وقت ناظر به صحبت‌های آقای روحانی نیستم، توضیح داد: ممکن است دریک زمان در جایگاه سخنگو مسائلی را مطرح کنم و گاهی نیز به عنوان یک شخص حقیقی صحبتهایی را مطرح کنم. آن صحبت‌هایی که در سخنرانی مذکور مطرح شد از جانب یک فرد حقیقی مطرح شده ضمن اینکه من به تمام صحبت‌هایی که مطرح کردم، معتقدم.

اطلاع دادن از اجرای حکم مه‌آفرید توقع بی‌جایی نیست

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دلیل اجرای بی سروصدای حکم اعدام مه آفرید امیر خسروی علیرغم برگزاری علنی دادگاه‌های وی، با بیان اینکه مراحل دادگاه با اجرای حکم تفاوت دارد گفت: از آنجایی که اجرای حکم آن تشریفات دادگاه را ندارد، اجرای حکم اعدام مه آفرید امیر خسروی با نحوه برگزاری دادگاه وی متفاوت بوده اما من از دادستان شنیدم که به خانواده ایشان قبلا اطلاع و به آنان فرصت ملاقات داده شده بود و اشاراتی هم در خصوص اجرای حکم صورت گرفته اما اینکه چنین چیزی تصریح شده یا خیر؛ بنده اطلاعی ندارم.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: علاوه بر این بسیاری از احکام دیگری هم وجود دارد که به این صورت اجرامی شود اماچون نسبت به این موارد حساسیتی وجود ندارد سوالی نیز در مورد آنها مطرح نمی شود اما به این دلیل که حساسیت زیادی نسبت به پرونده مه آفرید امیر خسروی وجود داشت، این توقع که باید قبلا اطلاع داده می‌شد، توقع بی‌جایی نیست.

اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص پرونده رانت ۶۵۰ میلیون یورویی که در یکی دوماه اخیر مطرح شده گفت: تاکنون گزارشی در این خصوص به دستگاه قضایی ارجاع نشده و دستگاه قضایی نیز به عنوان رانت وارد این پرونده نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با سوال دیگری در خصوص طوفان اخیر مبنی براینکه آیا قوه قضاییه با توجه به اینکه این طوفان چندکشته و تعداد زیادی مصدوم برجای گذاشت قصد دارد وارداین موضوع شود گفت: قوه قضاییه تاکنون به این مسئله ورود پیدا نکرده است.

دادستان کل کشور همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرونده باقری درمنی توضیح داد: وی پرونده‌ای داشته که قبلا در رابطه با این پرونده برای وی حکم صادر شده و یک پرونده جاری هم دارد که از بیان جزئیات آن معذورم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شکایت اخیر ۵۰ تن از دانشجویان خواهران بسیجی از لیلا حاتمی و اینکه آیا دستگاه قضا در پی عذر خواهی ساده وی قصد پیگیری این شکایت را دارد یا خیر، ‌ از جزئیات و مراحل چنین شکایتی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

محسنی اژه‌ای همچنین در رابطه با سوال دیگری در خصوص پرهیز نیروی انتظامی از دستگیری و زندانی کردن معتادان توضیح داد: براساس اصلاحیه قانون موادمخدر که درسال ۸۹ صورت گرفته معتاد به صرف معتاد بودن قابل تعقیب و مجازات نیست اما قابل درمان است مگر اینکه فرد معتاد تجاهل به این کار کند که رسیدگی به این موضوع در ماده ۱۵ و۱۶ قانون پیش بینی شده است.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی براینکه حکم اعدام مه آفرید امیر خسروی قبل از اجرا به وکیل وی ابلاغ نشده بود و اینکه چه اندازه در تشریفات اعدام قوانین رعایت می‌شود، توضیح داد: در بسیاری از مواقع خود محکوم علیه اعلام می‌کند که نمی‌خواهد حکم اعدام او به وکیل یا خانواده او اطلاع داده شود بنابراین موارد آن متفاوت است و براین اساس اگر مواردی این چنینی وجود داشته باشد که خود محکوم علیه چنین در خواستی داشته باشد قانون براساس آن قیودات و توضیحاتی دارد.

وی درخصوص اخبار ضد و نقیضی که در رابطه با محکومیت ایران در پرونده کرسنت منتشر شده نیز گفت: غیر از آن چیزی که از ناحیه مسئولان اعلام شد که محکومیتی حاصل نشده، اطلاع دیگری ندارم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با توقیف اجرای تئاتر «تانگوی تخم مرغ داغ» و اینکه آیا شاکی خصوصی داشته یاخیر؟ با بیان اینکه در خصوص این مسئله خود دادستان مدعی این پرونده بوده است، اظهارکرد: در این پرونده ضابطین گزارشی ارائه داده‌اند و دادستان این گزارش را به بازپرس ارجاع داد و بازپرس با دیدن آن تشخیص داد که اشکلاتی در این نمایش وجود دارد که باید از اجرای آن جلوگیری شود. ضمن اینکه آنها معتقد بودند که این اشکالات قابل رفع بوده و چنانچه رفع شود این نمایش می‌تواند بعدا به اجرا در آید. اینکه این پرونده شاکی خصوصی هم داشته یا خیر اطلاعی ندارم.

دادستان کل کشور همچنین در خصوص سوال دیگری در رابطه با شکایت سه تن از وکلا از مسعود میرکاظمی در رابطه با بنزین‌های آلوده اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با چگونگی دستگیری و آزاد شدن اعضای باند تهیه و توزیع کوکائین موسوم به باند پنجک افزود: نیروی انتظامی ما همیشه فعال بوده اما در سال‌های اخیر فعالیت‌های خود را بر روی باندهای اصلی متمرکز کرده و براین اساس موفق به دستگیری این باند شده است.

وی در ادامه این مطلب افزود: تاکنون هیچکدام از اعضای دستگیر شده این باند آزاد نشدند وآزاد هم نخواهند شد و باید محاکمه شوند. اما در خصوص آن فردی که گفته شد ۱۷ مرتبه دستگیر و آزاد شده است بررسی کردیم و مشخص شد که اولا از ۱۷ بار کمتر بوده و ۴ مرتبه دستگیر و آزاد شده که آن هم به اتهام صرف داشتن ۲۵ گرم تریاک و موارد مشابه دستگیر شده که چنین جرمی تنها شلاق و جزای نقدی دارد نه زندان.

اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص صحت این خبر که خاوری اقدام به فروش ساختمان خود در کااندا کرده است گفت: مدت‌های طولانی است که هم پلیس بین الملل و هم دستگاه قضا پیگیر این قضیه هستند و امیداوریم که هم در کانادا و هم در جاهای دیگر به تحویل فرد مجرم به دستگاه قضا تمکین کند.

دادستان کل کشور همچنین در خصوص سوال دیگری در رابطه با پرونده اتوبوس‌های اسکانیا نیز توضیح داد: هم نیروی انتظامی و هم دستگاه قضایی اقداماتی در رابطه با این مسئله انجام شده است و از مسئولان ذیربط و وزارت صنعت هم خواسته شده اشکالات این اتوبوس‌ها را کشف کنند.

وی ادامه داد: در پاره‌ای موارد به طور قطع مسلم شده که چنانچه نواقصی که در رابطه با این اتوبوس‌ها وجود داشته، رفع می‌شد حتما از وقوع آتش سوزی جلوگیری می‌شد. دستگاه‌های مربوط در خصوص مرتفع کردن این مشکلات اقدام کرده‌اند که امیدواریم مسئولین ذیربط نیز اقدام جدی و عاجلی را در رابطه با این مسئله صورت دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز