خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست‌های دولت فضای مثبتی نسبت به ایران درمنطقه شکل داده است

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۶۳۸

بعد از گذشت چند سال از بحران سوریه، مسئولان ترک متوجه شده‌اند که تغییر رژیم در سوریه از طریق اعمال خشونت و کمک و حمایت از نیروهای چندملیتی تندرو امکان‌پذیر نیست و باید از طریق دیپلماتیک و سیاسی بحران سوریه حل و فصل یابد.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل اتخاذ سیاست‌های تعاملی از سوی دولت تدبیر و امید را عاملی موثر در بهبود روابط ایران و ترکیه دانست.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص سفر حسن روحانی به ترکیه گفت: ایران و ترکیه دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه هستند که از روابط تاریخی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خوبی با یکدیگر برخوردار هستند.

وی با اشاره به روابط اقتصادی دو کشور اظهار داشت: ایران و ترکیه در زمینه روابط اقتصادی با یکدیگر همکاری‌های خوبی در ابعاد تجاری، تولیدی و سرمایه‌گذاری دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در مسائل منطقه‌ای دو کشور از علائق مشترکی برخوردارند، یادآور شد: هرچند دو کشور در زمینه مسائل منطقه‌ای ممکن است با یکدیگر تفاوت دیدگاه داشته‌ باشند اما این تفاوت دیدگاه به معنای تقابل و تعارض نیست.

زنگنه ادامه داد: هر دو کشور سعی دارند تا این تفاوت دیدگاه را به نحوی مدیریت کنند تا در روابط دو کشور اثر گذار نباشد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه سفر روحانی به ترکیه می‌تواند به توسعه روابط و نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌های دو کشور کمک کند، ابراز داشت: سفر بالاترین مقام یک کشور به کشور دیگر، به معنای آن است که این دو کشور از روابط خوب و مستحکمی برخوردار هستند و می‌خواهند روابط‌شان را بهبود ببخشند.

وی در پاسخ به این سوال که مسئله بحران سوریه در چند سال گذشته در روابط دو کشور سایه انداخته بود، آیا این سفر می‌تواند به حل بحران سوریه نیز کمک بکند، تصریح کرد: بعد از گذشت چند سال از بحران سوریه، مسئولان ترک متوجه شده‌اند که تغییر رژیم در سوریه از طریق اعمال خشونت و کمک و حمایت از نیروهای چندملیتی تندرو امکان‌پذیر نیست و باید از طریق دیپلماتیک و سیاسی بحران سوریه حل و فصل یابد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: دو کشور باید به جای اتخاذ سیاست‌های رقابتی، به اتخاذ سیاست‌های همکاری حرکت کنند که به استقرار صلح و امینت در منطقه و بالاخص سوریه کمک می‌کند.

زنگنه در پاسخ به این سوال که سیاست‌های دولت تدبیر و امید چقدر بهبود روابط دو جانبه ایران و ترکیه موثر بوده است؟ خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های تعاملی دولت تدبیر و امید، فضای مثبتی در منطقه نسبت به ایران شکل گرفته و ترکیه نیز این تغییر فضا را متوجه شده است.

وی افزود: هم سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت یازدهم و هم ناکام ماندن سیاست‌های خشونت‌آمیز در ترکیه، موجب شده است که ترکیه به فکر بهبود و اصلاح روابط با ایران بیفتد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز