خبرگزاری کار ایران

گزارشی از سفر رئیس کل بانک مرکزی به قم و دیدار با مراجع تقلید و علما

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۸۶۷

آیت الله مکارم شیرازی: دولت سابق آمارهای دروغ می داد / آیت الله سبحانی: ۸ سال گذشته نفت دادیم، جنس بنجل چینی گرفتیم / آیت الله موسوی اردبیلی: طرفدار دولت روحانی هستم.

ایلنا: رئیس کل بانک مرکزی، روز گذشته در سفری یک روزه به قم، ضمن زیارت حرم حضرت معصومه(س) با تنی چند از مراجع تقلید و علمای شیعه در این شهر دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، ولی الله سیف صبح روز پنج شنبه ۱۵ خردادماه در بدو ورود به قم به زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) رفت و پس از آن دیدارهای خود با مراجع تقلید و علما را آغاز کرد.

دیدار با آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی و آیت الله جوادی آملی از دیدارهای نوبت صبح ولی الله سیف در سفر یک روزه به قم بود.

بعد از ظهر هم دیدارهای رئیس کل بانک مرکزی ادامه داشت و به دیدار آیت الله شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران، و همچنین به دیدار آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله سبحانی رفت.

برنامه پایانی ولی الله سیف در سفر به قم بازدید از کارگاه ساخت ضریح امامین عسگرین(ع) در قم بود که به همراه آیت الله شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران صورت گرفت.

مراجع تقلید و علما در دیدارهای جداگانه خود با رئیس کل بانک مرکزی، ضمن ابراز خرسندی از وضعیت کشور در شرایط فعلی، انتقاداتی به دوره مدیریت ۸ سال گذشته کشور که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور بود داشتند.

آیت الله سبحانی: ۸ سال گذشته نفت دادیم، جنس بنجل چینی گرفتیم

برای مثال آیت الله سبحانی از مراجع تقلید شیعه در قم ضمن تأکید بر برطرف شدن مسائل مربوط به اخذ دیرکرد وام در برخی بانک های کشور، گفت: در ۸ سال گذشته نفت می‌دادیم به جای آن جنس بنجل و بی‌کیفیت چین به کشور ما می‌آمد، در نتیجه هم بهترین کارگاه‌های ما در کشور دچار تعطیلی می‌شد و هم به پول نفت خود نمی‌رسیدیم. وی افزود: در ۸ سال گذشته صنایع مختلف کشور از جمله نساجی کشور ضربه دید که باید این مشکلات حل شده و دیگر تکرار نشود.

آیت الله موسوی اردبیلی: طرفدار دولت روحانی هستم

آیت الله موسوی اردبیلی از دیگر مراجع تقلید شیعه ساکن در قم نیز با تأکید بر اینکه طرفدار دولت روحانی هستم و آن را تأیید می کنم، گفت: امیدوارم مشکلات مربوط به اشتغال و تولید هر چه سریعتر حل شود و دیگر شاهد وجود چنین مسائلی نباشیم.

آیت الله مکارم شیرازی: دولت سابق{دولت احمدی نژاد} آمارهای دروغ می داد

آیت الله مکارم شیرازی نیز با تصریح به این نکته که یکی از بلاهای دولت سابق{دولت احمدی نژاد} ارائه آمارهای غیرواقعی بود و خودشان نیز گاهی این آمارهای دروغ را باور می کردند، گفت: این کارها اعتماد مردم را کمک کرد.

وی افزود: هر تشکیلاتی روی آمار وقعی کار کند به موفقیت می رسد اما ارائه آمارهای مصلحتی به رکود می رسد.

این مرجع تقلید خطاب به دولت تدبیر و امید گفت: سعی کنید، آمارهایی که می دهید، واقعی باشد و بدانید یکی از بلاهای دولت سابق ارائه آمارهای غیرواقعی بود؛ البته گاهی اوقات دولت ها خوششان نمی آید آمارهای منفی ارائه شود و برای خوش آمد دولت ها نباید آمار دروغین به مردم داد.

آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که جریمه دیرکرد برای کسی است که توانایی پرداخت اقساط را دارد اما نمی خواهد بدهد، نه برای کسی که توانایی مالی ندارد و بانک ها باید ملاحظه افرادی که بضاعت مالی شان کاسته شده است، داشته باشند، تصریح کرد: بانک مرکزی دولت سابق{دولت احمدی نژاد}، عواملی که آمار را منفی می کرد، از سبد کالاهای بررسی شده کنار می گذاشتند و آمار دروغین به مردم می دادند.

این مرجع تقلید همچنین با بیان این که اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به شیوه دولت قبل{دولت احمدی نژاد}، بلایی برای این مملکت بود، اظهار داشت: به نمایندگان مجلس گفتم چرا وقتی که آمدند یارانه به همه بدهند شما مخالف نکردید؟ باز به آن ها گفتم بهتر بود قشر زحمت کش و کمیته امداد بهزیستی و دانشجویان و نیازمندان را پیدا کنید و فقط به این ها یارانه داده شود؛ متاسفانه این همه پول هنگفت به ۷۰ میلیون داده می شود و یکی از عوامل خوابیده شدن چرخ اقتصاد است.

وی با بیان این که شعار یارانه برای همه، موجب بسته شدن دهان همه شد، گفت: یک سوم جمعیت کشور، مستعد دریافت یارانه است و باید به آن ها پرداخت شود؛ البته محدودکردن این طرح، الان هزینه دارد، اما این جراحی باید روزی انجام شود و اگر صورت نگیرد چرخه اقتصاد می خوابد.

آیت الله جوادی آملی: اگر مردم اختلاس ببینند، از نظام اسلامی نا امید می شوند

آیت الله جوادی آملی نیز با بیان این که بانک ها ربا را به جای قرض الحسنه به میدان آورده و منابع خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند، به اختلاس های صورت گرفته در دولت قبل اشاره کرد و گفت: اگر به مردم راست نگوییم و از این جامعه کج ببینند، از دین خارج خواهند شد و مردم عمل مسئولان را می خواهند و اگر اختلاس و بی نظمی مشاهده کنند، از نظام اسلامی ناامید می شوند.

آیت الله نوری همدانی: ربا ریشه کن شود

آیت الله نوری همدانی هم با بیان این که بانک مرکزی نظارت کند تا عقود اسلامی واقعا عقود اسلامی باشد و ربا ریشه کن شود، گفت: دولت همچنین بر نظارت و سازوکار نرخ کالا سازماندهی ایجاد کند تا فشار بیشتری بر مردم نیاورد.

آیت الله شهرستانی: از ظرفیت حوزه در امور اقتصادی کشور استفاده شود

آیت الله شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران هم، با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه در امور اقتصادی، اظهار داشت: امروز در حوزه های علمیه طلاب و فضلای مستعدی در زمینه های مختلف آمادگی همکاری با نهادها را دارند و باید از این نیروهای متخصص برای رفع مشکلات و پیشرفت در امور استفاده شود.

رئیس کل بانک مرکزی: عزم اول دولت تدبیر و امید بر ایجاد ثبات و آرامش اقتصادی در کشور قرار گرفت

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی هم در دیدار با مراجع تقلید و علما، گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور در شرایط کنونی و اقدامات انجام شده ارائه کرد.

وی با بیان این که تابستان سال گذشته در شرایطی که دولت تدبیر و امید به تازگی روی کار آمده بود، تورم کشور بیش از ۴۰ درصد بود اما اردیبهشت ماه امسال این تورم به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد که نشان از حرکت عقلانی و منطقی کشور است که امیدواریم این روحیه اسمترار داشته باشد، گفت: امیدواریم تا پایان امسال، نرخ تورم به ۲۵ درصد کاهش پیدا کند و همچنین نرخ رشد اقتصادی که در دولت دهم و سال ۹۱ به ۵/۶ - درصد رسیده بود، و در پایان سال ۹۲ و اقدامات دولت یازدهم به ۲/۵ - درصد رسید، امسال به ۲ + درصد برسد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که در مقوله بانکداری بدون ربا دستاوردهای خوبی داشتیم اما یک مطلب دستاوردهای بزرگ ما را در این زمینه تحت الشعاع قرار داد و آن تورم زیاد موجود در کشور است، گفت: گاهی برخی مردم می گویند شما که میگویید بانکداری اسلامی، چرا نرخ سود این بانک ها ۲۵ درصد است، اما توجه نمی کنند که بانکداری بدون ربا یک مقوله است و تورم یک مقوله دیگر؛ باید بدانیم تورم " ام الفساد " است و باید تلاش کنیم این تورم را یک رقمی کنیم و آن وقت است که بانکداری اسلامی خودش را نشان می دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز