خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور در مراسم سالگرد امام خمینی: / مشروح /

هیچ کس فکر نکند با تفرقه و اختلاف کشور پیشرفت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۴۷۸

امام از مسیر عقلانیت و تدبیر حرکت خود را ادامه داد / آرای مردم از دیدگاه امام(ره) و تا امروز در نظام جمهوری اسلامی هیچ‌گاه به صورت تشریفات نبوده است / بی‌تردید صلح و ثبات حق مسلم ماست. بی‌تردید پیشرفت و توسعه حق مسلم ماست. بی‌تردید علم و دانش حق مسلم ماست. بی‌تردید نفوذ در منطقه و جهان حق مسلم ماست. بی‌تردید وحدت و اتحاد و برادری حق مسلم ملت ایران است.

رئیس جمهور تاکید کرد: امام(ره) در تمام مراحل از مسیر تدبیر و عقلانیت و در چارچوب موازین اسلامی حرکت خود را ادامه داد و همیشه آراء و نظرات مردم را به عنوان معیاری محکم قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم بیست‌وپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) که مرقد مطهر ایشان برگزار شد، گفت: اگرچه شب ۱۴ خرداد شب غم و سوگواری برای مردم ایران بود اما مردم از یاد نمی‌برند که مجلس خبرگان در عصر روز ۱۴ خرداد نگذاشتند پرچم انقلاب حتی برای ۲۴ ساعت روی زمین بماند که این نشان لطف و عنایت خداوند بود و این پرچم را روی دوش سلاله فاطمه اطهر(س) یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار دادند و در واقع کاری که خبرگان رهبری انجام داد، التیامی بر درد مردم بود.

وی ادامه داد: در روزگاری که هم شرق و هم غرب فکر می‌کرد که پایان دین و خداپرستی است و هم غرب فکر می‌کرد که در دوران حکومت دینی خط ابدی کشیده است و هم شرق و غرب در سراسر جهان علیه خداپرستی و معنویت و دیانت و اخلاق پرداخته بودند، امام راحل(ره) به عنوان فقیه بزرگ و عالم روشن ضمیر و یک سیاستمدار هوشمند توانست بر این سرزمین پرچم نهضت اسلامی را به اهتراز درآورد و با اتکا به خداوند و در مسیر اسلام ناب محمدی(ص) مسیر نهضت اسلامی را در مسیر هدایت برای پیروزی حق بر باطل قرار داد.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امام خمینی(ره) برای آنکه مسئولیت سنگین خود را برای رسیدن به اهداف خود در مسیر حق به مقصد برساند، سه برهه تاریخی را پشت سرگذاشت، اظهار داشت: دوران اول، دوران نهضت اسلامی بود که از طرفی در راه مبارزه با عده‌ای که با نام سلطنت بر مردم مسلط شده بودند و از طرف دیگر نظام‌های خارجی که بر مردم ایران سلطه داشتند و در همه زمینه‌های اقتصادی و سیاسی نفوذ خود را گستردانده بودند، آغاز کرد و امام در سال ۴۲ عمدتا فریادش بر ضد استبداد و استعمار بود. استبدادی که آزادی مردم را از بین برده بود و بر مردم ناجوانمردانه ظلم می‌کرد و استعماری که با کاپیتالاسیون می‌خواست نفوذش را بیش از پیش کند.

روحانی ادامه داد: مردم هوشیار پشت سر رهبری نهضت اسلامی حرکت کردند و در همه این فراز و نشیب‌ها، آنی در مسیر نهضت اسلامی باز نایستادند و امام نیز هرگز در راه مبارزه با طاغوت متوقف نشد؛ چه آن روزی که به زندان رفت و چه آن روزی که تبعید شد.

وی مرحله دوم را مرحله تثبیت انقلاب در سال‌های ۵۷ تا ۵۹ دانست و افزود: امام(ره) در تمام مراحل از مسیر تدبیر و عقلانیت و در چارچوب موازین اسلامی حرکت خود را ادامه داد و همیشه آراء و نظرات مردم را به عنوان معیاری محکم قرار داد. آرای مردم از دیدگاه امام(ره) و تا امروز در نظام جمهوری اسلامی هیچ‌گاه به صورت تشریفات نبوده است و همواره مسئولین هم از طریق آراء مردم از صندوق‌های انتخابات انتخاب شده‌اند.

رئیس جمهور عبارت جمهوری اسلامی ایران را به عنوان چارچوب نظام که از سوی امام خمینی(ره) تبیین شده است دانست و خاطرنشان کرد: انتخابات مجلس، رفراندوم قانون اساسی و ریاست جمهوری همه در سال ۵۸ برگزار شد که همه این انتخابات نظام را به جلو حرکت داد و گروه‌های مزدور قدرت‌های بزرگ و آمریکا فکر می‌کردند می‌توانند این حرکت مردم را متوقف کنند اما امام در برابر همه آنها ایستاد و توانست نظام جمهوری اسلامی ایران را تثبیت کند.

روحانی برهه سوم را برای امام خمینی(ره) دفاع مقدس خواند و یادآور شد: توطئه‌ای که توسط حزب بعثو پشتیبانی‌های قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی شد با بسیج کردن مردم و همه نیروهای مسلح توسط امام، همه و همه طبق فرمان و دستور امام به صحنه آمدند، به رغم اینکه تمام جهان پشت سر متجاوزین ایستاده بودند، با هشت سال مبارزه جانانه توطئه‌شان را خنثی کرد.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: امام در تمام این مراحل موفق و پیروز شد به عنوان رهبری که در قلوب مردم و افکار مردم راهبری می‌کرد و در مسیر حق مردم را در اهداف مقدس انقلاب هدایت می‌کرد و و با تکیه بر وحدت و با یکپارچگی توانست این دفاع مقدس را به پیروزی برساند و خاک ایران را از دست متجاوزین پس بگیرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه در همه این سه مرحله، امام مسیر مدیریت کشور را در چارچوب معیارهای اسلامی به مردم و فرهیختگان عرضه کرد و با صدای رسا به جهانیان اعلام کرد اسلام می‌تواند در دنیای امروز بر جامعه حکومت و مدیریت کند، خاطر نشان کرد: امام اعلام کرد اسلام می‌تواند مردم را به تمام اهداف مادی و معنوی خود رهنمون کند و امام فقه پویا را برای اندیشمندان تبیین و تشریح کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه امام نتوانست دوران بازسازی و سازندگی کشور را شخصا هدایت کند، ابراز داشت: اما خوشبختانه پرچم هدایت مردم در اختیار شخصیتی قرار گرفت که همان راه امام و مسیر امام را ادامه داد و در برابر انواع توطئه‌ها توانست کشور، نظام و انقلاب را حراست کند و تا بیست و پنج سال پس از رحلت ایشان همچنان این کشور حفظ شده است.

روحانی در ادامه به برخی از چالش‌های دوران رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و ابراز کرد: در شرایطی که همه قدرت‌ها برای آزادی کویت ائتلاف کرده بودند، کوچکترین خطا کشور را وارد جنگ می‌کرد و پس از آن نیز بارها و بارها این منطقه در مسیر معضلات قرار گرفت که از جمله آن حمله و اشغال عراق و افغانستان و توطئه در لبنان، فلسطین و سوریه بود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را پایگاه ثبات در منطقه خواند و یادآور شد: آیا جز ایران کشور دیگری در منطقه مرکز امنیت و آرامش است؟ آیا کشور دیگری وجود داردکه گام‌به‌گام قله‌های پیشرفت را طی کند؟ و آیا جز ایران کشور دیگری وجود دارد که پرچم مبارزه با تروریسم و تکفیری‌گری را به دوش گرفته باشد؟

وی دو شرط را برای ادامه دادن راه در مسیر پیشرفت ثبات لازم دانست و افزود: نخستین شرط وحدت، اتحاد و همبستگی حول محور اسلام و قانون اساسی و رهبری است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر همه دست‌به‌دست هم بدهیم و نگذاریم عده‌ای در میان مردم تفرقه ایجاد کنند همچنان پیشرفت خواهیم کرد، تاکید کرد: اسلام از آن همه است، قانون از آن همه است و رهبری هم به عنوان رهبر همه مردم ایران و کشورهای اسلامی که در مسیر حق و انقلاب هستند، می‌باشد و نمی‌توان گفت که اسلام یا قانون و یا رهبری به گروه خاصی اختصاص دارد.

روحانی با تاکید بر اینکه هیچ کس تصور نکند با تفرقه کشور، نظام و انقلاب پیشرفت می‌کند، بیان کرد: امام خمینی(ره) نیز همواره بر اصل وحدت تاکید داشت و راه امام(ره) راه وحدت، اخلاق، معنویت، تلاش و اتحاد میان همه مسلمانان است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی شرط دوم را جهاد خواند و اظهار داشت: جهاد به معنای عام کلمه یعنی استفاده از همه فرصت‌هاست، زیرا جهاد تنها به معنای مقاومت در جنگ معنی نمی‌دهد و با مدیریت جهادی یعنی استفاده از فرصت و زمان باید از امکانات بهره‌برداری کرد.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: ما در میدان سیاست خارجی از حقوق حقه ملت‌مان به خوبی دفاع می‌کنیم و با ایستادگی، وحدت و انتخاب راه جهادی به پیش می‌رویم.

وی با بیان اینکه امروز دیپلمات‌های ما سربازان خط مقدمی هستند که همه مردم و رهبری از آنها حمایت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این دیپلمات‌ها در چارچوب منافع و مصالح ملی و در چارچوب خطوط قرمز رهبری راه خود را ادامه می‌دهند و از حقوق هسته‌ای مان دفاع می‌کنند و در این زمینه دولت زنجیره‌های ناحق تحریم را پاره می‌کند.

در این لحظه مردم با شعار‌هایی مثل «انرژی هسته‌ای، حق مسلم ماست و مرگ بر آمریکا» سخنان رئیس جمهور را تایید کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: بی‌تردید انرژی هسته‌ای حق مسلم ما است. بی‌تردید صلح و ثبات حق مسلم ماست. بی‌تردید پیشرفت و توسعه حق مسلم ماست. بی‌تردید علم و دانش حق مسلم ماست. بی‌تردید نفوذ در منطقه و جهان حق مسلم ماست. بی‌تردید وحدت و اتحاد و برادری حق مسلم ملت ایران است.

روحانی با تاکید بر اینکه مردم مطمئن باشند دولت در مسیر تدبیر و اعتدال و با همراهی این ملت بزرگ به تمام اهدافش دست خواهد یافت، ابراز داشت: همانطور که در سی و پنج سال اخیر و با وجود همه فراز و نشیب‌ها این نظام توانسته است راه خود را ادامه دهد.

رئیس دولت یازدهم در پایان سخنرانی خود گفت این کشور، کشور حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است و در پناه توجهات امام زمان(عج) با امید و با نشاط در مسیر روح الله گام برمی‌دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز