خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی در همایش «امام خمینی(ره)؛ منادی اعتدال و و حدت»:

امام(ره) از نظر فکری معتدل بود

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۴۶۳

اعتدال هم در بعد زندگی شخصی ایشان وهم در بعد بیرونی زندگی ایشان مشهود بود و مانند برخی از ریاکاران و ریاضت کشان نبودند / سه عنصر استبداد، افراطی‌گری و سلطه اجانب بر کشورهای اسلامی حاکم شده که موجب شده تا انقلاب‌های مردمی در کشورهای اسلامی به نتیجه نرسد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام از نظرفکری معتدل بود تاکید کرد: اعتدال هم در بعد زندگی شخصی ایشان وهم در بعد بیرونی زندگی ایشان مشهود بود و مانند برخی از ریاکاران و ریاضت کشان نبودند.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در همایش «امام خمینی؛ منادی اعتدال و و حدت» که عصر امروز در سالن کنفرانس اسلامی برگزار شد گفت: ما در قرون اخیر شخصیتی مانند امام خمینی(ره) کم داریم.

وی در تشریح عوامل شکل گیری شخصیت امام خمینی(ره) اظهار داشت: اولین عامل صلاحیت و ویژگی ذاتی ایشان است؛ ایشان شخصیتی بسیار باهوش و فوق نبوغ بودند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام خمینی(ه) مسائل تاریخی قرن اخیر را به چشم خود دیده و از آنها درس گرفتند، تصریح کرد: امام حوادثانقلاب مشروطه و چگونگی منحرف شدن آن، چگونه به حکومت رسیدن رضاخان، خلع وی از سلطنت و چگونگی شاه شدن پسرش را دیدند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به چگونگی خلع شدن رضا شاه خاطر نشان کرد: در زمان رضا شاه اتفاقات تلخی افتاد و رضا شاه دیکتاتوری عجیبی را ایجاد کرد و این مسائل به امام(ره) فشار می آورد وموجب شد تا امام در جوانی کتاب کشف الاسرار را بنویسد. در آن دوره امام مشغول به تحصیل بودند و همه علوم حوزوی را در عمق وجودی خودشان ذخیره کردند.

وی با تاکید براینکه عرفان امام قابل مقایسه با برخی از عرفان‌ها که برخی از افراد و جریان‌ها مدعی آن هستند، نیست افزود: امام فقط خدا را با عظمت می دیدند وبرای غیر از خدا ارزش و عظمتی قائل نبودند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آرامش و طمانینه که در امام خمینی(ره) وجود داشت، ابراز کرد: وقتی که ایشان تصمیم گرفتند تا از فرانسه به ایران بیایند که هواپیمای ایشان از کشورهایی مانند اسرائیل که دشمن امام بودند عبور می کرد و تا وقتی که هواپیمایشان به زمین نشست ما آرام نداشتیم اما ایشان با روحی آرام و شاداب در میان مردم حاضر شدند و این همان عرفان واقعی است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در ۲۱ بهمن نیز رژیم شاهنشاهی حکومت نظامی اعلام کرد و در شهر پیچیده بود که آنها می‌خواهند تهران را بمباران کنند و ما از امام می‌خواستیم تا از مدرسه علوی خارج شود اما ایشان با تبسم به ما پاسخ می‌دادند و می‌گفتند من اینجا می‌مانم.

وی با تاکید بر اینکه امام به راهی که می‌خواست برود ایمان کامل داشت، یادآور شد: ایشان به خاطر فقاهت قوی و همه جانبه ای که داشتند اسلام را جوری دیگر می شناختند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام از نظرفکری معتدل بود، تاکید کرد: اعتدال هم در بعد زندگی شخصی ایشان وهم در بعد بیرونی زندگی ایشان مشهود بود و مانند برخی از ریاکاران و ریاضت کشان نبودند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه امام اهل تظاهر و ریاکاری نبود یاد آور شد: ریا آدم را از دورن می خورد و در بیرون نیز فرد را از اعتبار و چشم مردم می اندازد.

وی افزود: وقتی که امام خمینی(ره) به فکر مبارزه با رژیم شاهنشاهی افتادند تصور عمومی این بودکه هر پرچمی که در غیبت امام زمان بلند شود، پرچم ظلال است و حرکت امام را قبول نداشتند اما امام این دگم اندیشی را شکست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ما از امام افراط نمی‌بینیم، گفت: امام در جنگ هم اجازه افراط را نمی‌دادند. وقتی که ما دشمن را بعد از فتح خرمشهر بیرون کردیم امام اجازه ورود به خاک عراق را نداد و برای همین مسئله جلسه‌ای با حضور فرماندهان نظامی از سپاه و ارتش و من و آیت الله خامنه‌ای شکل گرفت که فرماندهان نظامی می‌گفتند اینکه ما دشمن را از خاک خودمان بیرون کنیم و تعقیبش نکنیم کار اشتباهی است و وقتی امام در برابر منطق تخصصی آنها روبرو شد گفتند وارد عراق شوید اما آنجایی که مردم حضور دارند وارد نشوید چرا که ما می‌خواهیم مردم را آزاد کنیم نه آنکه آنها را گرفتار و اذیت کنیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه امام وحدت اسلام را خواستار بود، اظهار کرد: به همین خاطر در زمان ایشان هفته وحدت تعیین شد و هنوز هم این هفته ادامه دارد اما کشورهای جهان اسلام با بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر دچار اختلاف و تفرقه هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رشد گروه‌های تکفیری و افراطی در منطقه تصریح کرد: متاسفانه جریان‌های سلفی بار دیگر به میدان آمده اند و به راحتی جان مردم را می گیرند و عقاید ناجوری هم دارند.

وی ادامه داد: سه عنصر استبداد، افراطی‌گری و سلطه اجانب بر کشورهای اسلامی حاکم شده که موجب شده تا انقلاب‌های مردمی در کشورهای اسلامی به نتیجه نرسد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حوادثانقلاب مصر افزود: شاهد هستیم که در مصر بار دیگر نظامی‌ها به قدرت بازگشتند، مردم سوریه می خواستند حقشان را می خواستند و افغانستان هم نزدیک به چهل سال است که جهاد وجود دارد اما به نتیجه ای نمی رسد که این مسائل موجب تحقیر جهان اسلام شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه برخی ها می خواستند این حوادثدر انقلاب اسلامی صورت بگیرد اما امام جلوی این مسائل ایستاد و مانع از آن شد خاطر نشان کرد: امام مردم را ولی نعمت می دانستند و به ما تاکید داشتند تا آنها را از حقشان محدود نکنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در زمانی که شرق و غرب علیه ما متحد شده بودند و ارتجاع نیز به کمک آنها آمده بود و علیه ما جنگی را شروع کرده بودند امام به جوانان و مردم روی آورد.

وی با بیان اینکه ما مسلمانان متاسفانه دچار عدم وحدت شده‌ایم، یاد آور شد: اهل سنت و شیعه بر سر چه می‌جنگند؟ اگر ما مسلمانان متحد باشیم وضع خیلی بهتری خواهیم داشت. من از علمای اهل سنت می‌خواهم تا جوانانشان را نصیحت کنند که این کارها و افراطی‌گری کار درستی نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز