خبرگزاری کار ایران

به بهانه سالگرد فوت عزت‌الله سحابی؛

توسلی: مرحوم سحابی همواره از روش‌های افراطی پرهیز داشت

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۳۹۵

مرحوم سحابی همواره بر عقلانیت، اعتدال و خردورزی تاکید می‌کرد وهمواره بر این باور بود که محور وحدت ملی ما ایران است و وقتی وحدت ملی حفظ شود مسائل دینی و اعتقادی ما نیز حفظ و حراست خواهد شد.

یک فعال سیاسی معتقد است که مرحوم سحابی همواره با اتکای به آموزه‌های دینی از روش‌های افراطی پرهیز داشت و بر عقلانیت، اعتدال و خردورزی تاکید می‌کرد وهمواره بر این باور بود که محور وحدت ملی ما ایران است و وقتی وحدت ملی حفظ شود مسائل دینی و اعتقادی ما نیز حفظ و حراست خواهد شد.

محمد توسلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد شخصیت و منش سیاسی مرحوم عزت‌الله سحابی گفت: ‌ مهندس سحابی فرزند دکتر یدالله سحابی بود که به همراه آیت‌الله طالقانی و مهندس بازرگان از پیشگامان روشنفکری دینی از سال ۱۳۲۰ بودند و شخصیت مهندس سحابی نیز در مجموعه فکری این بزرگان تکوین شده بود.

وی با اشاره به اینکه سحابی در دوران دانشجوی خود با عضویت در انجمن اسلامی در مبارزات دانشجویی نقش فعالی داشت، یادآور شد: پس از کودتای ۲۸ مرداد و تشکیل نهضت مقاومت ملی از عناصر فعال این نهضت بود که درجریان همین فعالیت ها نیز بازداشت شد.

این فعال سیاسی با تاکید براینکه سحابی از عناصر اصلی تشکیل دهنده نهضت آزادی بود گفت: مرحوم سحابی در بهمن ۱۳۴۱ با سران نهضت آزادی بازداشت شد و در دادگاه نیز به دفاع سیاسی از خود پرداخت که دفاعیات وی همچنان موجود است. او در طول زندان در کنار مهندس بازرگان و آیت‌الله طالقانی به کار پژوهشی و مطالعاتی پرداخت و به نوعی خودسازی کرد. به عبارت دیگر دوران زندان وی از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۵ دوره ای از تکوین شخصیت سیاسی و فرهنگی مرحوم سحابی بود.

توسلی ادامه داد: ‌ مرحوم سحابی در سال ۱۳۵۰ به دلیل فعالیت های سیاسی خود(ره) توسط ساواک بازداشت و به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

وی با بیان اینکه مرحوم سحابی پس از آزادی در آستانه پیرزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ برای عضویت در شورای انقلاب دعوت شد، گفت: ‌ وی با عضویت در این شورا نقش موثری در کمیته‌های آن داشت و در دوره‌ای که رییس سازمان برنامه کشور بود در برنامه ریزی برای توسعه کشور تلاش های بسیاری انجام داد که نه تنها پس از دولت موقت بلکه با تمام دولت‌های وقت در این زمینه همکاری لازم را داشت.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه مرحوم سحابی عضو مجلس خبرگان قانون اساسی بود گفت: با توجه به اینکه مهندس سحابی پس از انقلاب اسلامی دارای سمت‌های اجرایی بود و اقدامات موثری را نیز انجام داده بود.

وی افزود: مرحوم سحابی امتیاز مجله ایران فردا را گرفت و تلاش کرد با انتشار این مجله نقش آگهی بخشی خود را در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور ایفا کند. نگاه راهبردی وی به مسائل نشان دهنده دغدغه‌های خود برای رفع موانع توسعه‌ای کشور است.

توسلی یادآور شد: مرحوم سحابی در سال‌های اخیر تلاش کرد علیرغم کهولت سن به وسیله مصاحبه و نامه به مسئولان به وظیفه دینی و ملی خود همواره عمل کند تا اینکه در دهم خردادماه ۱۳۹۰ پس از دو ماه اغماء جان به جان آفرین تسلیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد مرحوم سحابی به لحاظ سیاسی به عنوان یک مسلمان با اتکا به آیات قرآن و آموزه‌های دینی رویکردی آزادی‌خواهانه و عدالت طلبانه بود و با تجربه‌ای که در مباحثاقتصادی داشت راه‌حل را توسعه ملی می‌دانست و در طول زندگی خود تلاش کرد راهبردهای خود را به طرق مختلف به مردم و مسئولان منتقل کند.

این فعال سیاسی با تاکید براینکه مرحوم سحابی دغدغه کشور را داشت، اظهار کرد: وی همواره بر این باور بود که محور وحدت ملی ما ایران است و وقتی وحدت ملی حفظ شود مسائل دینی و اعتقادی ما نیز حفظ و حراست خواهد شد. مرحوم سحابی صادق، صمیمی و خویشتن‌دار بود و در طول زندگی خود برای اهدافی که داشت هزینه‌های زیادی پرداخت کرد. به نظر من افرادی همچون مهندس سحابی که دست پروده روشنفکری دینی آیت‌الله طالقانی و مهندس بازرگان بود، تکرار نشدنی هستند.

وی در پایان یاداور شد: مرحوم سحابی همواره با اتکای به آموزه‌های دینی از روش‌های افراطی پرهیز داشت و بر عقلانیت، اعتدال و خردورزی تاکید می‌کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز