خبرگزاری کار ایران

جان کری:

اسنودن «مانند یک مرد» به آمریکا باز گردد

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۸۰۸

جان کری اندکی گفت اگر اسنودن مایل به بازگشت باشد٬ همین امروز وی را سوار هواپیما می‌کنیم؛ یک وطن‌پرست، فرار نمی‌کند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا از «ادوارد اسنودن» کارمند پیشین اطلاعاتی که برنامه‌های فوق سری شنود در آن کشور را فاش کرده، خواست «مردانه» رفتار کند و برای محاکمه به ایالات متحده بازگردد.

به گزارش ایلنا به نقل از رادیو اروپای آزاد٬ ادوارد اسنودن در مصاحبه‌ای که شب چهارشنبه در آمریکا پخش شد٬ گفت که «فکر نمی‌کنم هیچ شبهه‌ای وجود داشته باشد که دوست دارم به خانه(آمریکا) باز گردم».

وی در این گفت‌وگوی تلویزیونی با «ان‌بی‌سی» که نخستین مصاحبه وی با یک شبکه آمریکایی است، گفته «اینکه آیا هرگز مورد عفو قرار می‌گیرم یا نه را نمی‌دانم. این گفتمان و تصمیمی است که باید در سطح جامعه و دولت صورت گیرد. ولی اگر می‌توانستم، تنها خانه بود که به آن باز می‌گشتم.»

جان کری اندکی پیش از بخش این مصاحبه در برنامه «تودی»(امروز) همان شبکه شرکت کرد و گفت اگر وی مایل به بازگشت باشد «همین امروز او را سوار هواپیما می‌کنیم».

کری افزوده است «یک وطن‌پرست، فرار نمی‌کند.»

اسنودن در مصاحبه خود با «ان‌بی‌سی» ‌ در عین حال گفته است «یک تحلیلگر معمولی اطلاعاتی نبوده» بلکه «برای جاسوسی وشنودهای اطلاعاتی دوره دیده بود و در خارج از آمریکا برای سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، «سیا» و سازمان امنیت ملی آمریکا «ان‌اس‌ای» جاسوسی می‌کرده است».

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا، در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که وی هرگز مامور سری نبوده است.

جان کری می‌گوید اگر ادوارد اسنودن واقعا به آمریکا اهمیت می‌دهد و به آن اعتقاد دارد، پس باید به ساز و کار قضایی آن نیز اعتماد کند.

او در حال حاضر در روسیه به سر می‌برد، جایی که پس از ابطال گذرنامه آمریکایی خود، در مرداد سال گذشته پناهندگی یک ساله گرفت.

اسنودن، در سال گذشته میلادی، انبوهی از مدارک محرمانه آمریکا را فاش کرد که بر اساس آنها ساز و کارهای رصد اطلاعاتی و شنود آن کشور، به‌طور گسترده‌ای از شهروندان تا سیاستمداران داخلی و خارجی را تحت نظارت داشته‌اند.

این موضوع به واکنش‌های دامنه‌داری در آمریکا و دیگر کشورهای جهان انجامید.

رئیس‌جمهوری آمریکا، خود از کنگره خواسته است تا این برنامه محدود شود.

طرح مهار رصد و شنود اطلاعاتی، رای مجلس نمایندگان را کسب کرده و در انتظار رای نهایی سنای این کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز