خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی:

برای چالاک شدن دولت باید از نهادهای مدنی حمایت کرد

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۹۸۶

اگر قوانین سامان یابد ریل‌های حرکتی کشور نیز تسهیل می‌یابد که باید برای این مسئله از ظرفیت انجمن‌های علمی استفاده کنیم.

رییس مجلس سامان یافتن قوانین را موجب تسهیل ریل‌های حرکتی کشور دانست و گفت: اگر می‌خواهیم سیستم دولتی چالاک باشد و فربه نباشد باید از نهادهای مدنی حمایت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی لاریجانی در نشست مشترک مرکز پژهش‌های مجلس با انجمن‌های علمی سراسر کشور که عصر امروز در مرکز پژهش های مجلس برگزار شد، گفت: از مدت‌ها قبل که گاهی اوقات با انجمن‌های علمی ملاقات داشتم احساس می‌کردم ما با مجموعه‌ قوی فکری روبرو هستیم که سیستم دیوانی ما نتوانسته است ارتباط معقولی با آن ایجاد کند.

وی با بیان اینکه باید از نهادها و انجمن‌های علمی که می توانند ظرفیت ساز باشند و کارهای بزرگی بکنند حمایت کرد، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم سیستم دولتی چالاک باشد و فربه نباشد باید از نهادهای مدنی حمایت کرد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه بخش اعظمی از مسائل کشور در قانون نویسی است، یاد آور شد: اگر قوانین سامان یابد ریل‌های حرکتی کشور نیز تسهیل می‌یابد که باید برای این مسئله از ظرفیت انجمن‌های علمی استفاده کنیم.

لاریجانی با تاکید براینکه ممکن است فقط در یک رشته صاحب فن باشیم و ذوالفنون نیستیم، خاطر نشان کرد: مرکز پژهش‌ها باید پیوند لازم برای ایجاد رابطه انجمن‌های علمی با مجلس شورای اسلامی را فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه انجمن های علمی باید مستقل باشند و روی پای خود بایستند تصریح کرد: البته این استقلال به معنای عدم حمایت از سوی نهادهای دولتی و انجمن‌های علمی نیست و دولت باید امکانات اولیه و پایه‌ای را برای فعالیت انجمن‌های علمی فراهم کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه انجمن‌های علمی می‌توانند در دو امر تقنینی و نظارت به مجلس کمک کنند ابراز داشت: جوهره قانون گذاری باید جوهره علمی باشد و در تصمیم‌گیری‌ها، مشورت‌های کارشناسی و علمی را به کار بست. مثلا اگر طرح یا لایحه‌ای در مجلس ارائه شد ما باید از طریق مرکز پژهش‌ها از انجمن‌های علمی بخواهیم تا نظر کارشناسی و مشورتی شان را ارائه کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تشکیل ستادی از سوی رئیس مرکز پژهشهای مجلس برای ایجاد روابط پایدار نهادهای دولتی با انجمن های علمی افزود: در این ستاد می‌تواند نماینده‌ای از سوی مرکز پژهش‌های مجلس، نماینده‌ای از سوی وزارت علوم، نماینده‌ای از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری و نماینده‌ای هم از سوی انجمن‌های علمی حاضر باشند تا به تقویت روابط انجمن‌ها با دولت و مجلس کمک کند.

لاریجانی ادامه داد: حتی اگر لازم باشد ما حاضریم تا موادی از آیین نامه مجلس را عوض کنیم تا انجمن‌های علمی در مجلس حضور داشته باشند و باید بدانیدکه ما واقعا به همفکری شمانیازمندیم.

وی درباره کمک انجمن‌های علمی در امر نظارت نیز گفت: در جاهایی باید برای نظارت یک گروه و تیم علمی یک مسئله را بررسی کنند. مثلا آقای زنگنه اخیرا گفته‌اند که در بنزین ساخت تولید داخل، بنزین بیش از حد و جود داشته و باید بررسی شود که بنزن اضافی بوده و باسلامت مردم بازی شده است. کسی حق نداشته که با سلامت مردم بازی کند و باید خاطیان این امر برخورد شود یا مثلا برای آلودگی هوا یا مسائل زیستی نیاز به نظارت و حضور انجمن‌های علمی است.

رئیس قوه مقننه در پایان تاکید کرد: مجلس می‌تواند از ظرفیتهای انجمن‌های علمی استفاده کندو آنها را نیز بازوی خود می‌داند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز