خبرگزاری کار ایران

کاظم جلالی:

مرکز پژوهش‌ها می‌تواند کانون کاربردی‌سازی دستاوردهای انجمن‌های علمی باشد

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۹۷۲

سیاستگذاری‌های کلان از آنجا که بر زندگی میلیون‌ها نفر از انسان‌ها اثر می‌گذارند، نمی‌توانند بدون شناخت کافی و صرفا توسط ساختارهای رسمی صورت گیرد. در اینجاست که نقش‌های انجمن‌های علمی که نهادهای تخصصی و نماد اجتماع ملی هستند، برجسته می شوند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به ضرورت تخصص گرایی در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور گفت: مرکز پژوهش‌ها می‌تواند کانون کاربردی‌سازی دستاوردهای انجمن‌های علمی باشد

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاظم جلالی در نشست مشترک مرکز پژوهش‌های مجلس با انجمن‌های علمی سراسر کشور گفت: در فرایند تحول جوامع، نقش بخش‌های مدنی مانند انجمن‌های علمی در مقایسه با بخش رسمی رو به گسترش و تقویت است.

وی ادامه داد: این پدیده که نقش بخش‌های حرفه‌ای و تخصصی داوطلبانه و غیردولتی مورد مشورت و ارزیابی یا مشارکتا در عرصه سیاستگذاری حضور داشته باشند، گفتمان تازه‌ای است. سیاستگذاری‌های کلان از آنجا که بر زندگی میلیون‌ها نفر از انسان‌ها اثر می‌گذارند، نمی‌توانند بدون شناخت کافی و صرفا توسط ساختارهای رسمی صورت گیرد. در اینجاست که نقش‌های انجمن‌های علمی که نهادهای تخصصی و نماد اجتماع ملی هستند، برجسته می شوند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس درباره ضرورت های تعامل میان مراکز پژوهشی با انجمن های علمی اظهار داشت: ضرورت تخصص‌گرایی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری های کلان کشور، ضرورت کاربردی کردن علوم و دستاوردهای پژوهشی در کشور، ضرورت ارتقا نقش انجمن‌ها در تصمیم گیری‌ها از مشورت به مشارکت و ضرورت نهادینه‌سازی تعامل میان ساختارهای سیاسی و اجتماعی از جمله ضرورت‌های تعامل میان مراکز پژوهشی با انجمن‌های علمی هستند.

جلالی درباره الزامات تعامل میان مراکز پژوهشی با انجمن های علمی یادآور شد: برگزاری همایش های مشترک، برگزاری جلسات هم اندیشی، تشکیل کارگاه های آموزشی و پژوهشی, انتشار نشریات مشترک و تخصیص کرسی حقوقی به انجمن های علمی در کمیسیون های مجلس هستند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: مرکز پژوهش های مجلس به دلیل ارتباط با دستگاه تقنینی کشور از ظرفیت کافی برای کاربردی سازی و عملیاتی سازی دستاوردهای علمی و پژوهشی برخوردار است و از این رو، مرکز پژوهش های مجلس می‌تواند کانون کاربردی سازی دستاوردهای پژوهشی انجمن های علمی باشد و این دو نهاد پژوهشی به عنوان تکمیل گر یکدیگر عمل کنند.

وی از آمادگی کامل مرکز پژوهش های مجلس برای آغاز و گسترش همکاری با انجمن های علمی فعال در خوزه های مختلف تخصصی خبر داد و افزود: گسترش همکاری ها از یکسو به ارتقا جایگاه و نقش انجمن ها منجر شده و از سوی دیگر، با هم افزایی این دو نهاد، نظرات کارشناسانه و تخصصی متقن تری در اختیار نمایندگان ملت قرار خواهد داد و از این رهگذر تصمیمات و سیاست های اتخاذ شده در مقام اجرا از پایداری و اثربخشی بالاتری برخودار خواهند بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز