خبرگزاری کار ایران

زیبا کلام در همایش برسی تاثیرات سیاسی اقتصادی انرژی هسته ای:

مخالفان توافق نامه ژنو بیشتیرین کینه را از دموکراسی و انتخابات آزاد دارند

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۶۰۷

در دوران اصلاحات این تفکرات وجود داشت که انرژی هسته‌ای را کج‌دار و مریز به پیش ببرد تا پرونده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نرود و در این بین امتیازی داده و امتیازی هم گرفته شود اما با روی کارآمدن احمدی‌نژاد در سال ۸۴ سیاست دوران اصلاحات خیانت نامیده شد و موسوی، روحانی، و تیم مذاکره کننده خائن نامیده شدند این درحالی است که حاصل سیاست‌های احمدی نژاد این بود که پرونده هسته‌ای به شورای امنیت رود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: فعالیت هسته‌ای عامل تقویت‌کننده ستیز با آمریکا شد و اکنون چهره‌هایی که به شدت با توافق‌نامه ژنو مخالف هستند بیشترین کینه را از دموکراسی و انتخابات آزاد داشته و تمایل سرکوب دیگران را دارند از سویی نیز موافقان توافق‌نامه ژنو به دموکراسی آزادی مطبوعات و رفع حصر اعتقاد بیشتری دارند و این که در بند ۳۵۰ اوین چه اتفاقی افتاده است نیز اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صادق زیباکلام در همایش بررسی تاثیرات سیاسی اقتصادی انرژی هسته‌ای در ایران که توسط انجمن اسلامی دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه من هم با انرژی هسته‌ای مخالف و هم موافق هستم، اظهار داشت: از آنجا که انرژی هسته ای به نوعی جزئی از مدرنیته شده اساسا نمی توان با انرژی هسته ای مخالف بود چرا که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم انرژی هسته ای امروزه در مسائل کشاورزی و اقتصادی و دارویی کاربرد دارد.

وی ادامه داد: اما آنچه موجب می‌شود من با انرژی هسته‌ای مخالف باشم وضعیت فعالیت هسته‌ای در ایران است زیرا من معتقدم اشکال کار در فعالیت هسته‌ای از جایی شروع شد که نگاه ما نسبت به فعالیت هسته‌ای به نگاهی سیاسی و ایدئولوژیک تبدیل شد و فعالیت هسته‌ای به ابزاری در جهت مبارزه با آمریکا تبدیل شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای خواسته‌ها و اهداف مشخص سیاسی و اجتماعی صورت گرفت تاکید کرد: انقلاب ما برای آزادی سیاسی و آزادی اندیشه بود اما بنا به دلایلی انقلاب مصادره شد به این معنا که اهداف آزادی‌خواهانه انقلاب به تدریج کنار گذاشته شده و جریان غرب ستیزی رهبری انقلاب را به دست گرفت و نقطه عطف آن اشغال سفارت آمریکا بود.

زیباکلام گفت: فعالیت هسته‌ای عامل تقویت‌کننده ستیز با آمریکا شد و اکنون چهره‌هایی که به شدت با توافق‌نامه ژنو مخالف هستند بیشترین کینه را از دموکراسی و انتخابات آزاد داشته و تمایل سرکوب دیگران را دارند از سویی نیز موافقان توافق‌نامه ژنو به دموکراسی آزادی مطبوعات و رفع حصر اعتقاد بیشتری دارند و این که در بند ۳۵۰ اوین چه اتفاقی افتاده است نیز اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۵۸ ما معتقد بودیم که انرژی هسته‌ای جنایتی علیه ایران است زیرا نیروگاه بوشهر برای دفن زباله‌های هسته‌ای ساخته شده است حتی من نیز چنین تفکری داشتم. پس از پایان جنگ، هاشمی که عقل بیشتری داشت، مساله بازسازی نیروگاه بوشهر را مطرح کرد و نطنز مخفیانه ساخته شد زیرا این گونه تلقی می‌شد که اگر ساخت آن اطلاع داده شود جامعه‌ جهانی با آن مخالفت می‌کند از سویی آژانس هم معتقد بود که ایران به دلیل استفاده نظامی از نطنز، ساخت آن را اطلاع رسانی نکرده است.

این استاد دانشگاه در ادامه این مطلب با بیان اینکه یکی از دلایل تردید جدی غرب به ایران همین فعالیت مخفیانه بود افزود: در سال ۸۱ نیز سازمان مجاهدین خلق نطنز را لو داد و متعاقب آن خاتمی هم در ۲۲ بهمن ۸۱ خبرفعالیت نطنز را رسما اعلام کرد و در واقع مشکل از همان جا آغاز شد.

زیباکلام گفت: در دوران اصلاحات این تفکرات وجود داشت که انرژی هسته‌ای را کج‌دار و مریز به پیش ببرد تا پرونده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نرود و در این بین امتیازی داده و امتیازی هم گرفته شود اما با روی کارآمدن احمدی‌نژاد در سال ۸۴ سیاست دوران اصلاحات خیانت نامیده شد و موسوی، روحانی، و تیم مذاکره کننده خائن نامیده شدند این درحالی است که حاصل سیاست‌های احمدی نژاد این بود که پرونده هسته‌ای به شورای امنیت رود.

وی همچنین با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی در فاصله‌ی سالهای ۸۴ تا ۹۲ اجازه نمی‌داد مقاله‌ای درباره‌ی پرونده‌ هسته‌ای بیان شود مگر این که تایید کننده‌ی سیاست‌های کشور باشد ابراز خوشحالی کرد که اکنون عده‌ای دلواپس، توافق‌نامه ژنو را مورد هدف خود قرار دهند و زمینه برای گفتگو در این زمینه فراهم شد.

زیبا کلام گفت: بیان پیشرفت علمی در نطنز همان قدر خنده آور است که ما بگوییم در ایران خودرو مرزهای دانش را در می‌نوردیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فعالیت هسته‌ای منجر به توسعه اقتصادی کشور نشده است و با طرح سوالی مبنی بر این که چرا وقتی فناوری هسته‌ ای نتوانسته توسعه را به دنبال داشته باشد غرب با آن مخالفت می‌کند افزود: پاسخ این پرسش این است که هر کشوری بتواند اورانیوم را ۳ درصد غنی کند می‌تواند آن را تا ۹۰ درصد که برای تولید سلاح هسته‌ای نیاز است غنی کند و پرسشی که اکنون مطرح است این است که که چرا غرب این گونه حساسیت درباره‌ آرژانتین، پاکستان، مصر، ترکیه و برزیل وجود ندارد و پاسخ این سوال نیز این است که چون ما تنها کشوری هستیم که علنا گفتیم دنبال نابودی اسراییل هستیم و در عمل هم هر کاری توانسته‌ایم انجام داده‌ایم حساسیت روی ما زیاد است.

وی با بیان اینکه دعوای اصلی ما سر بی‌اعتمادی به کشور ماست، گفت: غرب می‌گوید ایران موشک‌های زلزال خود را به حزب‌الله داده پس چرا فناوری هسته‌یی را به آنها ندهد اکنون غرب به ما اعتماد ندارد ولی برای اولین بار حاضر شده به ما اعتماد کند البته که آنها مثل عقاب بر ما نظارت دارند و ما نیز باید برای اعتماد سازی اجازه‌ی بازرسی و نظارت سرزده را بدهیم.

این استاد دانشگاه تهران، همچنین با بیان اینکه غرب هیچ عجله‌ای برای رفع تحریم‌ها ندارد خاطرنشان کرد: آن‌ها معتقدند که تحریم‌ها ما را به پشت میز مذاکره نشانده است و بر این اساس صحبت از بازده زمانی ۱۵ یا ۲۰ ساله دارند و ما دنبال بازده زمانی ۵ ساله برای رفع تحریم‌ها هستیم که البته این اختلاف‌ها قابل حل است زیرا نظام به این نتیجه رسیده که باید به صورت آبرومندانه‌ای از چاه هسته‌ای نجات یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز