خبرگزاری کار ایران

همایش «بررسی تاثیرات سیاسی اقتصادی انرژی هسته ای در ایران»؛

راغفر: اصلی‌ترین مانع هر نوع اصلاحاتی در کشور فساد اقتصادی است

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۵۹۹

اقدامات دولت نهم و دهم باعثشد که یک ائتلاف جهانی علیه ایران شکل بگیرد و بنابراین این دولت عامدانه ریشه تولید در ایران را خشکاند و اقتصاد کشور را به خارج وابسته کرد و موجب شد که ما برای تامین نیازهای اساسی خود هر روز بیشتر به بازارهای خارجی وابسته شویم.

یک کارشناس اقتصادی فساد را اصلی‌ترین مانع اجرای هرگونه اصلاحات در کشور دانست که همه سلول‌های نظام اقتصادی کشور را فراگرفته و تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف دولت در این برهه از زمان مبارزه با فساد است اینکه اقتصاد خود را بر چه بستری بنا کنیم بسیار اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین راغفر در «همایش بررسی تاثیرات سیاسی اقتصادی انرژی هسته‌ای در ایران» که به همت انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی تهران برگزار شد در خصوص واکاوی چگونگی گرفتار شدن کشور به ورطه تحریم‌ها گفت: اقدامات دولت نهم و دهم باعثشد که یک ائتلاف جهانی علیه ایران شکل بگیرد و بنابراین این دولت عامدانه ریشه تولید در ایران را خشکاند و اقتصاد کشور را به خارج وابسته کرد و موجب شد که ما برای تامین نیازهای اساسی خود هر روز بیشتر به بازارهای خارجی وابسته شویم.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در اوایل دولت نهم ما برای خودکفایی گندم جشن گرفتیم و همزمان با خروج دولت دهم ۸ میلیون تن واردات گندم به کشور داشتیم همچنین ما در گذشته یعنی قبل از دولت نهم و دهم مقادیر زیادی دانه‌های گیاهی صادر می‌کردیم اما سال گذشته حدود یک میلیون تن دانه‌های گیاهی وارد کشور شد.

وی ادامه داد: شواهد متعددی که اتفاقا نیازی به تخصص و آگاهی علمی نیز ندارد نشان می‌دهد که اقداماتی که توسط دولت گذشته صورت گرفته است یک برنامه مشخص برای براندازی سیاسی کشور بوده که از طریق اقدامات اقتصادی صورت گرفته است.

راغفر گفت: هر زمان که درآمدهای ارزی در ایران افزایش پیدا کرده یک رونق نسبی نیز در اقتصاد کشور تجربه شده اما همزمان با آن فساد ملایمی را نیز ناشی از شیوه توزیع درآمدهای حاصل از نفت و گاز شاهد بودیم اما بعد از دولت نهم و دهم می‌بینیم که یک تغییر جهت جدی در این روند حاصل شد و بر این اساس درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز به شدت افزایش پیدا کرده اما نه تنها هیچ رونق اقتصادی تجربه نشد بلکه کشور بالاترین رکود اقتصادی را در این دوره تجربه کرده است.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا یادآور شد: خروج ۱۱۵ میلیارد دلار ارز نفتی کشور به ترکیه را فضاحت مالی در ترکیه نامیدند که البته این یک شیوه غارت منابع اقتصادی کشور است و در کشور ما شیوه سرمایه‌داری قوم و خویشی به جز مقاطعی خیلی کوتاه همواره وجود داشته است امّا در دوره ۸ ساله دولت گذشته اتفاقات بسیار عجیبی رخ می‌دهد که در نتیجه بسته شدن فضای سیاسی کشور بوده است.

وی با بیان اینکه حضور دولت نهم با شعار حذف گروه‌های رغیب همراه بو، افزود: در دولت گذشته گروه‌های مقابل و رغیب بی‌جهت و با جهت زندانی شدند و رسانه‌ها تعطیل و هر فردی که در راستای انتقاد دولت اظهار نظری می‌کرد متهم به وابستگی به احزاب سیاسی خاصی می‌شد، که باید حذف می‌گردید و در نتیجه با بستن فضا زمینه کاملاً برای غارت منابع عظیم کشور فراهم شد.

راغفر با تاکید بر اینکه بسیاری از منابع مالی که در نتیجه فساد و رانت حاصل شده بود موجب شکل‌گیری بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری گردید، بیان کرد: این بانک‌ها با این منابع سودهای کلان به دست آوردند و این اتفاق درست زمانی است که تولید در کشور تعطیل می‌شود و ما در مقابل شاهد سودهای بسیار بالایی در بخش خدمات مالی هستیم و این دقیقاً همان هدفی بود که دولت گذشته آن را دنبال می‌کرد و ماموریت خود را نیز که همان فلج کردن اقتصاد ایران و فراهم شدن زمینه برای ایجاد ائتلاف جهانی علیه ایران بود به خوبی به سرانجام رساند.

این کارشناس مسائل اقتصادی عدم ارتباط با آمریکا را دروغی بزرگ دانست و تصریح کرد: ما همیشه کالاهای مورد نیازمان را با واسطه از تولیدکنندگان دیگر و کالاهای دست دوم آنها را با هزینه‌های گزاف خریداری کردیم که بر این اساس می‌توان گفت هیچ دوره‌ای نبوده که ما با آمریکا رابطه نداشته باشیم.

راغفر با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا امروز بیشتر از روسای جمهور گذشته در این کشور می‌کوشد که یک میراثسیاسی خوب از خود به جای بگذارد، ابراز داشت: با توجه خصومت سی و پنج ساله گذشته ایران و امریکا ایجاد ارتباط با ایران می‌تواند یک میراثسیاسی بسیار خوب و یک پیروزی برای حزب دموکرات آمریکا به شمار آید و لذا اکنون زمینه‌های توفیق رفع مشکلات عملاً فراهم شده است و ایران باید به خوبی از این فرصت استفاده کند.

این استاد دانشگاه مذاکرات هسته‌ای ایران را فرصتی برای چانه‌زنی دانست و پیش بینی کرد که این توافقات به سرانجام برسد و در نتیجه این توافقات رفته رفته از مشکلات نیز کاسته شود.

راغفر همچنین خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر این است که اگر قرار باشد، از این مذاکرات به نتیجه‌ای برسیم و درآمدهای ایران آزاد شود اینکه ما با این درآمدها چه کاری انجام دهیم بسیار مهم است، چرا که اگر درآمدهای آزاد شده صرف ایجاد اشتغال و رفع موانع موجود در اقتصاد کشور و تقویت بخش تولید شود، می‌توان به بهبود شرایط کشور امیدوار بود.

این کارشناس اقتصادی فساد را اصلی‌ترین مانع اجرای هرگونه اصلاحات در کشور دانست که همه سلول‌های نظام اقتصادی کشور را فراگرفته و تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف دولت در این برهه از زمان مبارزه با فساد است چرا که اقتصاد خود را بر چه بستری بنا کنیم بسیار اهمیت دارد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه همه اوضاع و احوالی که امروز در کشور شاهد آن هستیم، محصول مناسبات اجتماعی و سیاسی است که در کشور شکل گرفته است، اظهار داشت: آنجه اتفاق افتاده است مسئله کوچکی نیست و باید توجه داشته باشیم که به سرعت نیز قابل حل نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز