خبرگزاری کار ایران

دلایل و چگونگی درز اطلاعات نفتی آزادگان در هاله‌ای از ابهام

مسئولین محافظه‌کارانه برخورد می‌‎کنند، چینی‌ها پاسخ نمی‌دهند

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۴۹۰

با توجه به پیگیری های خبرگزاری ایلنا در خصوص جزئیات فروش اطلاعات میدان آزادگان هیچ یک از مسئولان امر در دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی ضمن اعلام بی اطلاعی حاضر به پاسخگویی به سئوالات نشدند.

به گزارش ایلنا، چرایی و واکنش های احتمالی ایران به فروش اطلاعات نفتی ایران به عراق همچنان بی پاسخ مانده و مسئولین مربوطه و البته شرکت چینی تا کنون اظهار نظر قابل قبولی ارائه نداده اند.

در پی انتشار اخباری در سایت نفتنا، مبنی بر اینکه شرکت چینی CNPC طرف قرارداد با ایران برای توسعه بزرگترین میدان نفتی ایران در میدان آزادگان جنوبی به ایران خیانت کرد و اخبار و اطلاعات این میدان نفتی مشترک با عراق را در اختیار این کشور گذاشت خبرنگار ایلنا چرایی وقوع این امر و واکنش احتمالی مسئولین امر را پیگیری کرده اما تا کنون پاسخ قانع کننده ای دریافت نکرده است،

در همین ارتباط موضوع را از برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و انرژی مجلس جویا شدیم اما تا کنون پاسخی دریافت نشد برخی نمایندگان از پاسخگویی طفره رفتند برخی نیز اظهار بی اطلاعی کرده و بیان داشتند که از موضوع اطلاعی ندارند.

این گزارش حاکی است پیگیری ها از شرکت CNPC و سفارت چین نیز راه به جایی نبرده و پاسخی دریافت نشده است.

اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در این خصوص اظهار بی اطلاعی کرد و گفت فردا عازم چین بوده و قرار است به رئیس جمهور ملحق شود و پاسخگویی در این زمینه را به فردا عصر بعد از سفربه چین موکول کرد. همچنین سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری در قرارداهای نفتی هم حاضر به پاسخگویی در این رابطه نشد و اعلام کرد در این خصوص هیچ اطلاعی ندارد.

یاد آور می شود؛ شرکتPEDEC(متن) نیز پاسخگویی در این خصوص را منوط به طی مراحل اداری و نامه نگاری های مرسوم دانست.

لازم به ذکر است؛ مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در این خصوص گفت که ما منتظر اطلاعات رسمی در این باره هستیم و پس از آن متناسب با وضعیت واکنش نشان خواهیم داد.

گفتنی است؛ حکم خلع ید این شرکت چینی(۹ اردیبهشت) پس از طی مراحل قانونی از سوی مدیریت امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران به طور رسمی ابلاغ شده بود.

این گزارش می افزاید؛ سال ۸۹ مسعود میرکاظمی قرارداد توسعه بزرگترین میدان نفتی ایران به نام میدان آزادگان را به شرکت ملی نفت چین واگذار کرد.

میدان آزادگان که در سال ۱۳۷۶ کشف شد در دو دهه گذشته بزرگترین اکتشاف نفتی ایران بوده و تخمین زده می‌شود که ذخایر این میدان ۳۳ میلیارد بشکه باشد.

میدان آزادگان میدانی مشترک با کشور عراق است و بخش جنوبی میدان آزادگان در سمت عراق به میدان مجنون مشهور است.

شرکت بهره‌بردار میدان مجنون رویال داچ شل است و این شرکت توانسته تا کنون سطح تولید روزانه این میدان را به ۲۱۰ هزار بشکه در روز برساند.

این در حالی است که توسعه میدان آزادگان که قراردادش ابتدا با ژاپنی‌ها بسته شده بود، پس از فشار آمریکا به ژاپن و خروج این کشور از این میدان در تصمیمی سوال برانگیز به چینی‌ها واگذار شد. قراردادی که مدتی پیش به دستور زنگنه و به دلیل خلف وعده شرکت ملی نفت چین از این کشور پس گرفته شد.

شرکت ملی نفت چین در ۴ سالی که با ایران قرارداد داشت، در سکوت مسئولان دولت سابق برای توسعه میدان مجنون در سمت عراق وارد مذاکره شد و قرارداد توسعه این میدان را با عراقی‌ها منعقد کرد.

از همان ابتدای عقد این قرارداد کارشناسان نفتی به دولت سابق نسبت به فروش اطلاعات میدان آزادگان و استفاده از این اطلاعات در بخش عراقی این میدان توسط چینی‌ها هشدار داده بودند اما گوش شنوایی نبود تا اینکه پس از برخورد قاطع زنگنه با شرکت چینی کم کم مشخص شد که چینی ها که به دلیل وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خود را در میدان آزادگان بی‌رقیب می‌دانسته‌اند، با استفاده از اطلاعات بخش ایرانی میدان، صرفا متمرکز بر توسعه بخش عراقی میدان شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز