خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفتگو با ایلنا:

وین۴ پذیرش اتخاذ سیاست‌های شجاعانه برای تبدیل توافقنامه به تعهدنامه بود

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۴۵۵

آنان که شکست مذاکرات را می‌خواهند و به دنبال شکست مذاکرات هستند، هر عطسه‌ای را سیاه سرفه می‌دانند اما وین ۴ به معنای شکست مذاکرات نیست بلکه عبور از تونل توافق به تعهد است.

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: معتقدم مذاکرات هسته‌ای‌ در وین۴ یک گام به جلو رفته و آن پذیرش اتخاذ سیاست‌های شجاعانه برای تبدیل توافقنامه به تعهدنامه است.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص در خصوص دور جدید مذاکرات ایران و ۱ + ۵ و ادامه روند مذاکرات طی هفته‌های آینده گفت: ذات مذاکرات وین ۴ به عنوان نقطه اتصال توافق ژنو به توافق نهایی اقتضاء می‌کرد که این دور از مذاکرات از منظر واقع‌گرایی سیاسی با چنین نتیجه‌ای روبه‌رو شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: معتقدم مذاکرات یک گام به جلو رفته و آن پذیرش اتخاذ سیاست‌های شجاعانه برای تبدیل توافقنامه به تعهدنامه است.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه آنچه تاکنون رخ داده، اتخاذ تصمیم‌گیرانه‌های شجاعانه برای رسیدن به توافق نهایی است، اظهار داشت: اگر تصمیم‌سازی‌های شجاعانه به تصمیم‌گیری‌های آگاهانه بیانجامد، وین۴ می‌تواند به نقطه عطفی در عرصه دیپلماسی در دهه‌های اخیر تبدیل شود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها معتقدند که نتیجه نگرفتن مذاکرات به معنای شکست آن است، چقدر این تحلیل را درست می‌دانید؟ خاطرنشان کرد: آنان که شکست مذاکرات را می‌خواهند و به دنبال شکست مذاکرات هستند، هر عطسه‌ای را سیاه سرفه می‌دانند اما وین۴ به معنای شکست مذاکرات نیست بلکه عبور از تونل توافق به تعهد است.

مطهرنیا عزم طرفین برای رسیدن به توافق را جدی دانست و افزود: مهمتر از اراده، اجبارهای ناشی از فضاهای گوناگون برای بحران‌های منطقه‌ای و الزامات بین‌المللی است.

این تحلیل‌گر سیاست خارجی با بیان اینکه همه باید بدانند که مذاکرات فرصت گران‌بهایی است که نباید از دست برود، ابراز داشت: در صورتی که از این فرصت ارزشمند استفاده نشود همه کشورهای درگیر این پرونده، باید هزینه‌های سنگینی را بپردازند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما توافق نهایی در شش ماه اخیر صورت می‌گیرد؟ بیان کرد: مطلوب همه کنشگران با توجه به تحولات احتمالی، این است که توافق نهایی در همین شش ماه شکل بگیرد، اما اینکه سناریو مطلوب به سناریو غالب برای اجرا باشد، الزامی نیست و باید دانست که بزرگترین نعمت در سیاست، صبر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز