خبرگزاری کار ایران

اسماعیلی در برنامه شناسنامه:

بعضی از اعضای شورای نگهبان در سال ۸۸، شیفته احمدی‌نژاد بودند

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۲۸۳

وقتی تمرد ۱۱ روزه اتفاق افتاد برای دوستانی که شیفته احمدی‌نژاد بودند، خیلی تلخ بود. من نامه‌ای تهیه کردم که به امضای ده نفر از اعضای شورای نگهبان رسید و به رئیس جمهور وقت ارسال شد. در این نامه به صراحت آمده بود که ما شما را تا زمانی رئیس جمهور مشروع می‌دانیم که نسبت به ولایت فقیه و اختیارات قانونی وی تمکین داشته باشید.

یک عضو شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند اظهارنظرهای بعضی از اعضای شورای نگهبان در انتخابات سال ۸۸ باعثخراب شدن جو انتخابات شد، ابراز داشت: من این صحبت را قبول ندارم اما ای کاش این اظهارنظرها انجام نمی‌شد. بدون رودربایستی عرض می‌کنم که بعضی از اعضای شورای نگهبان که البته من جزو آنها نبودم، شیفته آقای احمدی‌نژاد بودند و به ایشان حسن ظن داشتند اما همین افراد وقتی حس کردند ممکن است انحرافی در مسیر ایجاد شده باشد بدون تعارف ایستادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن اسماعیلی در برنامه شناسنامه این هفته شبکه سوم سیما درباره حضورش در شورای نگهبان گفت: وقتی که وارد شورای نگهبان شدم همه اعضای شورا سن بالایی داشتند و من در آن روزها ۳۶ ساله و جوان بودم.
وی با اشاره به مجلس ششم اظهار داشت: آن روزها دوره اصلاحات و مجلس ششم بود و درگیری شدیدی بین شورای نگهبان و مجلس وجود داشت و آقای شاهرودی معتقد بودند باید افراد بی‌حاشیه و مورد قبولی را به مجلس معرفی کرد تا بتوان با مجلس دیالوگ برقرار کرد.

عضو شورای نگهبان با اشاره به روابط خوبش با احمد بورقانی خاطرنشان کرد: من با ایشان از دوران جبهه و جنگ در ارتباط بودم و به صورت خانوادگی با هم رفت و آمد داشتیم. مرحوم بورقانی با ما ارتباط خوبی داشت اما فضای سنگینی که در مجلس ششم وجود داشت اجازه نمی‌داد که ایشان کار خاصی انجام دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آن دوره، اولین باری بود که حقوقدان‌ها باید به مجلس می‌آمدند و از خودشان دفاع می‌کردند، افزود: در آن جلسه بعضی از آقایان اتهامات بدی به من وارد دانستند و من هم خیلی قاطعانه و محترمانه پاسخ این اتهامات را دادم که در نهایت رئیس مجلس وقت و برخی دیگر از دوستان از من دلجویی کردند و موضوع گذشت.

اسماعیلی درباره مسئله تحقیق و تفحص از صداوسیما در دوران مجلس ششم بیان کرد: این دوستان فکر می‌کردند در صداوسیما خبری است و با شعارهایی مثل سیمای لاریجانی مسائلی را مطرح می‌کردند. در مجلس طرحی برای تحقیق و تفحص از صداوسیما مطرح شد اما نظر شورای نگهبان این بود که چون صداوسیما به صورت مستقیم زیر نظر رهبری است این طرح قابل بحثنیست و من هرچند نیت آنها را قبول نداشتم اما از نظر حقوقی اصل این تحقیق و تفحص را بلامانع می‌دانستم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: آقای کروبی وقتی از نظرات من مطلع شد از من خواست تا در جلساتی با هم شرکت کنیم تا به راه حلی برسیم. راه حل هم این بود که نمایندگان در این ارتباط نامه‌ای به آقا بنویسند. ایشان هم با فرمودند که نمایندگان مجاز به انجام این تحقیق و تفحص هستند اما علیرغم این لطف بازهم در مورد اعلام نتایج این تحقیقات کم‌لطفی‌هایی نسبت به صداوسیما صورت گرفت.

وی درباره تحصن در مجلس ششم خاطرنشان کرد: این تحصن هم در راستای همان لجبازی و بدبینی بود. متاسفانه از تریبون مجلس برای بیان بدترین مسائل استفاده می‌کردند و منافع ملی را نادیده می‌گرفتند. افراد برای مجلس هفتم کاندیدا شدند و عده‌ای از آنها هم رد صلاحیت شدند.

اسماعیلی ادامه داد: آنها نامه‌ای بی‌ادبانه و زشت خطاب به آقا نوشته بودند در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان فرمودند نباید نامه‌ای که به من نوشته شده ملاک رد صلاحیت باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما از جنگ استفاده خوبی نکردیم، تاکید کرد: جنگ ما یک پتانسیل و ظرفیت فرهنگی داشت که می‌توانست حداقل ۸۰ سال فرهنگ کشور را بیمه کند. بعد از جنگ یک مقدار از این فرهنگ فاصله گرفتیم. مقداری تشریفات و تجمل‌گرایی در ما رسوخ پیدا کرد و سپس سایر آسیب‌های فرهنگی هم خود را نشن دادتد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان بزرگترین آفت را رواج تملق و چاپلوسی و کمرنگ شدن فضای نقد دانست و گفت: ما هنوز باور نکرده‌ایم که نقد حق مردم است. باور نکرده‌ایم که نقد پلکان ترقی است. از طرف دیگر، متاسفانه از چند سال پیش تا الان فرهنگ چاپلوسی بین ما رواج پیدا کرده است که این خیلی مشکل‌ساز است هرچند گاهی ادب نقد به درستی رعایت نمی‌شود. بعضی‌ها نقد را با هتک مخلوط می‌کنند.

وی درباره انتخابات سال ۸۴ و موضوع حکم حکومتی رهبری در مورد معین و مهرعلیزاده اظهارداشت: شورا در آن دوره به خوبی به وظیفه خود عمل کرد. آقا هم به وظیفه‌شان عمل کردند. آقا در موارد متعددی چنین حکمی با ما دادند. ایشان به وظیفه قانونی خود عمل کرده‌اند و ما هم طبق قانون اساسی وظیفه داریم از حکم ایشان تبعیت کنیم. در آن دوره بر اساس موازینی که وجود داشت این دو در شورا رای نیاوردند اما آقا با استفاده از اختیارات خود این دستور را صادر کردند و ما هم بر اساس وظیفه تبعیت کردیم.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات یازدهم هم منتظر حکم حکومتی بودید یا خیر؟ بیان کرد: خیر، نیازی به حکم حکومتی نبود و فکر می‌کنم در انتخابات اخیر نیازی به صدور حکم حکومتی نبود.

این عضو شورای نگهبان درباره ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری تصریح کرد: متاسفانه روایت‌های مخدوش و متفاوتی در این مورد ارائه شده است. اگر قرار است این اخبار گفته شود راه حل درست انتشار متن مذاکرات شوراست اما اگر قرار نیست گفته شود، پس هیچ کس نباید در این مورد صحبت کند. من هم ترجیح می دهم فعلاً در این مورد صحبت نکنم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند اظهارنظرهای بعضی از اعضای شورای نگهبان در انتخابات سال ۸۸ باعثخراب شدن جو انتخابات شد، ابراز داشت: من این صحبت را قبول ندارم اما ای کاش این اظهارنظرها انجام نمی‌شد. بدون رودربایستی عرض می‌کنم که بعضی از اعضای شورای نگهبان که البته من جزو آنها نبودم، شیفته آقای احمدی‌نژاد بودند و به ایشان حسن ظن داشتند اما همین افراد وقتی حس کردند ممکن است انحرافی در مسیر ایجاد شده باشد بدون تعارف ایستادند.

اسماعیلی تمرد ۱۱ روزه احمدی‌نژاد در مقابل فرمان رهبری را یکی از سخت‌ترین دوران زندگی خود دانست و افزود: این اتفاق که افتاد برای دوستانی که شیفته احمدی‌نژاد بودند، خیلی تلخ بود. در یکی از جلسات من گفتم شورای نگهبان نباید در خصوص این تمرد ساکت بنشیند. من نامه‌ای تهیه کردم که به امضای ده نفر از اعضای شورای نگهبان رسید و به رئیس جمهور وقت ارسال شد. در این نامه به صراحت آمده بود که ما شما را تا زمانی رئیس جمهور مشروع می‌دانیم که نسبت به ولایت فقیه و اختیارات قانونی وی تمکین داشته باشید.

وی ادامه داد: وقتی این متن در شورا خوانده شد همه پسندیدند و ۱۰ نفر هم آن را امضا کردند اما یکی از آقایان که پیش از این خیلی از آقای احمدی‌نژاد دفاع می‌کرد به من اعتراض کرد که شما در آن متن، مماشات کرده‌اید و باید محکم‌تر می‌نوشتید. نفرات دیگری که در شورا بودند و این نامه را امضا نکردند هم نظرات دیگری داشتند و می‌خواستند از راه‌های دیگر این موضوع را حل کنند.

این عضو حقودان شورای نگهبان در پایان این برنامه به اظهارنظر در مورد اسامی که از سوی مجری مطرح می شد پرداخت و در مورد آنان اینگونه نظر داد:

امام خمینی(ره): همه عشق و علاقه من

آیت الله مهدوی کنی: اصولگرای نمونه

شهید بهشتی: مظهر تدبیر و سیاست

شهید رجایی: اخلاص و پاکدامنی

شهید عاصم: دوست

بنی صدر: مظهر بدعاقبتی

میرحسین موسوی: کسی که نتوانست داشته هایش را برای خود نگه دارد

مهدی کروبی: امیدوارم به دامان انقلاب بازگردد

سیدمحمد خاتمی: یک شخصیت نجیب فرهیخته که نیازمند موضع گیری شفاف و کمک به جامعه اسلامی

آیت الله هاشمی رفسنجانی: سابقه درخشان و قابل قبول که باید لطف بیشتری به خود داشته باشد

علی اکبرولایتی: جوانمرد

احمدی نژاد: پرتلاش ولی…

آیت الله جنتی: یک شخصیت برجسته انقلاب که قابل احترام است

آیت الله یزدی: آزاده

آیت الله هاشمی شاهرودی: فقیه حکومت شناس امروز

آیت الله مومن: ساده زیست به معنای واقعی کلمه

آیت الله رضوانی: پردانش کم گو

آیت الله مجتبی تهرانی: کسی که امیدوارم در قیامت خدمتگزارش باشم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز