خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در دیدار نواز شریف:

ایران از توسعه و امنیت کشور پاکستان حمایت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۲۷۸

یکی از موانع موجود در حوزه تجارت دو کشور، مسایل بانکی و مالی است و انتظار داریم بانک مرکزی پاکستان با همکاری بانک مرکزی و سایر بانک‌های تجاری ایران راهکارهای غلبه بر موانع موجود را پیدا کنند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان ظهر امروز(یکشنبه) با نخست‌وزیر پاکستان دیدار و درباره مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحثو تبادل نظر کرد.

به گزارش ایلنا، معاون اول رئیس‌جمهور در این دیدار با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات دو کشور، بر آمادگی تهران برای گسترش همکاری‌ها با اسلام‌آباد تاکید کرد و گفت: ایران و پاکستان دو کشور اثرگذار در تحولات منطقه و جهان اسلام هستند و این سفر(سفر نواز شریف به ایران) می‌تواند علاوه بر تأمین منافع دو ملت، در دستیابی به اهداف منطقه‌ای نیز مؤثر باشد.

جهانگیری با اشاره به سیاست اصولی کشورمان مبنی بر حمایت از امنیت و توسعه پاکستان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از توسعه و ثبات و امنیت در کشور دوست و همسایه پاکستان حمایت می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور از وجود مرزهای مشترک دو کشور به عنوان فرصتی برای توسعه همکاری‌ها یاد و ابراز امیدواری کرد از این امکان و فرصت به نفع ساکنان حاشیه مرزها بیشترین بهره‌برداری شود.

وی در ادامه به ظرفیت‌های فراوان دو کشور در حوزه اقتصاد اشاره کرد و خواستار ارتقای حجم مبادلات تهران و اسلام آباد تا رقم پنج میلیارد دلار در سال شد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: یکی از موانع موجود در حوزه تجارت دو کشور، مسایل بانکی و مالی است و انتظار داریم بانک مرکزی پاکستان با همکاری بانک مرکزی و سایر بانک‌های تجاری ایران راهکارهای غلبه بر موانع موجود را پیدا کنند.

جهانگیری با بیان اینکه " جمهوری اسلامی ایران در زمینه بازرگانی با سایر کشورها تجارب ارزشمندی کسب کرده است "، بر لزوم استفاده از امکان صادرات مجدد، بهره‌گیری از ارزهای محلی و راه‌اندازی خطوط اعتباری تأکید کرد.

وی همچنین از خط انتقال گاز ایران به شبه جزیره هند به عنوان نماد همکاری دو کشور یاد کرد و یادآور شد: هم‌اکنون خط لوله گاز به نزدیکی مرز پاکستان رسیده است و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده انتظار داریم که پاکستان نیز به تعهدات و قراردادهای امضا شده در این رابطه عمل کند.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از نخست‌وزیر پاکستان خواست تا محدودیت‌های اعمال شده علیه برخی شرکت‌های فعال ایران در پاکستان را مرتفع کند.

نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار، روابط دو کشور را تاریخی، فرهنگی و دیرینه ارزیابی کرد و گفت که یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی کشورش توسعه روابط همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران است.

نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به وجود برخی موانع و مشکلات بر سر تحکیم همکاری‌های متقابل اظهار کرد: عزم و اراده جدی طرفین می‌تواند ضمن برطرف کردن موانع، ظرفیت‌های موجود را نیز بالفعل کند.

وی با اشاره به حضور تعداد زیادی از وزرا و مقامات ارشد کابینه‌اش در این سفر، گفت: مقامات دو کشور باید ضمن بررسی همه جوانب و موضوعات مطرح شده، سازوکارهایی برای حل و فصل مشکلات طراحی کنند.

نخست‌وزیر پاکستان خاطرنشان کرد: ایران و پاکستان مرز مشترک و طولانی دارند که باید ایمن و آرام باشد و این سفر فرصت خوبی است که با تدوین راهکارهای مناسب، بازارچه مشترک مرزی ایجاد شود تا ضمن تسهیل در رفت و ‌آمد کالا، از قاچاق نیز جلوگیری شود.

نواز شریف همچنین تأکید کرد: پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان، پروژه‌ای با اهمیت برای پاکستان است و ما در این سفر ضمن ارائه پیشنهادی جدید از همکاری‌های چندجانبه در حوزه نفت و گاز استقبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه " با وجود همه تحریم‌ها و کارشکنی‌های سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران توانسته بر مشکلات فائق آید "، گفت: این تحریم‌ها مشکلاتی را در حوزه داد و ستد و مبادلات مالی دو کشور بوجود آورده است که مصمم هستیم هرچه سریع‌تر آنها را بر طرف کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز