خبرگزاری کار ایران

سید حسن خمینی:

باید مراقب بود که در برابر بی اخلاقی از مرز اخلاق خارج نشویم

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۶۴۶

از مشکلات بی اخلاق ها در جامعه این است که سعی می کنند؛ دیگران را در جامعه به بی اخلاقی دچار کنند و بزرگترین راه مقابله با بی ادبان آراسته کردن خویشتن به ادب و اخلاق است

تولیت آستان امام خمینی(ره) گفت: همه کمک های امدادی در مهربانی ریشه دارد. پایه بنیادین اخلاق و باعثایجاد جامعه انسانی، مهربانی است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، در مراسم تجدید میثاق اعضای جمعیت هلال احمر کشورمان که در حرم مطهر امام خمینی رحمه الله علیه برگزار شد، با تبریک روز هلال احمر گفت: ما هم اکنون در ایام ماه مبارک رجب قرار داریم و در دعایی که معروف است در هر روز این ماه خوانده شود؛ نکاتی وجود دارد که بی ارتباط با وظیفه امدادگران جمعیت هلال احمر نیست.

وی ادامه داد در این دعا ما از خدای متعال خیر کثیر به معنای همه خوبی ها را طلب می کنیم و می گوییم که «عطا کن به من همه خوبی دنیا و همه خوبی و خیر آخرت را و دور کن از من همه شر دنیا و شر آخرت را»

یادگار امام افزود: وقتی ما چیزی را از خدا طلب می کنیم؛ باید پرسید در برابر آنچه که از خدا می خواهیم سرمایه ما چیست؟ و در این زمینه حضرات معصومین(ع) خطاب به خدا می گویند که تو کسی هستی که در برابر سرمایه قلیل بسیار می بخشی.

سید حسن خمینی اظهار کرد: سعدی نیز در بخشی از اشعار خود می گوید: ای کریمی که از خزانه غیب / گبر و ترسا وظیفه خور داری - دوستان را کجا کنی محروم / تو که با دشمنان نظر داری

وی ادامه داد: ما یا مالی را هزینه می کنیم و یا آبروی خود را گرو می گذاریم، اما، بزرگترین نعمت سلامتی است و بزرگتر از آن، اصل وجود هر فردی است؛ که خدای متعال از سر لطف به ما بخشیده است، زیرا ما می توانستیم که اصلا موجود نباشیم.

تولیت آستان امام خمینی، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که یکی از خصلت هایی که از سوی خداوند در نهاد انسان قرار گرفته است، مهربانی است؛ گفت: فطرت انسان بر مبنای مهربانی شکل گرفته است و هر کسی ولو سنگدل ترین انسان نیز در درون خود میزانی از آن را دارد؛ و در رفتارش دلش برای کسی می سوزد و نسبت به کسی لطف دارد؛ که در برخی موارد نیز این خصلت در جلوه عشق، خود را نمایان می‌کند.

سید حسن خمینی گفت: مهربانی خصلت انسانی است و این که امام علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر وی را توصیه به کمک به غیر می کند؛ به دلیل آن که آنان یا برادر دینی ما هستند و یا در خلقت با ما مشترکند؛ این همان صحبت از مهربانی با دیگران است.

وی با بیان این که خمیر مایه همه کمک های امدادی در مهربانی ریشه دارد؛ افزود: پایه بنیادین اخلاق و اصلا باعثایجاد جامعه انسانی، مهربانی است.

تولیت آستان امام خمینی اظهار کرد: نبض اجتماع و یکی شدن؛ فطرتی که خدای متعال در انسان ها قرار داده همه بر پایه مهربانی است. این ها همه مصادیق معنای آیه «فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» هستند.

وی پایه ریزی هلال احمر را کار بسیار بزرگی در دنیا قملداد کرد و در تشریح عظمت این کار گفت: با راه افتادن این جمعیت انسان ها با هم تصمیم گرفتند که اگر نمی توانند؛ ریشه تعدی را بگیرند؛ به افرادی که گرفتار خشم هم نوع خود یا طبیعت می شوند؛ کمک کنند.

تولیت آستان امام خمینی، خطاب به اعضای جمعیت هلال احمر حاضر در این مراسم، گفت: قدر این خدمت خود را در هلال احمر بدانید و یکی از اموری که باید به آن توجه کنید؛ این است که خدمت خود را با قصد قربت به خدا آمیخته کنید؛ زیرا وقتی انسان در کارها خدا را در نظر می گیرد؛ پله های ترقی در نظام خلقت را هر چه سریعتر و بالاتر می پیماید.

سید حسن خمینی گفت: مهربانی را به عنوان درسی بزرگ از ماه رجب آموخته و آن را به زینت اخلاق بیارایید.

وی ادامه داد: از مشکلات بی اخلاق ها در جامعه این است که سعی می کنند؛ دیگران را در جامعه به بی اخلاقی دچار کنند و بزرگترین راه مقابله با بی ادبان آراسته کردن خویشتن به ادب و اخلاق است و باید مراقب بود که در برابر بی اخلاقی از مرز اخلاق خارج نشویم.

یادگار امام گفت: کار هلال احمر کاری بسیار خوب است و انشاء الله که همه بتوانیم از این گوهر در جامعه مان استفاده کنیم.

پیش از سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، سید احمد موسوی دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران گفت: ایامی که در آن به سر می بریم مصادف با روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر است.

وی افزود: تاکنون ۱۸۹ کشور در قالب این نهضت گرد هم آمده اند؛ تا بر اساس اصول جمعیت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در راه احیای حقوق انسانی، تسکین آلام انسان ها و گسترش صلح و جلوگیری از نزاع میان آنان فعالیت کنند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: بیش از ۱۵۰ سال است که در جهان و ۹۲ سال است که در ایران جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر تشکیل شده و کشور ما امروزه به عنوان عضوی موثر در این جمعیت نقش ایفا می کند.

موسوی افزود: فرزندان امام خمینی امروز سفیران صلح و دوستی و در کشورهای گوناگونی از مناطق مختلف جهان از جمله آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا، به ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و آرمان های آن امام عزیزمان می پردازند.

وی گفت: بشر دیروز و امروز با چالش جنگ ها و حوادثغیرمترقبه طبیعی متوجه بوده است؛ بنابراین کشورها جوانان خود را برای مقابله با آنان در قالب جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر بسیج کرده اند.

دبیر کل جمعیت هلال احمر ایران، گفت: ما امروز با امام خود میثاق می بندیم و امروز بیش از دیروز نیازمند افکار آن امام عزیزمان هستیم.

موسوی با بیان این که در حال حاضر در سطح اجتماع و حوزه شخصی خشونت جای اخلاق مداری را گرفته و ما امروز باید با این فضا به مقابله برخیزیم، خطاب به یادگار امام گفت: حضرتعالی امروز پرچمدار تفکر و اندیشه امام خمینی هستید و ما نیازمند آن هستیم که در حال حاضر پرچم نورانی راه امام همواره برافراشته باشد تا به وسیله آن در برابر مسیرهای ناسالم بایستیم.

وی گفت: امروز اندیشه امام خمینی را ۲ میلیون جوان عضو هلال احمر و ۷۰۰ هزار نفر عضو داوطلب این جمعیت ارائه خدمات انسان دوستانه و مقابله با حوادثدر ۲۲ کشور را با راه اندازی ۳۰ مرکز سلامت در آن ها پی گیری می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز