خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در نمایشگاه نوزدهم نفت:

برنامه‌ریزی برای کاهش ۲۵ تا ۳۰ میلیون متر مکعبی مصرف گاز در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۳۱۹

درحال حاضر به بیش از ۱۰۰۰ شهر و ۱۵۰۰۰ روستا گازرسانی شد و برنامه داریم تا به منابع تأمین انرژی تنوع دهیم و به گونه‌ای عمل کنیم تا تمام شهرها و روستاهای کشور وابسته به خط لوله گاز در تأمین انرژی نباشند.

معاون وزیر نفت گفت: طبق برنامه باید بتوانیم با اقدامات آموزشی، فرهنگ‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه زمستان امسال ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمعکعب کاهش مصرف داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا عراقی(مدیر عامل شرکت ملی گاز) در نشست جانبی نوزدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: ایران سومین تولیدکننده گاز جهان و در مصرف سومین مصرف کننده گاز جهان است و بزرگترین مخزن دنیا را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه میزان مصرف ما بالاست؛ گفت: این میزان نشان می‌دهد از نظر فرهنگی نیاز به کار است تا این بخش از مصرف انرژی که هدر می‌دهیم را بتوانیم صرفه جویی کنیم.

عراقی گفت: درحال حاضر به بیش از ۱۰۰۰ شهر و ۱۵۰۰۰ روستا گازرسانی شد و برنامه داریم تا به منابع تأمین انرژی تنوع دهیم و به گونه‌ای عمل کنیم تا تمامی شهرها و روستاهای کشور وابسته به خط لوله گاز در تأمین انرژی نباشند.

عراقی با بیان اینکه از نظر استراتژی خیلی خوب نیست که تمامی شهرها و روستاها را وابسته به خط لوله گاز کنیم؛ از برنامه‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی با کمک سازمان بهینه‌سازی و بند ق تبصره دو قانون بودجه ۹۳ خبر داد و گفت: برنامه داریم که بخشی از گاز را که صرفه جویی می‌کنیم یا صادر کنیم، یا تزریق کنیم برای تولید نفت و یا برای ارزش افزوده بیشتر آنرا مصرف کنیم.

وی؛ تأمین گاز پایدار برای مردم را از مهمترین برنامه‌های شرکت گاز برشمرد و افزود: به ازای هر ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمکعبی که اضافه تولید در پارس جنوبی داریم باید یک خط لوله ۵۶ اینچ با هزینه ۲ تا ۴ میلیارد دلار و با صرف زمان ۲ تا ۳ سال احداثکنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گازتصریح کرد: در سالهای گذشته نه تنها پارس جنوبی موفقیت نداشت، بلکه خطوط انتقال هم موفقیت‌های زیادی نداشتند چراکه باید بودجه اجرای خط لوله از طریق ۸۵ درصد فاینانس تأمین شود که ما نتوانستیم این فاینانس را اجرایی کنیم و اکنون می‌بینیم که اکثر خطوط انتقال اجرا نشده، خط ششم سراسری و هفتم سراسری راه‌اندازی نشده و خط نهم ویازدهم هنوز اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه شرکت نفت قول داده که امسال ۸۰ میلیون مترمکعب افزایش تولید از پارس جنوبی خواهیم داشت به قول وزیر مبنی بر اینکه تا دو سال آینده تولید گاز از پارس جنوبی به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ترمکعب خواهد رسید، اشاره کرد و گفت: طبق برنامه باید بتوانیم با اقدامات آموزشی، فرهنگ‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه زمستان امسال ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمعکعب کاهش مصرف داشته باشیم.

عراقی با اشاره به درخواست سازمان هدفمندی از منابع گاز تصریح کرد: ما مجبور بودیم سالانه ۶ هزار میلیارد تومان اول برای تأمین منابع هدفمندی بدهیم و بعد پروژه های خود را تامین مالی کنیم.

وی افزود: با استفاده ازظرفیت بند ق تبصره ۲ قانون بودجه، کسانی که می‌توانند به روستاها به صورت سی ان جی گازرسانی کنند یا می‌توانند طرح‌های مینی ال ان جی را راه‌اندازی کنند با آنها قراردادهای تضمینی ۱۰ ساله می‌بندیم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: تاکنون برای اجرای طرح‌های مینی LNGدو فراخوان از سوی شرکت ملی گاز ایران داده شده و در آینده نزدیک تعداد فراخوان‌های مینی ان ان جی به ۷ یا ۸ طرح می‌رسد.

وی همچنین میزان بدهی شرکت گاز به بخش خصوصی را تا پایان ۹۲ دو هزار میلیارد دلار اعلام کرد.

عراقی درخصوص پروژه بیدبلند ۲ توضیح داد: طبق مصوبه دولت گذشته، بانک صادرات ۸۰ درصد پالایشگاه بیدبلند ۲ و اتان زدایی پارسیان را در اختیار گرفت اما زمانی که مدیریت این بانک عوض شد، هیچ علاقه ای به ادامه کار نداشت.

وی افزود: ما از طریق دادگاه اقدام به مفارقت کردیم و زمانی که وزیر نفت این مفارقت را امضا کند، ما با سرمایه‌گذار دیگری را به جای بانک صادرات قرارداد منعقد می‌کنیم.

عراقی درخصوص صادرات واردات و مصرف گاز در سال گذشته گفت: در مجموع ۱۴۵ میلیارد مترمکعب تولید گاز داشتیم و میزان صادرات و واردات گاز ما به ترتیب ۹ و ۶ میلیارد مترمکعب بود.

وی با اشاره به اینکه سیاست کشور بر این است که بتوانیم با همسایگانمان تبادل انرژی داشته باشیم، تصریح کرد: هیچ برنامه‌ای برای قطع واردات گاز از ترکمنستان نداریم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در سال گذشته نیز ترکمنستان می‌توانست بیش از آنچه به ایران گاز داده، صادرات گاز به ایران داشته باشد، ما نیز متقاضی آن بودیم اما به دلیل اینکه مشتریان دست به نقد دارد، این کشور به چین هم گاز می‌فروشد.

وی گفت: ما به دلیل تحریم‌ها در پرداخت پول گاز به ترکمنستان کمی به مشکل خوردیم و آنها بیشتر به ما گاز ندادند اما خوشحالیم که در زمستان سال گذشته گاز وارداتی به ایران قطع نشد.

عراقی درخصوص قیمت گاز پتروشیمی‌ها توضیح داد: طبق مصوبه دولت، مجموع گازی که به عنوان خوراک و سوخت به پتروشیمی‌ها داده می‌شود ۲۶۵ تومان در هر مترمکعب است اما در واقع قیمت گاز سوخت آنها کمتر از ۱۰ سنت و قیمت گاز خوراک طبق مصوبه مجلس ۱۳ سنت است که دولت تصمیم گرفته همه گاز تحویلی را ۱۰ سنت عرضه کند.

وی ادامه داد: دو مخزن ذخیره‌سازی گاز شوریجه و سراجه هر دو فعال است و امسال می‌توانیم در ماههای گرم سال ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب در روز تزریق گاز داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز