خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بورس کالا:

اختلاف نرخ دلار عرضه پتروشیمی را کاهش داد

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۲۰۰

به نظر می رسد تاکنون دلاری از سوی پتروشیمی ها به بازار تزریق نشده که علت آنرا قطعی گاز کارخانجات در اسفند ماه بیان می کنند واینکه تولید دراین ماه کاهش داشته وصادراتی نبوده تا دلاری به بازار تزریق شود.

یک کارشناس بورس کالا گفت: اختلاف نرخ دلار عرضه پتروشیمی را کاهش داد.

محمد میری، یک کارشناس بورس کالا در گفتگو باخبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که چرا عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا کاسته شده اظهار داشت: رویکرد دولت و متجمع پتروشیمی هماهنگی نرخ خوراک با نرخ های جهانی است و نمی توان از بنگاههای اقتصادی که نرخ جهانی دریافت می کنند انتظار داشت تا محصولاتشان را در بورس کالا با نرخ پایینتری عرضه کنند.

وی افزود: هم اکنون در خصوص محصولات پلیمری هر کیلو تا هزار و پانصد تومان تفاوت قیمت وجود دارد واین موضوع باعثمی‌شود تا تمایلی برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا وجود نداشته باشد.

میری در ادامه خاطر نشان کرد: هر چند که عملکرد سازمان بورس و بورس کالا شفاف است اما در بخش ابزار های مالی عملکرد قابل قبولی نداشته اند و قرارداد های فیوچر و آپشن در بازار سهام وجود ندارد.

حذف واسطه ها درست نیست

این کارشناس بورس کالا با بیان اینکه سفته بازی بخشی از بازار مالی است، گفت: دلیل اصلی ایجاد رانت درمحصولات پتروشیمی تفاوت قیمت دلار آزاد و ارز مبادله ای است نه وجود واسطه ها.

وی ادامه داد: این که گفته می شود باید واسطه ها رادر بورس کالا حذف کرد درست نیست بلکه باید اختلاف نرخ دلار را از بین برد.

تاکنون دلاری به بازار تزریق نشده

میری ادامه داد: به نظر می رسد تاکنون دلاری از سوی پتروشیمی ها به بازار تزریق نشده که علت آنرا قطعی گاز کارخانجات در اسفند ماه بیان می کنند واینکه تولید دراین ماه کاهش داشته وصادراتی نبوده تا دلاری به بازار تزریق شود.

میری گفت: اختلاف نرخ دلار باعثافزایش تقاضا شده و اگر تولید کننده ای ده تن در هفته مصرف داشت اکنون متقاضی ۵۰تن است تا آن را دپو کرده ودر بازار آزاد بفروش برساند.

وی در خاتمه با اشاره به عرضه دو محصول پرمصرف پتروشیمی در روز گذشته گفت: سه شنبه جاری ۰۰۷۵ هزار تن عرضه داشت که در مقابل ۴۲ هزار و ۶۳۰ تن تقاضا وجود داشت و محصول EX۳ نیز ۲۵۰۰ تن عرضه داشت که ۳۶ هزار و ۴۸۰ تن تقاضا برای آن بود و این ارقام نشان می دهندکه اختلاف قیمت دلار باعثافزایش تقاضا در محصولات پتروشیمی شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز