خبرگزاری کار ایران

رجائی پس از گزارش ویر نیرو:

یک سوم روستاها فاقد آب آشامیدنی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۱۳۳

باید برای تأمین آب و برق جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری برنامه ریزی کنیم که این با روش های نوین کشاورزی و اجرای طرح آمایش سرزمین محقق خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس با بیان اینکه امروز مسأله آب بحران‌های جدی به وجود آورده و استانها را به جان هم انداخته است‏، گفت: براساس آمار وزارت نیرو میزان استحصال آب در کشور ۷۷ درصد است ۲۴ درصد از آب کشور را مصرف می کنیم.

به گزارش ایلنا، عباس رجائی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، پس از ارائه گزارش وزیر نیرو از وضعیت صنعت آب و برق با بیان اینکه همه مسئولین اعم از مجلس و دولت و مردم می‌دانند که کشور ما کشور نیمه خشکی است، گفت: اینکه متوسط بارندگی کشور کمتر از ۲۵۰ میلی لیتر و یک سوم متوسط جهانی است یک واقعیتی است که وجود دارد و با این علم باید مدیریت منابع کشور را انجام دهیم و همه برنامه‌ها باید حول این باشد.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: ‌ اینکه از خشکسالی‌ها مرتب گلایه کنیم، حرف درستی نیست و باید با همین شرایط کشور را جلو ببریم و تولید و کشاورزی را تقویت و آب مورد نیاز آنها را تأمین کنیم و یک کشور مرفه را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو دو وظیفه اصلی دارد که یکی تولید و تأمین برق و یکی هم تأمین و تولید برق است، افزود: در زمینه تولید برق پیشرفت‌های خوبی شده است، اما در بخش تولید آب با چالش مواجه هستیم که در راستای آن وظایفی که بر عهده وزارتخانه نهاده شده است اما برنامه ریزی‌های دقیق و کارهای شایسته‌ای انجام نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب و منابع طبیعی مجلس بایادآوری ساخت سدها و کارهای انجام شده در بخش آب، گفت: طبق آمارهای وزارت نیرو ۴۲۰ میلیارد متر مکعب نزولات بلند مدت کشور است که ۳۰ تا ۴۰ میلیارد متر مکعب آن کاهش یافته است.

رجایی افزود: در کشور ما برای مصرف ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیارد متر مکعب از منابع آبی برنامه ریزی کردیم اما ۲ تا ۳ برابر آن را داریم از دست می دهیم و از دسترس خارج می شود.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس افزود: اینکه نمی توانیم برای بیش از دو سوم آبی که خداوند برای ما مقدر کرده است برنامه ریزی کنیم، جای سؤال دارد و اینکه بگوییم همه این آب تبخیر می شود جای سؤال است.

وی با بیان اینکه چطور می شود در برخی مناطق کم بارش آبادانی داریم اما با ۲ برابر این میزان بارش تبخیر داریم، افزود: این مطلب با عقل و منطق جور نیست و کارشناسان باید درباره این موضوع بحثو مطالعه کنند و نتایج عملیاتی را اعلام کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: براساس آمار وزارت نیرو میزان استحصال آب در کشور ۷۷ درصد است ۲۴ درصد از آب کشور را مصرف می کنیم که این عدد، عدد درستی نیست و کار بزرگتری را باید انجام دهیم.

رجائی افزود: براساس برنامه چهارم و پنجم وزارت نیرو سالانه حداقل ۵ درصد میزان تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی را ارتقاء بخشد و ما در پایان برنامه چهارم ۲۵ درصد عدم تعادل را جبران کرده باشیم، اما این اتفاق نه تنها نیفتاده است، بلکه تعداد دشت‌های ممنوعه کشور افزایش یافته و به ۲۹۴ دشت رسیده است که این یکی از علایم بحران و خطر است که باید به آن توجه شود.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس افزود: در سال ۵۲ تعداد چاه‌های کشور ۴۰ هزار حلقه بوده است ولی در سال ۹۲ به ۷۸۰ هزار طبقه چاه رسیده است یعنی ۲۰ برابر طی ۴۰ سال حفر چاه و برداشت از آب های زیرزمینی داشتیم که این نشان می‌دهد که وزارتخانه متولی درباره نظارت چاه و آب های زیرزمینی نتوانسته دغدغه‌های خود را عملیاتی کند.

وی با طرح این سؤال که چرا باید ۷۸۰ هزار حلقه چاه داشته باشیم و چاه‌های پروانه‌دار استفاده غیر مجاز داشته باشند و چاه‌های غیر مجاز داشته باشیم، افزود: قانونی درباره تعیین تکلیف چاه ها داریم که به آن عمل نمی شود و هنوز موردی ندیدیم که مسأله چاه های فاقد پروانه در دشت های ممنوعه حل شده باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: متأسفانه هر زمانی که مسأله بحران آب مطرح می شود بلافاصله کشاورزی کشور را محدود می کنیم که به نظرم این غلط است.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس با تأکید بر این که باید برای کشاورزان و دامداری ها و مرغداری ها آب تأمین کنیم، افزود: باید برای تأمین آب و برق جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری برنامه ریزی کنیم که این با روش‌های نوین کشاورزی و اجرای طرح آمایش سرزمین محقق خواهد شد.

وی افزود: دولت‌ها باید طرح آمایشی که برنامه ریزی را مدون می کند و الگوی کشاورزی و صنعت را مشخص می کند را اجرایی کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: متأسفانه در مناطقی که مشکل آب داریم صنایع آب بر ایجاد کردیم و در مناطقی که مشکل آب نداریم صنایع آب بر ایجاد نکردیم که اینها مشکلاتی است که باید حل شود.

رجائی با بیان اینکه همه از پایین بودن راندمان بخش کشاورزی انتقاد می‌کنیم، گفت: راندمان آبیاری به طور متوسط در دنیا ۶۰ درصد و در کشور ما ۳۸ درصد است که باید برای افزایش این راندمان پول خرج کنیم.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس با اشاره به پایین بودن بودجه آب کشور گفت: ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبارات برای بخش آب کشور نیاز است، اما ۲ هزار میلیارد تومان تخصیص می دهیم و انتظار داریم راندمان آبیاری بالا برود و آبیاری نوین شود و سدها احداثشود.

وی با بیان اینکه کشاورزی چه گناهی کرده است که به او تسهیلات و امکانات نمی دهیم و همه چیز را سر کشاورزی خرد می‌کنیم افزود: چه میزان از درآمد هدفمندی را برای اصلاح ساختار آب گذاشته ایم؟

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه باید از تجربیات کشورهای همسایه در بخش آب استفاده کنیم، افزود: وزارت نیرو باید بین بهره وری و کارایی آب در مزرعه و مصرف و حوزه آبخیز تفاوت قایل شود.

رجائی با تأکید بر اینکه باید سرمایه گذاری در بخش آب افزایش یابد، افزود: امروز مسأله آب بحران‌های جدی به وجود آورده و استانها را به جان هم انداخته است.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس با تأکید بر اینکه باید نگاه به مسائل آب متفاوت شود و به جای استانی، منطقه‌ای نگاه کنیم، افزود: در جلسه‌ای با وزارت نیرو در مجموع به ۱۲ راهکار برای حل مشکل آب رسیدیم که این ۱۲ راهکار رابد عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه در پیرامون کشور ما سه دریا وجود دارد که باید برای آنها برنامه‌ریزی کنیم، افزود: ۲۲ درصد از مرزهارا رودخانه‌های مرزی شکل می‌دهد که در استفاده از آنها سرعت عمل را بالا ببریم و اعتبار خوبی به آن اختصاص داده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: یک سوم روستاهای کشور فاقد آب آشامیدنی مناسب هستند و در شهرها مشکل آب آشامیدنی داری که باید با تنظیم مقررات حل شود.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس با بیان اینکه نگاه وزارت نیرو باید از طرح های بزرگ به طرح های کوچک آبخیزداری تغییر کند گفت: تأمین آب شرب، کشاورزی، زیست محیطی و صنعت باشد اما این نگاه عکس است و باید اصلاح شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز