خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور در امور زنان اعلام کرد:

ظهور پدیده کودک - بیوه در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۹۵۹

«در گذشته با پدیده کودک – مادر رو به رو بوده‌ایم و اکنون با پدیده کودک - بیوه روبرو هستیم. / در زمینه ازدواج کودکان می‌توان از برخی ظرفیت‌های قانون برای حل این مساله استفاده کرد.»

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به آسیب های ازدواج کودکان گفت: در گذشته با پدیده کودک – مادر رو به رو بوده‌ایم و اکنون با پدیده کودک - بیوه روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در اولین همایش طرح مادرانه(طرح حمایت از مادران باردار آسیب دیده) که به همت جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی(ع) برگزار شد، شهین دخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در بخش پرسش و پاسخ این همایش در رابطه با طرح‌های افزایش جمعیت مانند طرح «افزایش نرخ باروری و جلوگیری از کاهش جمعیت» گفت: اینگونه طرح‌ها در مجلس هنوز تصویب نشده‌اند و خود نمایندگان هم بر مشکلاتی که به آن وارد است تا حدودی واقف هستند. مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مشغول تدوین سیاستهای تغییر باروری براساس معیار‌های واقع بینانه تری است.

وی افزود: چیزی که مشخص است آن است که باید به سلامت افراد توجه شود و سرمایه گذاری برای افزایش جمعیت به سمت گروه خاصی که به صورت کیفی توانایی داشتن فرزندان بیشتر را دارد برود. ما نیز در معاونت مشغول تهیه بسته حمایتی ویژه‌ای در این زمینه هستیم.

مولاوردی در ادامه با اشاره به اینکه حمایت از زنان سرپرست خانوار و زنان معتاد، در معرض اعتیاد و بهبود یافته از اولویتهای ماست گفت: تا پایان سال ۹۲ اقدامی که توانسته‌ایم انجام دهیم، امضا یک تفاهم نامه دو جانبه با ورازت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی بود که قرار است به زودی به صورت پایلوت در ۶ استان کشور اجرایی شود.

وی افزود: پیشنهاد ایجاد یک کارگروه در زمینه کاهش فقر نیز به این وزارت خانه داده شده است هر چند که ما نیز می‌توانستیم در معاونت این کارگروه را داشته باشیم اما هدف ما حساس کردن دستگاههای مرتبط با این موضوع است و بنابراین تنها به عنوان یک عضو در این کارگروه حضور داریم.

مولاوردی ادامه داد: در حوزه اعتیاد نیز تفاهم نامه‌هایی با ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت به امضا رسیده است که امیدواریم با انجام وظیفه پایش و نظارت بر اجرای آن نقش خود را به خوبی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در گذشته با پدیده کودک – مادر روبه رو بوده‌ایم و اکنون با پدیده کودک - بیوه، گفت: در زمینه ازدواج کودکان می‌توان از برخی ظرفیت‌های قانون برای حل این مساله استفاده کرد.

او ادامه داد: ثبت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال غیر قانونی است همچنین در مورد ازدواج موقت نیز مواردی مانند بارداری فرد را ملزم به ثبت ازدواج می‌کند که در غیر این صورت مشمول مجازات قانونی خواهند شد.

مولاوردی با اشاره به اینکه زایمان طبیعی رایگان و طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم از جمله مواردی است که به زنان باردار در این مناطق کمک می‌کنند، گفت: تلاش داریم که در معاونت امور زنان مشارکتهای مردمی و سازمانهای مردم نهاد را برای حل این گونه معضلات و همچنین دیگر شاخصهای مشخص شده جذب کنیم. اکنون مشغول شناسایی موضوعات هستیم و به زودی فراخوانی برای جلب کمکهای سازمانهای مردم نهاد در سایت این نهاد اعلام خواهد شد.

مولاوردی در پایان با بیان اینکه قانون ازدواج با فرزند خوانده یکی از چالشهای ماست گفت: در خواست استفتاء در این زمینه کرده‌ایم و منتظر پاسخ این استفتا برای اقدام به حذف تبصره هستیم.

در ادامه شهر بانو امانی مشاور امور زنان و خانواده سازمان حافظت از محیط زیست گفت: قبل از حضور من در مجلس شورای اسلامی بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که ۲۲۲ دختر ۱۲ ساله بیوه در استان آذربایجان غربی وجود دارد و همین مسائل سبب تصمیم گیری من برای ورود به مجلس شد.

وی افزود: در آن دوره سعی کردیم سن قانونی ازدواج برای دختران را تا ۱۵ سال بالا ببریم که متاسفانه موفق نشدیم و این سن از ۹ سال به ۱۳ سال تغییر پیداکرد. و امیدواریم که اکنون سازمان‌های مردم نهاد با ظرفیت‌هایی که دارند بتوانند فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز