خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو خبر داد:

خیز ایران برای بومی‌سازی فناوری‌های انرژی بادی

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۸۲۱

باید تاکنون ۲۸۰۰ مگاوات ظرفیت بادی در کشور ایجاد می‌شد که متاسفانه ظرفیتی خیلی پایین‌تر از این رقم نصب شده است.

وزیر نیرو گفت: جمهوری اسلامی ایران تمام ظرفیت‌های پژوهشی خود را برای بومی‌سازی فناوری‌های مربوط به انرژی بادی به‌کار گرفته است.

به‌گزارش ایلنا، حمید چیت‌چیان در آیین گشایش دومین کنفرانس انرژی بادی که در محل سالن همایش‌های وزارت نیرو برگزار شد، وی با اشاره به دستاوردهای کشور در زمینه انرژی‌های بادی، گفت: در سال‌های گذشته موفق به تولید توربین ۶۶۰ کیلوواتی شده‌ایم و در آینده نزدیک توربین‌هایی با ظرفیت ۲.۵ مگاوات و حتی بیشتر تولید می‌کنیم.

چیت‌چیان اظهار داشت: خوشبختانه پژوهش‌های خوبی برای طراحی توربین‌های بادی در کشور صورت گرفته است و پژوهش‌ها این امکان را به ما می‌دهد که بتوانیم براساس طراحی‌های بومی، توربین تولید کنیم که این موضوع زمان زیادی را نخواهد برد و می‌توانیم توربین‌های بادی را مبتنی بر فناوری بومی تولید کنیم.

وی در پایان گفت: با ساخت توربین با ظرفیت‌های بالا نباید از ظرفیت‌های توربین‌های کوچک غافل شد چراکه می‌توانیم با استفاده از این توربین‌ها، برق استان‌های بادخیزی مانند سیستان و بلوچستان را تامین کنیم.

وزیر نیرو سپس با اشاره به پیشرفت‌های جهان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و به‌ویژه انرژی بادی، افزود: تا سال ۲۰۱۲ میلادی حدود ۱۹ درصد از کل انرژی موردنیاز جهان ازطریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شده که ۵۰ درصد آن استفاده سنتی از زیست‌توده بوده است.

وی افزود: تا همین سال، حدود ۱.۹ درصد از کل انرژی جهان ازطریق انرژی بادی تامین شده و ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده از ۲۳۸ هزار مگاوات در سال ۲۰۱۱ به ۲۸۳ هزار مگاوات در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه نیروگاههای بادی سه درصد از نیروگاه‌های نصب شده جهان را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار داشت: از مجموع کل نیروگاه‌های تجدیدشونده که در هر سال ساخته می‌شوند، ۳۹ درصد به نیروگاه‌های بادی اختصاص یافته است.
چیت‌چیان در ادامه با اشاره به وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، گفت: اگر به گذشته نگاه کنیم، عملکرد مایوس‌کننده بوده اما آینده امیدوارکننده است.

وزیر نیرو ادامه داد: تاکنون حدود ۱۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه بادی در کشور ایجاد شده که ۳۰ مگاوات آن متعلق به بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه ایران حدود یک درصد از جمعیت و اقتصاد جهان را به‌خود اختصاص داده است، تصریح کرد: می‌بایست تاکنون ۲۸۰۰ مگاوات ظرفیت بادی در کشور ایجاد می‌شد که متاسفانه ظرفیتی خیلی پایین‌تر از این رقم نصب شده است.

وی میزان پروژه‌های تجدیدپذیری که قرارداد آن‌ها در سال ۹۲ بسته شده است را ۹۰۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: حدود ۴۱۸ مگاوات پروژه فعال در بخش انرژی بادی در کشور وجود دارد.

وزیر نیرو تصریح کرد: براساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور، باید پنج‌هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کشور ایجاد شود که برای رسیدن به این هدف از ظرفیت‌های بودجه سال ۹۲ و ۹۳ استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: براساس قانون بودجه سال‌جاری، ۱۲ هزار میلیارد تومان قرارداد بیع متقابل به‌منظور ارتقای کارایی صنعت برق و استفاده از انرژی تجدیدپذیر درنظر گرفته شده است.

چیت‌چیان با تشریح برنامه‌های حمایتی دولت از بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: دولت معادل دو سال سوخت صرفه‌جویی شده حاصل از آن نیروگاه را به سرمایه‌گذارانی که به احداثنیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام کنند، پرداخت می‌کند.

وی افزود: همچنین براساس قانون ۳۰ ریال عوارض به‌ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق به غیر از مصارف روستایی و کشاورزی برای حمایت از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر درنظر گرفته شده است.

وزیر نیرو عنوان کرد: همچنین به‌منظور حمایت از بخش خصوصی، دولت قیمت برق تولید شده را به‌صورت تضمینی و با تعرفه ۴۴۳ تومان به‌ازای هر کیلووات ساعت از تولیدکنندگان خریداری می‌کند.

وی خطاب به کسانی که معتقدند انرژی تجدیدپذیر در مقابل برق نیروگاه‌های حرارتی مقرون به صرفه نیست، گفت: در سال گذشته، ۴۴ درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها سوخت مایع بوده که به‌طور متوسط، لیتری ۷۰ سنت ارزش این سوخت بوده است.

وی ادامه داد: به‌ازای هر یک لیتر سوخت ۳.۶ کیلووات ساعت برق در نیروگاه تولید می‌کنیم و برای هر کیلووات ساعت بدون درنظر گرفتن هزینه انتقال و توزیع، حدود ۲۰ سنت یعنی ۶۰۰ تومان هزینه می‌شود که این ارقام بیانگر این است که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کاملا توجیه‌پذیر است

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز