خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در همایش هفته سلامت:

سلامت و درمان را نمی‌توان تنها از طریق یک دستگاه پیگیری کرد

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۸۳۸

بسیاری از صاحب نظران که از کشورهای خارجی به ایران می‌آیند و دستاورد‌ها و توانمندی‌های علمی کشور در بخش پزشکی را مشاهده می‌کنند به قدرت علمی و توان پزشکی ایران اذعان می‌کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت ازسوی رهبر معظم انقلاب گفت: ‌ این سیاست‌ها فرصت جدیدی پیش روی مسئولین حوزه سلامت کشور قرار داده تا بتوانند از این امکان استفاده کرده و حمایت و کمک سایر بخش‌ها را برای پیشبرد اهداف سلامت کشور در اختیار داشته باشند.

ب گزارش ایلنا‏ اسحاق جهانگیری پیش ازظهر امروز در همایش هفته سلامت که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، نقش مردم را در حل مشکلات و مسائل کشور کارساز و مهم دانست و اظهار داشت: هر زمان که مشکلات کشور به بن بست می‌رسد نقش آفرینی مردم می‌تواند گام مهمی در حل این مسائل باشد همانگونه که در خرداد ماه سال گذشته مردم با خلق حماسه سیاسی، برای کشور که دچار یک تلاطم شده بود، فرصت‌های تازه ایجاد کردند.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه هم اکنون شرایط و وضعیت سلامت و درمان کشور به نقطه‌ای رسیده که باید دست یاری به سوی مردم دراز کنیم، تصریح کرد: ‌ همان‌گونه که در شعار امسال هفته سلامت آمده مردم می‌توانند با حفظ سلامت خود و خودمراقبتی، نقش سازنده‌ای در کمک به سلامت کشور داشته باشند که لازم است با آگاهی بخشی، مردم به سمتی هدایت شوند که اگر متوجه شوند کاری مخل سلامت خود و جامعه است، از انجام آن پرهیز نمایند.

وی با تأکید بر اینکه مسأله سلامت و درمان امروز یکی از اصلیترین دغدغه‌های مردم است، خاطر‌نشان کرد: متأسفانه امروز شرایطی در این بخش حاکم است که به جهت پرداخت حدود ۷۰ درصدی هزینه‌های درمان از جیب مردم، اگر خانواده‌ای که از نظر اقتصادی در طبقه متوسط رو به بالا قرار دارد دچار مشکلات درمانی شود که نیازمند جراحی و بستری باشد، هزینه‌های درمان به نحوی این خانواده را درگیر می‌کند که ممکن است به طبقه پایین‌تر از متوسط نزدیک شود.

جهانگیری افزود: این وضعیت مطلوب نیست و به همین دلیل موضوعاتی بودکه جناب آقای دکتر روحانی از ابتدا مورد توجه قرار داند و بر این اساس موضوع کاهش هزینه‌ها امروز به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت در دستور کار قرار گرفته است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: با چنین اولویتی که در دستور کار دولت قرار گرفته، موضوع تامین مالی بخش سلامت یکی از مهم‌ترین مسائل است، هرچند دولت تدبیر و امید از زمان آغاز به کار مشکلات متعدد اقتصادی همچون تورم، رکود و اجرای نادرست مرحله اول طرح هدفمندی را نیز پیش رو داشته است.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه همواره یکی از موضوعات مهم در نظامهای مردم نهاد همچون جمهوری اسلامی ایران توجه به بخش سلامت و درمان است، ‌گفت: خوشبختانه در سالهای گذشته گامهای مهمی در این زمینه برداشته شده و خدمات بهداشتی و درمانی تا دور دست‌ترین نقاط در روستا‌ها راه پیدا کرده و شاخص‌های سلامت و میزان امید به زندگی نسبت به گذشته روند مثبتی در پیش گرفته که باید از دست اندرکاران و تلاشگران عرصه سلامت کشور قدردانی کرد.

جهانگیری اظهار داشت: البته با توجه به ابعاد متعدد بخش سلامت و اینکه در این بخش تنها موضوع درمان مطرح نیست و موضوعات دیگری همچون مسائل روانی و اجتماعی نیز دخیل هستند، پرداختن به موضوع سلامت و درمان را نمی‌توان تنها از طریق یک دستگاه پیگیری کرد، بلکه یک رویکرد همگانی است و همه دستگاه‌ها و خود مردم نیز باید مشارکت داشته باشند.

وی با تاکید براینکه خوشبختانه امروز وضعیت پزشکی کشور از نظر دانش و توانمندی در وضعیت مطلوبی قرار دارد خاطر نشان کرد: بسیاری از صاحب نظران که از کشورهای خارجی به ایران می‌آیند و دستاورد‌ها و توانمندی‌های علمی کشور در بخش پزشکی را مشاهده می‌کنند به قدرت علمی و توان پزشکی ایران اذعان می‌کنند.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: در اوایل انقلاب بسیاری از بیماران برای امور درمانی باید به کشورهای خارجی اعزام می‌شدند اما امروز شاهد آن هستیم که شمار زیادی از مردم کشورهای همسایه و بسیاری از ایرانیان مقیم اروپا ترجیح می‌دهند برای اقدمات درمانی خود به ایران سفر کنند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت برای تامین منابع مالی مورد نیاز بخش سلامت و درمان کشور، گفت: دولت در پایان سال ۹۲ حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص داد و در طرح هدفمندی نیز ۴۸۰۰ میلیارد تومان برای بخش سلامت درنظر گرفته و با پیگیری‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس شورای اسلامی نیز امکان خوبی فراهم شده و مقرر گردیده ۳۰۰۰ میلیاد تومان از بودجه کل کشور نیز به این بخش اختصاص داده شود که در مجموع در حدود ۱۰ هزار میلیاد تومان برای کمک به بخش درمان کشور فراهم خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه البته مشکلات فرا‌تر از این ارقام و منابع مالی است و انتظار نمی‌رود همه راههای نرفته در طول یک سال طی شود، ‌افزود: نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که دولت در شرایط اقتصادی بسیار سخت، اهمیت فراوانی برای بخش درمان قائل شد و توانست منابع قابل توجهی به این بخش اختصاص دهد.

جهانگیری ادامه داد: مسئولین و دست اندرکاران حوزه سلامت باید از این اعتماد دولت استفاده کنند و با ارائه خدمات خوب و استفاده مناسب از این منابع شرایطی را فراهم نمایند که مردم احساس کنند در بخش سلامت و اقدامات درمانی تفاوت‌های جدی و قابل لمسی ایجاد شده است.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: اگر این اعتماد در میان مردم تقویت شود و مردم بپذیرند که این دولت به حرفهایی که می‌زند عمل می‌کند، حمایتهای جدی‌تری از سوی مردم خواهیم داشت و دولت قادر خواهد بود در بخشهای مهم‌تر نیز از حمایت مردم در جهت منافع و مصالح کشور استفاده کند.

وی با تاکید براینکه دولت تدبیر و امید مصمم است مشکلات اقتصادی، مسائل بین‌المللی و گره‌هایی که در زندگی مردم ایجاد شده است را حل کند، خاطرنشان کرد: برهمین اساس دولت از همه صاحب‌نظران و نخبگان انتظار دارد با پیشنهادات و انتقادات خود دولت را یاری کنند.

جهانگیری افزود: البته باید توجه داشت که انتقاد با تخریب فرق دارد و در جایی که منافع و مصالح ملی کشور درمیان است، باید مسائل فردی و جناحی کنار گذاشته شود چرا که مصالح ملی همواره از مصالح جریان‌ها و گروه‌ها مهم‌تر است.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: قبل از اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی که یک موضوع ملی است، برخی افراد صاحب نفوذ به دولت فشار می‌آوردند که دولت باید با اجبار گروه‌های پردرآمد را حذف کند اما دولت این موضوع را به خود مردم واگذار کرد تا هرکس احساس می‌کند به یارانه نقدی نیاز ندارد خودش انصراف دهد.

جهانگیری افزود: در مدت زمان ثبت نام نیز عده‌ای تصور می‌کردند که انصراف گسترده مردم ممکن است برای دولت موفقیت‌هایی به همراه داشته باشد از این رو در این مدت با بیان برخی سخنان و انتقادات به دارایی‌های برخی وزرا و یا انتشار مطالبی در خصوص برگزاری جشن‌ها و بریز و بپاش‌ها از سوی دولت، تلاش کردند به طور غیرمستقیم مردم را از انصراف بازدارند که البته باید از بزرگواری مردم تشکر کنیم که بیش از دو میلیون و چهارصد هزار نفر در این مرحله از دریافت یارانه انصراف دادند و هنوز نیز برخی خانواده‌ها در حال انصراف هستند.

گفتنی است در این مراسم از خیرین و حامیان بخش سلامت تجلیل شد و از معاون اول رییس جمهور لوح تقدیر دریافت کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز