خبرگزاری کار ایران

نماینده کارگران در واکنش به جلسه شورای شهر:

۴۰۰ کارگر باسابقه پارس‌قو جزء اموال کارخانه نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۰۹۰

کارگران روغن نباتی اموال و دارایی نیستند که با مصوبه شورای شهر بتوان سرنوشت آن‌ها به دست شهرداری تهران سپرد / اگر واقعا فعالیت کارخانه روغن نباتی پارس قو مضر و خطرناک است پس چرا تا این لحظه برای بازنشستگی پیش از موعد کارگران آن تصمیم جدی گرفته نشده است.

نماینده کارگران روغن نباتی پارس قو گفت: کارگران این کارخانه اموال و دارایی نیستند که با مصوبه شورای شهر بتوان سرنوشت آن‌ها به دست شهرداری تهران سپرد.

«جعفر بیات» در واکنش به جلسه صبح امروز در شورای شهر برای تعیین تکلیف و تعطیلی این کارخانه، به اظهارات صبح امروز رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران مبنی بر معرفی کارگران به بیمه بیکاری یا استخدام آنان در شرکت‌های پیمانکاری شهرداری، در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: برخلاف تصور آقای حافظی، تعیین تکلیف ۴۰۰ کارگر باسابقه صنعتی به این آسانی‌ها نیست.

مسئول شورای اسلامی کار کارخانه روغن نباتی قو بابیان اینکه در حال حاضر به واسطه اشتغال کارگران روغن نباتی پارس قو، حداقل زندگی ۱۶۰۰ نفر تامین می‌شود، گفت: بعید است که پیمانکاران شهرداری تهران به حرفه و تخصص کارگران روغن نباتی پارس قو نیازمند باشند.

وی تاکید کرد: چه تضمینی وجود ندارد که پیمانکاران شهرداری، کارگران روغن نباتی پارس‌قو را با‌‌ همان حقوق و مزایای قبلی اسخدام کنند.

بیات بابیان اینکه پیمانکاری شهرداری که موسسه خیریه و عام‌المنفعه نیست که کارگران را بدون نیاز استخدام کند، افزود: در حال حاضر برای کارگران روغن نباتی پارس قو که سابقه بیشتر آن‌ها بالا‌تر از ۲۰ سال است، مهم‌ترین مسئله برخورداری از مزایای بازنشستگی است.

این فعال کارگری گفت: فرض بگیریم که کارگران روغن نباتی پارس قو به پیمانکاران شهرداری و یا صندوق بیمه بیکاری معرفی شدند، چه تضمینی وجود دارد که رابطه استخدامی این کارگران در شرکت‌های پیمانکار شهرداری تا زمان بازنشستگی ادامه یابد و یا اینکه مقرری‌ بیمه بیکاری آن‌ها تا زمان رسیدن به سن بازنشستگی برقرار باشد.

بیات همچنین در پاسخ به این گفته که ایجاد آلایندگی دلیل تعطیلی کارخانه روغن نباتی پارس قو است، گفت: آلایندگی مربوط به کارخانه‌هایی است که دانه‌های روغنی، روغن استخراج می‌کنند و اما در کارخانه روغن نباتی پارس قو که کارش تسویه روغن استخراج شده است هیچ آلایندگی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اگر واقعا فعالیت کارخانه روغن نباتی پارس قو مضر و خطرناک است پس چرا تا این لحظه برای بازنشستگی پیش از موعد کارگران آن تصمیم جدی گرفته نشده است.

مسئول شورای اسلامی کار کارخانه روغن نباتی پارس قو گفت: هرچند استدلال نمایندگان شورای شهر قانع کننده نیست اما اگر واقعا مسئولان بر تعطیلی این کارخانه اصرار دارند باید با اعطای امکان استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد منافع کارگران را تضمین کنند.

جابجایی کارخانه‌ها به ابزاری برای تعدیل تبدیل شده است

در همین رابطه «علی خدایی» عضو هیات رئیسه کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران بابیان اینکه در سالهای اخیر کارخانه‌های زیادی به یهانه آلاینده بودن تعطیل و جای خود را به مجتمع‌های تجاری - مسکونی داده‌اند، گفت: به احتمال قوی باید منتظر تکراراتفاقی مشابه برای کارخانه روغن پارس قو باشیم.

وی بایادآوری اینکه کارخانه‌هایی همچون روغن نباتی پارس قو پیش از توسعه حریم شهری و افزایش ساخت و سازهای مسکونی ساخته شده‌اد، افزود: نمی‌توان توقع داشت که واحدهای صنعتی یک شبه جابجا شوند.

مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کارخانه‌های شهر ری درادامه از جابجایی کارخانه‌هایی مانند روغن نباتی پارس قو به عنوان ابزاری برای تعدیل نیروی انسانی نامبرد و گفت: مرور فرآیند جابجایی بیشترهای کارخانه مانند روغن نباتی پارس قو نشان می‌دهد که در جریان جابجایی تعداد قابل توجهی از کارگران آن‌ها از طریق تسویه حساب و بازنشستگی بطور قابل توجهی کاسته شده است.

وی تاکید کرد: از آنجا که در اقتصاد سوداگری، فعالیت تولید و صنعتی در اولویت‌های بعدی سرمایه گذاری قرار دارد، هیچ بعید نیست که اینجابجایی‌ها به ابزاری برای تبدیل زمین‌های صنعتی به مجتمع‌های تجاری و مسکونی تبدیل نشده باشد.

خدایی بابیان اینکه جابجایی کارخانه روغن نباتی پارس قو موضوع تازه‌ای نیست، گفت: به عنوان یکی از اهالی ساکن در مناطق مسکونی مجارو کارخانه روغن نباتی پارس قو معتقدم که آلایندگی این کارخانه در مقابل عوامل آلاینده دیگری همچون ترمینال جنوب ناچیز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز