خبرگزاری کار ایران

کتاب «موسیقی ایرانی» شناسی رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۹۹۸

موسیقی ایرانی از دیرباز در فضایی عامیانه به سر برده است، حتی در دانشگاه‌ها و موسسات تخصصی موسیقی نیز زبان علمی وجود نداشته است.

کتاب «موسیقی ایرانی» شناسی در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.

به گزارش ایلنا؛ کتاب «موسیقی ایرانی» شناسی به قلم خسرو جعفرزاده؛ سه شنبه(۲ اردیبهشت) در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.

در ابتدای این نشست «نادر مشایخی» با اشاره به اهمیت انتشار این کتاب برای فضای آموزشی و آکادمی در ایران گفت: این کتاب شاید تا به امروز نخستین کتابی باشد که تعریفی علمی از تئوری موسیقی در اختیار ما گذاشته است. این کتاب در بخش‌های مختلف خود به شناخت علمی موسیقی ایرانی پرداخته است، موضوعی که کمبود آن همواره در فضاهای آموزشی ما دیده می‌شد، امیدوارم این کتاب در مدارس تخصصی و دانشکده‌های موسیقی از طریق استادان به دانشجویان تدریس و ارائه شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: هنر موسیقی با تئوری موسیقی در حال تعریف شدن است، آنچه که تا به امروز بیشتر در ایران وجود داشته است، توجه به هنر موسیقی بوده است که در آن تفسیرهای مختلفی وجود دارد، اما از سوی دیگر در تئوری موسیقی، تفسیرهای مختلف کاهش پیدا می‌کند و استادان موسیقی سلیقه‌های گوناگون را کنار گذاشته و با زبانی دقیق به سراغ موسیقی می‌روند و می‌کوشند زبان موسیقی را به زبان علمی نزدیک کنند.

خسرو جعفرزاده نیز با اشاره به ضرورت اتخاذ رویکردی علمی به موسیقی ایرانی گفت: موسیقی ایرانی از دیرباز در فضایی عامیانه به سر برده است، حتی در دانشگاه‌ها و موسسات تخصصی موسیقی نیز زبان علمی وجود نداشته است، حتی استادان نیز برای تدریس موسیقی از زبان عامیانه استفاده می‌کردند و فکر می‌کردند آموزش تئوری علمی موسیقی لزومی ندارد، شاید از این طریق نیز آموزش موسیقی صورت می‌گرفت ولی برای درک دقیق موسیقی و آن چه که تا به امروز در موسیقی ما گذشته است، ما نیازمند داشتن یک رویکرد علمی به موسیقی ایرانی هستیم تا بتوانیم ماندگاری آن را برای نسل‌های بعدی نیز تضمین کنیم.

«جعفرزاده» در ادامه صحبت های خود به ویژگی این کتاب اشاره کرد و گفت: در چند دهه گذشته، عده ای از استادان موسیقی به تدوین تئوری «موسیقی ایرانی» پرداخته‌اند و کتاب‌های بسیار زیادی هم در این زمینه تا به امروز منتشر شده است، اما نتیجه چنین است که هر تئوری پردازی به زبان خاص خودش و با استفاده از اصطلاحات و واژه‌هایی به مفاهیم خاص خودش، به تعریف و توضیح موسیقی ایرانی پرداخته و زبان مشترک علمی در حیطه‌ی موسیقی ایرانی موجود نیست. از طرف دیگر، مشکل اساسی گفتمان موسیقی ایرانی در این است که در زیستگاهی عامیانه شکل یافته و به سر می برد و در نتیجه گفتمانی عامیانه است. در آسان‌ترین تعریف، گفتمان عامیانه مقابل گفتمان علمی است و فقط به محدوده فرهنگ موسیقی ایران اختصاص ندارد. اما در مورد موسیقی ایرانی عامیانگی فضای نشریات تخصصی و تئوری پردازی‌ها و رساله‌های دانشگاهی هم اشغال کرده است، ما یعنی همه کسانی که درباره موسیقی ایرانی قلم می زنند، در این فضای عامیانه گفتمان موسیقی تفکر کرده اند. تفاوت این کتاب با کتاب‌های دیگر در این است که می کوشد از فضای عامیانه بیرون بیاید و از زبان علمی موسیقایی استفاده کند.

کتاب «موسیقی ایرانی» شناسی به قلم «خسرو جعفرزاده» از سوی انتشارات هنر موسیقی با قیمت ۱۵ هزار تومان وارد بازار شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز