خبرگزاری کار ایران

سازمان ملل متحد:

مساله روادید ابوطالبی موردی «منحصر به فرد» است

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۹۵۵

یکی از حاضران در این جلسه که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری آسوشیتد‌پرس گفته است در این جلسه بلاروس، کوبا و کره‌شمالی در دفاع از ایران سخن گفته‌اند.

کمیته روابط با کشور میزبان سازمان ملل متحد، به شکایت ایران در ارتباط با عدم صدور ویزای آمریکا برای «حمید ابوطالبی» نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل متحد رسیدگی کرد، اما تصمیمی برای اقدام در این باره نگرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، از نظر مقررات، این کمیته قادر بود ضمن ارائه توصیه به ۱۹۳ عضو این سازمان، موارد را به دفتر حقوقی سازمان ملل متحد ارجاع دهد، اما «نیکلاس امیلیو» دبیر قبرسی این کمیته گفت که شکایت ایران همچنان در دستور کار این کمیته قرار دارد و اعضای کمیته در صورت «لزوم» به آن باز خواهند گشت.

به گفته دبیر این کمیته، موضوع شکایت ایران روز سه‌شنبه با حضور نمایندگان ایران و آمریکا و چند کشور دیگر رسیدگی شد و حاضران در این باره گفت‌وگو کردند.

در این جلسه نمایندگی ایران را «غلامحسین دهقانی» معاونت نمایندگی دائمی این کشور در سازمان ملل متحد برعهده داشته و «رزماری دیکارلو» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز به نمایندگی از واشنگتن در این جلسه حاضر شده بود.

دیکارلو در این جلسه با تکرار برخی ادعا‌ها گفت که کشورش به تعهدات خود به عنوان میزبان در برابر سازمان ملل متحد پایبند است اما نمی‌تواند نگرانی خود را از موضوع اعطای روادید به ابوطالبی نادیده بگیرد چرا که برای آمریکا قابل تحمل نیست به کسی مصونیت دیپلماتیک بدهد که خود در نادیده گرفتن مصونیت دیپلماتیک دیپلمات‌های آمریکایی(در جریان گروگان‌گیری سفارت آمریکا در تهران) نقش داشته است.

دهقانی هم در این جلسه ضمن طرح «مشکل کلی صدور ویزا» برای دیپلمات‌های ایرانی توسط آمریکا که به گفته وی از «دیرباز و در موارد متعدد» روی داده و صدور آن بار‌ها با تاخیر‌های طولانی‌مدت صورت گرفته، مخالفت با صدور ویزای ابوطالبی را نقض آشکار تعهدات آمریکا به عنوان دولت میزبان در برابر سازمان ملل متحد دانست و از کمیته حقوقی دفتر دبیرکل این سازمان درخواست کرد تا با توسل به مواد حقوقی و قانونی آمریکا را به تابعیت از تعهداتش وا دارد.

دهقانی اعلام مخالفت آشکار کاخ ‌سفید با درخواست ویزای حمید ابوطالبی را همچنین در تعارض با به رسمیت شناختن استقلال و حق تصمیم‌گیری کشور‌ها در انتخاب نمایندگان خود در مقر دائمی سازمان ملل متحد دانست.

یکی از حاضران در این جلسه که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری آسوشیتد‌پرس گفته است در این جلسه بلاروس، کوبا و کره‌شمالی در دفاع از ایران سخن گفته‌اند.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، جمعه گذشته با امضای قانونی جدید درباره شرایط صدور روادید برای سفرا و نمایندگان کشورهای اعزامی به آمریکا، زمینه قانونی برای مخالفت با صدور ویزای حمید ابوطالبی را فراهم کرد.

این در حالی است که بر اساس «توافق‌نامه مقر سازمان ملل متحد در سال ١٩۴٧ میلادی» که بین این سازمان و ایالات متحده به عنوان کشور میزبان به امضا رسیده، دولت آمریکا متعهد است از ایجاد مانع در برابر فعالیت دیپلمات‌ها و مهمانان سازمان ملل متحد خودداری کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز