خبرگزاری کار ایران

مدیر کمیته ناشران بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران:

ناشران خارجی ضوابط ما را می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۹۳۷

حساسیت‌های ما برای اکثر ناشران خارجی شناخته شده‌ است و معمولا ناشری با کتاب‌هایی برخلاف ضوابط برای شرکت در نمایشگاه پیش‌قدم نمی‌شود / کتاب‌ها به شرط علمی بودن سانسور نمی‌شوند / هیچ کشوری جز رژیم صهیونیستی منعی برای حضور در نمایشگاه ندارد.

محمدرضا وصفی گفت: ناشران خارجی به دو گونه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارند یا رسمی هستند و از طرف دولت یک کشور خاص برای شرکت در نمایشگاه ثبت‌نام می‌کنند و یا ناشران مستقل هستند و خودشان مستقیما درخواست شرکت در نمایشگاه را دارند. این ناشران معمولا چند ملیتی هستند و نمی‌توان گفت از طرف کدام کشور در نمایشگاه حضور دارند بنابراین نمی‌شود آمار درستی از شرکت کشورهای مختلف در نمایشگاه ارائه داد.

مدیر کمیته ناشران بین‌الملل درباره کشورهایی که اجازه‌ی شرکت در نمایشگاه را دارند به خبرنگارایلنا گفت: به غیر از رژیم صهیونیستی، برای حضور بقیه کشورها هیچ محدودیت و منعی وجود ندارد و ناشران سراسر جهان به شرطی که ضوابط و شرایط جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند می‌توانند در نمایشگاه کتاب حاضر شوند.

وی در ادامه درباره شرایط و ضوابط حضور ناشران خارجی گفت: این ضوابط کاملا شناخته شده هستند برای مثال هر کتابی که حدود و ثغور مرزهای جمهوری اسلامی را تهدید کند، درصدد اختلاف افکنی در فرق مختلف اسلامی باشد یا حساسیت‌های ملت و دولت جمهوری اسلامی را نادیده بگیرد؛ نمی‌تواند در این نمایشگاه حاضر شود. برای نمونه یکی از مورادی که ما خیلی روی آن حساس هستیم نام خلیج فارس است.

وی درباره چگونگی ارزیابی تمام کتاب‌های بخش بین‌الملل توضیح داد: نیازی نیست تک تک کتاب‌ها بررسی شوند. قبل از اعلام موافقت با شرکت ناشران در نمایشگاه لیست این ناشران و لیست کتاب‌های آنها به دست ما می‌رسد و مورد ارزیابی کلی قرار می‌گیرد. برای نمونه ناشرانی که کتاب‌هایی با مضامین اختلاف‌انگیز بین فرق اسلامی منتشر می‌کنند؛ کاملا شناخته شده هستند و خودشان هم می‌دانند که اجازه حضور در نمایشگاه را نخواهند داشت بنابراین معمولا برای شرکت در نمایشگاه درخواست نمی‌دهند. این مسئله عمومیت دارد و تقریبا حساسیت‌های ما برای اکثر ناشران خارجی شناخته شده‌است و معمولا ناشری با کتاب‌هایی برخلاف ضوابط ما برای شرکت در نمایشگاه پیش‌قدم نمی‌شود.

وصفی در ادامه درباره‌ی رویکرد کلی نمایشگاه کتاب و سطح ممیزی آثار خارجی گفت: رویکرد اصلی ما دانشگاهی و علمی بودن بخش بین‌الملل است. یعنی هدف ما این است که نمایشگاهی پربار و مفید برای جامعه علمی کشور داشته باشیم. از همین رو تمام کتاب‌های پزشکی و جراحی که بتوانند مفید واقع شوند بدون ممیزی در نمایشگاه شرکت داده می‌شوند. همچنین کتاب‌های هنری و زیبایی شناسی و کتاب‌های فرق مختلف دینی که قابل استفاده در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه‌ی شیعه و سنی هستند با استقبال ما موجه می‌شوند و هیچ‌گونه ممیزی بر آنها اعمال نمی‌شود، به شرطی که واقعا علمی و دقیق باشند و برای فضاهای دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه مفید واقع شوند.

وصفی در پایان به استقبال کشورهای عربی از نمایشگاه اشاره‌ کرد و درباره حضور کشورهای عربی در نمایشگاه کتاب گفت: هیچ کشوری از کشورهای عربی و همسایه منعی برای حضور در نمایشگاه کتاب ندارد مخصوصا کشورهایی که بیداری اسلامی در آنها رخ داده و تعامل با این کشورها از اولویت‌های ماست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز