خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای فرهنگ عمومی در پاسخ به ایلنا:

وضعیت فرهنگی کشور بحرانی نیست اما رضایت‌بخش هم نیست

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۳۹۰

شاهمرادی با اشاره به نامگذاری روز سینما گفت: درباره روز سینما وزارت ارشاد؛ سازمان سینمایی و خانه سینما با هم صحبت می‌کنند و ساز و گار مشخصی دارد و اگر قطعا درخواستی داشته باشند مطرح می شود

نشست خبری حجت الاسلام شاه مرادی؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور صبح امروز(۱ اردیبهشت) در محل این دبیرخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ شاه مرادی با اشاره به تاسیس این شورا در سال ۶۴ گفت: ۳۲ نفر از مسئولان کشور در این شورا عضو هستند که ۲۹ مسئول حقوقی و ۳مسئول حقیقی در آن عضو هستند و تا امروز ۶۱۵ جلسه تشکیل شده است.

وی برنامه‌ریزی و هدایت فرهنگ عمومی کشور را از وظایف این شورا دانست و افزود: بررسی و تحلیل کار‌شناسانه تحلیل جریانهای فرهنگی کشور ازجمله وظایف ماست که دریک فصل ده گانه مطر ح شده‌است.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ به نام سال اقتصاد و فرهنگ گفت: امسال رهبری؛ اقتصاد را در کنار فرهنگ قرار دادند و حتی اعلام کردند فرهنگ مقدم برا قتصاد است لذا ما در شورای فرهنگ عمومی تلاش داریم تا از تمام ظرفیت‌های این شورا برای توجه به نامگذاری استفاده کنیم.

وی افزود: متاسفانه وظایف و اهداف شورای فرهنگ عمومی برای مردم درست تبیین نشده و یکی از دلایل آن عدم پرسش‌گری و غفلت خبرنگاران از این شوراست. زیرا این شورا در همه استان‌ها وجود دارد و باید خبرنگاران درباره وضعیت آن سوال کنند.

شاه مرادی ادامه داد: از ابتدای آغاز دولت تدبیر و امید؛ حسن روحانی رئیس جمهور توجه ویژه‌ای به این شورا داشته و اعلام کرده که باید ساختار شورا اصلاح شود ویکی از نواقص آنکه نحوه اجرایی شدن مصوبات است اصلاح شود.

وی با انتقاد از اینکه گروهی وظایف این شورا را فقط در حد نامگذاری روز‌ها می‌دانند؛ گفت: ما هفت وظیفه اصلی و ده وظیفه نیز د ر حوزه کلان داریم و دستگاه‌ها موظف هستند مسائل فرهنگی خود را مطرح و بعد از تصویب در شورا آن را اجرایی کنند.

شاه مردای افزود: شاخص‌های فرهنگی با هدف بررسی وضعیت فرهنگی مصوب شده و در قالب یک کتابچه عرضه می‌شود و وضعیت فرهنگی کشور با توجه به این شاخص‌ها بررسی می‌شود.

وی درباره حذف بعضی روز‌ها از تقویم گفت: در سال ما ۲۳۲ مورد نامگذاری داریم که ۸۶ مورد صنفی و ۴۷ مورد درباره دفاع مقدس است و بعضی از این‌ها در ضمیمه و در بعضی نیز در متن آمده است.

وی افزود: پروسه نامگذاری روز‌ها یک پروسه مشخص است و دستگاه مربوط مسئله را در شورای فرهنگی طرح و استدلال می‌کند و اگر شورا مصوب کرد؛ نامگذاری انجام می‌شود.

وی با اشاره به نامگذاری روز سینما گفت: درباره روز سینما وزارت ارشاد سازمان سینمایی و خانه سینما با هم صحبت می‌کنند و یک ساز و کار مشخصی دارد و اگر قطعا درخواستی داشته باشند؛ مطرح می‌شود.

شاه مرادی در پاسخ به سوال ایلنا پیرامون وضعیت فرهنگی کشور گفت: وضعیت فرهنگی کشور برخلاف آنچه گروهی می‌گویند اصلا بحرانی نیست هر چند مورد رضایت نیز نیست. مردم ما بسیاری از ویژگی‌های مثبت را دارند و نشان دادند که مردمی مسلمان مقید و آگاه به تحولات زمان هستند. اما متاسفانه برخی از رفتار‌ها و حرف‌ها که زیبنده مردم نیست ایجاد نگرانی می‌کند به طور مثال همانگونه که رهبری فرموده‌اند سبک زندگی اسلامی و ایرانی موجود زیاد مورد پسند و درست نیست.

شاهمرادی افزود: نوع ازدواج و طلاق، ‌نوع ارتباط مردم در کوچه‌ها و خیابان زیاد پسندیده نیست مثلا اینکه اعلام می‌شود ۵۷ هزار مورد دعوای خیابانی ثبت شده در تهران سال قبل بوده است؛ نگران کننده است یا وجود کودکان خیابانی و همچنین آمار طلاق زیبنده جامعه ما نیست.

وی ادامه داد: باید مشکلات رصد شود؛ برنامه‌ریزی و اقدام شود. باید برای مصوبات شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی درنظر گرفت و خبرنگاران نیز به این آمار توجه کنند زیرا در هر مسئله فرهنگی که در ناجا؛ ارشاد؛ شهرداری و صدا وسیما مطرح می‌شود سرمنشا‌آن شورای فرهنگ عمومی است.

وی با اشاره به اینکه کار فرهنگی باید آرام آرام صورت بگیرد و با زور نمی‌شود؛ گفت: توجه به اخلاق مهم‌ترین دغدغه ماست و همه ما و مراجع هم معتقدند که مطالب فرهنگی را باید با اخلاق بیان کرد و رشد اخلاقی و عمل اخلاقی مهم‌ترین دغدغه است واینکه فقط اخلاق اسلامی را بدانیم سودی ندارد بلکه باید به آن عمل کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز