خبرگزاری کار ایران

قول معاون اجرایی رییس‌جمهور در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها:

مشکلی در کالاهای اساسی و حمل و نقل عمومی ایجاد نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۳۵۵

بسیاری از افراد معتقد بودندکه افرادی که دارای درآمدبالای ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان هستند نباید یارانه دریافت کنند، اما شرایط مختلف افراد، دولت را از مشخص کردن عدد معین منع کرد و تصمیم گرفتیم که کار را به سبک خود اظهاری پیش ببریم.

معاون اجرایی رییس‌جمهور گفت: ما در خصوص اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها گفتگوهای خوبی با اتحادیه‌ها داشتیم و در بحثکالای اساسی و حمل ونقل عمومی مشکلاتی ایجاد نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری در گردهمایی مشترک مدیران کل دفاتر هماهنگی امور اقتصادی استانداریهای سراسر کشور که صبح امروز در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد با اشاره به اینکه دولت در شرایط خاصی کار خود را آغاز کرد، گفت: البته این حرفها برای مردم تکراری است و آنها می گویند مسئولان هر گاه به رای ما نیاز دارند می گویند شرایط خطیر است، اما هر دولتی که روی کار می آید می گوید شرایط دشوار است، با این حال در شروع کار دولت یازدهم مسئله اصلی بحثصدور قطعنامه ها بود که این روند ادامه داشت، اما خوشبختانه هم اکنون با مذاکرات صورت گرفته ماشین صدور قطعنامه علیه ایران متوقف شده است

وی با اعلام اینکه فروش نفت ایران روند روبه رشدی را طی می کند، گفت: خوشبختانه در بحثتورم که در روزهای آخر دولت گذشته به بی ثباتی نسبتا طبیعی و خرید و فروشهای متزلزل رسیده بود، امروز رو به کاهش است

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین بیان کرد: با سیاستهای پولی دولت به گونه‌ای عمل شد که علیرغم افزایش نرخ پایه ارز، مرجع نرخ تورم روند کاهنده‌ای را آغاز کرد که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد، البته ما هیچیک از این اعداد را شایسته اقتصاد ایران نمی دانیم وامیدواریم که ٱنرا تک رقمی کنیم.

وی کسری بودجه را یکی دیگر از مشکلات شروع دولت دانست و گفت: من شهادت می‌دهم در هیچ دولتی ندیدم که علیرغم محدودیتهای مالی رئیس دولت دغدغه کاهش بودجه جاری دولت را داشته باشد.

رئیس ستاد هدفمندی یارانه‌ها همچنین خاطر‌نشان کرد: از دور اول هدفمندی تا امروز هر ماه عدد قابل ملاحظه‌ای به خانوارها پرداخت می‌شد که ما را با کسری پرداخت‌ها مواجه کرده بود، برای همین تبصره هدفمندی یارانه‌ها با نگاه جدیدی تقدیم مجلس شد در این تبصره آمده است که یارانه نقدی صرفا به اشخاص مستحق تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه با تبصره جدید نیاز به اقدامات جدیدتری بود، گفت: نظر‌سنجی‌ها نشان می‌داد که بیش از ۹۱درصد مردم می‌گویند در ثبت‌نا‌م یارانه‌ها شرکت می کنیم، درواقع این ناشی از بی اعتمادی به سیاستها دولت بود که در طول سنوات گذشته ایجاد شده بود. ما می خواستیم این قانون را به گونه‌ای عملی کنیم که نه موجب افزایش رکود نشود و شرایط معیشتی خانوارها نیز تامین گردد.

شریعتمداری افزود: با تجربه بدست آمده از توزیع سبد کالا نقایص ایجاد شده پررنگ شد، اما ما خواستیم که این نقایص دیگر تکرار نشود، برای همین برآورد دقیقی از کل کشور کردیم و ثبت نام ها را به ده روز اختصاص دادیم. روز اول حدود ۴میلیون خانوار ودر روزهای بعد حدود ۲میلیون خانوار برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کردند

وی ادامه داد: بسیاری از افراد معتقد بودندکه افرادی که دارای درآمدبالای ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان هستند نباید یارانه دریافت کنند، اما شرایط مختلف افراد، دولت را از مشخص کردن عدد معین منع کرد و تصمیم گرفتیم که کار را به سبک خود اظهاری پیش ببریم

وی با بیان اینکه ۵ گروه درآمدی در ثبت نامها قرار گرفت، گفت: نتایج به دست آمده از ثبت نامها خیلی خوش آیند نیست، اعلام مردم در ثبت نامها بیشتر به سمت حداقل درآمداست و اگر این مسئله صددرصد درست باشد نامطلوب است و اگر هم واقعیت نداشته باشد به شکل دیگری نامطلوب خواهد بود.

شریعت‌مداری با بیان اینکه آمارهای ما خام هستند و باید پردازش شوند، گفت: شرکت مردم در ثبت‌نامها متناسب با نظر سنجی ها بود، اما به نظر من می توانستیم با مذاکرات بیشتر با صدا و سیما کار تبلیغاتی بهتری انجام دهیم و کل مردم را مخاطب انصراف از یارانه ها قرار ندهیم.

وی ادامه داد: ما درصدد بودیم که دهک‌های پایین علاوه بر یارانه نقدی یارانه کالایی هم داشته باشند، اما در تبلیغات عمومی به جای دهکهای بالا همه مردم مخاطب قرار گرفتند، حتی من دربرنامه ای دیدم که مجری این برنامه مثل برخی راهپیمایی ها و انتخاباتها اعلام می کرد که مردم در ساعات اولیه روز برای ثبت نام بروند و ثبت نام خود را برای ساعات پایانی نگذارند، بنظر می‌رسیدکه تشویق برای ثبت نام از انصراف دهکهای بالا پیشی گرفته بود.

رئیس ستادهدفمندی یارانه ها خاطر‌نشان کرد: با نظر سنجی‌های صورت گرفته مشخص شد که ده درصد اعلام کرده اند که ما ثبت نام نیم‌کنیم، اما از این میزان افراد هم ۴۵درصد شان معتقد بودندکه خودمان بهتر می توانیم پول رابین فقرا تقسیم کنیم وعده ای هم می گفتند اگر از ثبت نام انصراف دهیم جز پردرآمدها محاسبه می شویم و مالیات ما افزایش پیدا خواهد کرد

وی افزود: ۸۵درصد ثبت نامها از طریق آی‌پی شخصی وکافی نت‌ها و مابقی از طریق دفاتر کمیته امداد و بهزیستی و پیشخوان دولت انجام شد.

شریعتمداری با بیان اینکه تا دو الی سه روز آینده قیمت بنزین، گازوئیل و سی ان جی اعلام می‌شود، گفت: قطعا شیب افزایش قیمتها کند خواهد بود. ما در خصوص اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها گفتگوهای خوبی با اتحادیه‌ها داشتیم و در بحثکالای اساسی و حمل ونقل عمومی مشکلاتی ایجاد نخواهد شد.

وی خاطر‌نشان کرد: در بحثحمل ونقل عمومی بنا داریم در سه ماه نخست امسال قیمتها برمبنای قیمتهای سال گذشته باشد و به ویژه د‌ر کلان شهرها با‌ید کار ویژه صورت گیرد.

شریعتمداری افزود: همچنین واحدهای بازرسی استانها باید وارد عمل بشوند تا تخلفات مربوط به افزایش قیمتها را کنترل کنند که چند روز پس از اعلام قیمتها به ارامی بگذرد و منابع ایجاد شده در عرصه بهداشت درمان بیمه و اصلاح حمل ونقل برون شهری مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان عنوان کرد که با تدابیر صورت گرفته طی ده روز دولت در همه شهرها و روستا ها همه امکانات اثبت نام را فراهم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز