خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

پول بهداشت و درمان نباید در جای دیگر هزینه شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۰۹۳۳

«حق مردم را باید ادا کرد. باید افکار بلند و طرح های بلند مدت هم در زمینه اقتصادی شکل بگیرد، نه این که در هر گوشه و کناری مشغول ساخت و سازهای جدید باشیم و بیمارستان ها را به حال خود واگذاریم.»

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به روسا و معاونان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تاکید کرد که به هیچ وجه نباید پول بهداشت و درمان را در جای دیگر هزینه کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، دکتر «سید حسن هاشمی» در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه هنوز خیلی از دانشگاه ها به پرسنل خود بدهکارند ولی مشغول توسعه هستند، افزود: وزارتخانه ای که از تریبون عمومی گلایه از محدودیت منابع می‌کند نباید طوری عمل کند که نگاه های انتقادی در مورد عملکردش بیشتر شود.

وی با بیان این که همه حساسند و توقع دارند که همگام با انتظارات گام برداریم، گفت: حق مردم را باید ادا کرد. باید افکار بلند و طرح های بلند مدت هم در زمینه اقتصادی شکل بگیرد، نه این که در هر گوشه و کناری مشغول ساخت و سازهای جدید باشیم و بیمارستان ها را به حال خود واگذاریم.

وزیر بهداشت همچنین افزود: در کل کشور کمتر بیمارستانی را می بینیم که هزار یا هزار و ۵۰۰ تخت خوابه باشد. در حالی که می توانیم در یک شهر با اجماع چهار یا پنج مجموعه درمانی یا بیمارستان به یک بهره وری مفید برسیم.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که شاید در گذشته کمتر به آن توجه می شد، ارایه خدمات به مردم در بخش بهداشت و درمان بود به طوری که هزینه های زیادی را در بخش هایی که اولویت کمتری داشتند، صرف کردیم.

هاشمی ادامه داد: ساختمان های شیک و متعددی در برخی شهرها برای ستادها و دانشکده ها ساختیم، در حالی می توانستیم با تعیین اولویت های مهم تر به ویژه در بخش خدمت رسانی به مردم شرایط مناسب تری را فراهم کنیم. بنابراین دیگر نباید طرح های جدید در زمینه فعالیت های عمرانی را در حوزه هایی که اولویت ندارند، شروع کنیم.

موعظه با وجود کمبودها بی تاثیر است

هاشمی ادامه داد: تا زمانی که اقتصاد بیمار را درمان نکنیم، موعظه به مردم فایده ندارد چون با وجود کمبودها، موعظه بی تاثیر است و هدف اصلی ما باید بر روی معیشت مردم باشد.

وی با بیان اینکه مردم روی تمام رفتار ما حساسند و باید الگوی راستی و درستی و توجه به آنها باشیم، گفت: ریاست، وزارت و پست های مختلف دیگر ماندگار نیستند و باید تمام تلاشمان این باشد تا در راستای سخنان مقام معظم رهبری و اهداف دولت، محیطمان را از رفتارمان متاثر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه سیاسی نیز از تندروری پیشگیری کنیم، افزود: دولت ما دولت اعتدال است و باید به این نکته نیز واقف باشیم که برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال نیاز به سرمایه داریم. این کار نیازمند ایجاد آرامش در کشور است و اگر عده ای همچنان علاقه مند باشند که شرایط را مبهم جلوه دهند، به افزایش بیکاری دامن زده اند.

هاشمی افزود: عزم ملی مربوط به تریبون به دست ها است، اما ولی مدیریت جهادی مربوط به ما است و قطعا مقام معظم رهبری از حوزه هایی که مسوولان آنها دارای سبقه جهادی هستند، انتظار بیشتری دارند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم هر چه زودتر در مردم آرامش ایجاد کنیم، راهی نداریم جز این که کار جهادی کنیم آن هم با اخلاص و پشتکار تا بتوانیم قدمهای بعدی را استوارتر برداریم.

ابلاغ سیاست های کلی سلامت از اتفاقات مهم ابتدای سال

وی در بخش دیگری از سخنانش به ابلاغ سیاست های کلی سلامت از سوی رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: ابلاغ این سیاست ها از اتفاقات مهم ابتدای سال به شمار آمد.

وی بهداشت تاکید کرد: هدف اصلی در سیاست های ابلاغی سلامت، سهم سلامت در کلیت اداره کشور و نظام است و باید در ارتقاء این هدف تلاش کنیم و مطالبات اصلی مردم را مقدم بدانیم.

وی همچنین افزود: همه ما باید بتوانیم موضوعات اصلی را از موضوعات فرعی تفکیک کنیم و گرفتار حاشیه سازی نشویم. همچنین با شنیدن اندک انتقاد و اشکالی کم تحمل نباشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه تصریح کرد: در زمان حاضر نیز دغدغه مقام معظم رهبری، ریاست جمهور و ریاست مجلس شورای اسلامی همین است.

وی با ابراز امیدواری از این که منابع لازم از هدفمندی یارانه ها در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، گفت: باید بتوانیم از این سرمایه به خوبی استفاده کرده و اشتباه نکنیم چون اگر بتوانیم منابع را حفظ کنیم در واقع توانسته ایم اعتماد مردم را نیز به دست بیاوریم.

وی کوتاهی در این زمینه را قابل گذشت ندانست و گفت: دوره تبیین مشکلات و حرف زدن گذشته است و هم اکنون مردم توقع دارند که انتظاراتشان برآورده شود.

تلاش برای کاهش پرداخت از جیب مردم

هاشمی افزود: ریاست جمهور نیز در بازدید از بیمارستان امام(ره) اعلام کردند که سهم پرداختی از جیب مردم در حال حاضر ۷۰ درصد است و سعی می کنیم آن را در چند ماه آینده کاهش دهیم.

وی با اشاره به این که ریاست و نمایندگان مجلس در بحثبودجه و آمبولانس ها از وزارت بهداشت حمایت های خوبی کرده اند، گفت: مابقی راه به همت ما برمی گردد تا با کمترین خطا کارها را رو به جلو ببریم.

اجلاس فوق العاده روسای دانشگاه های علوم پزشکی به همراه معاونان درمان، توسعه و غذا و داروی این دانشگاه ها به منظور تبیین بسته های خدمتی حوزه سلامت در قانون هدفمندی به مدت دو روز در تهران در حال برگزاری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز