خبرگزاری کار ایران

جلالی در دیدار با رییس پلیس راه کشور؛

بازنگری درقوانین راهنمایی و رانندگی مفید است

کد خبر : ۱۶۰۵۸۳

با راه اندازی و توسعه خطوط راه آهن، به میزان زیادی مصرف بخش سوخت، ترافیک شهری و آسیب ها و تلفات جاده ای کاهش پیدا می کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: با راه اندازی و توسعه خطوط راه آهن، به میزان زیادی مصرف بخش سوخت، ترافیک شهری و آسیب ها و تلفات جاده ای کاهش پیدا می کند.

به گزارش ایلنا، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راه کشور روز گذشته(چهارشنبه) با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس با کاظم جلالی رئیس این مرکز دیدار و گفتگو کرد.

جلالی در این دیدار با تقدیر از تلاش‌های پلیس راه کشور در ایام نوروز، گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای پلیس راه کشور در کنار نیروهای امدادی، کاهش معناداری در آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن به وجود آمد.

وی با تقدیر از تلاش پلیس راه در ایام نوروز، تصریح کرد: مجموعه پلیس راه همواره و بدون تعطیلی در حال کار و تلاش است، چرا که با آسایش و امنیت مردم در ارتباط است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، افزود: اگر مردم با فرهنگ صحیح، قوانین راهنمایی و رانندگی را بهتر رعایت کنند، آسایش جامعه بیشتر تامین می‌شود.

وی تعامل مرکز پژوهش‌ها و پلیس راه را در سطح مطلوبی دانست و تاکید کرد: امیدوارم همکاری و تعامل مرکز پژوهش‌های مجلس و پلیس راه کشور، به لذت و آرامش مردم در سفر و کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای ناشی از آن کمک کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: اگر در تعامل مرکز پژوهش‌های مجلس و پلیس راه کشور بازنگری در کل قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی صورت بگیرد، مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: در بررسی و تهیه طرحی در حوزه قوانین راهنمایی و رانندگی باید به عوامل مختلفی نگاه شود تا کار جامعی در این حوزه صورت بگیرد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی مصوب ۱۳۸۹، گفت: متاسفانه در این قانون خیلی به عوامل دیگری جز عوامل انسانی توجه نشده است در حالیکه باید در این قوانین وضعیت جاده‌ها و خودروها نیز لحاظ شود.

وی تاکید کرد: اگر سه شاخصه عوامل انسانی، جاده و خودرو در تهیه قوانین راهنمایی و رانندگی درنظر گرفته شود، قانون جامعی تهیه می‌شود.

جلالی یادآور شد: همکاری و تعامل کارشناسی و پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس و پلیس راه کشور به نتیجه جامعی در حوزه راهنمایی و رانندگی منتهی می‌شود.

وی با تاکید براینکه در بخش راه کشور باید به سمت توسعه راه‌آهن حرکت کنیم، تصریح کرد: با راه اندازی و توسعه خطوط راه‌آهن، به میزان زیادی مصرف بخش سوخت، ترافیک شهری و آسیب ها و تلفات جاده ای کاهش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: باید بررسی شود سخت‌گیری‌هایی که در راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود آیا به قاعده و اندازه هست و به سود جامعه تمام می‌شود؟

وی تصادفات را جزیی از واقعیت‌های جامعه دانست و افزود: سهم خودروها و جاده‌ها در تصادفات رانندگی باید لحاظ شود تا براساس کار کارشناسی مشخص شود در این حوزه‌ها چه کارهایی باید انجام بگیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه حوادثناشی از تخلفات رانندگی برای همه ناگوار است، تصادفات را دومین عامل مرگ و میر در کشور دانست و یادآور شد: باید با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و پلیس راه کشور مشخص شود دومین عامل قتل در کشور پس از بیماری‌های قلبی و عروقی را چگونه می‌توان کنترل کرد.

سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راه کشور در این نشست با اشاره به گزارش‌های کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس، تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس از مراکز تاثیرگذار در حوزه قانونگذاری است.

وی دغدغه پلیس راه را سفر با سلامت مردم در جاده‌ها دانست و افزود: وقوع حوادثو تصادفات جاده‌ای اتفاقی تلخی است که هرساله خانواده‌های بسیاری را در کشور با مشکل روبرو می‌کند.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، تصریح کرد: به نظر می‌رسد جای تحقیقات در بخشی از این قوانین خالی است و احساس می‌شود نیاز بیشتری به اطلاعات و آمار در این قوانین نیاز است.

وی ادامه داد: باید موضوعات علمی و کارشناسی باید با یکدیگر تلفیق شوند تا راهکارهای مناسب‌تری در مسائل ترافیکی کشور ارائه شود.

مهماندار یادآور شد: با تلاش و فعالیت همه دستگاه‌های مسئول در حوزه ترافیک و جاده‌ای و ایمین راه و وسیله نقلیه با تصویب قوانین موثر مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹، آمار تلفات جاده‌ای به ۱۸ هزار نفر رسید که البته همین رقم نیز بسیار زیاد است.

رئیس پلیس راه کشور قوانین و مقررات را در کاهش آمار تلفات جاده‌ای موثر دانست و تاکید کرد: اگر قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از بازدارندگی خوبی برخوردار باشند و به خوبی هم اجرا شوند، می‌توانند در کاهش تلفات جاده‌ای اثر گذار باشند.

رئیس پلیس راه کشور سرعت، کمربند ایمنی، صندلی کودک، مواد مخدر و مشروبات الکلی، را ۵ عامل تاثیر گذار بر حوادثجاده‌ای دانست و افزود: براساس بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی اگر کشورها این ۵ عامل را در زمان رانندگی کنترل کنند می‌توانند در جهت کاهش تصادفات جاده‌ای قدم بردارند.

مهماندار تاکید کرد: چون در کشورهای در حال توسعه زیرساخت‌های راهنمایی و رانندگی فراهم نیست باید روی قوانین و مقررات بیشتر کار شود تا کاهش تلفات جاده‌ای به وجود آید.

محمدرضا محمدخانی معاون پژوهش‌های زیربنایی و تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست با تقدیر از عملکرد پلیس راه کشور در ایام نوروز، گفت: پلیس راه در طول ایام نوروز کار خود را به خوبی انجام داد اما باید به این نکته توجه کنیم که مسئله حمل و نقل کشور متولی مشخصی ندارد.

وی حمل و نقل را یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های کشور دانست و تصریح کرد: ۳۵ میلیارد دلار از مصرف سوخت سالانه کشور در بخش حمل و نقل هزینه می‌شود.

محمدخانی افزود: باتوجه به میزان خودروها، کامیون‌ها و موتورسیکلت‌های ایران، مصرف سوخت در این بخش‌ بالا است.

وی با بیان اینکه هنوز طرح جامعی برای بخش حمل و نقل کشور به خصوص حمل بار نداریم، تاکید کرد: برای بررسی طرحی در این حوزه نیازمند اطلاعاتی از پلیس راه کشور نیز هستیم.

معاون پژوهش‌های زیربنایی و تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بخش حمل و نقل کشور قسمت عظیمی از سرمایه‌های کشور به خود اختصاص داده است، یادآور شد: باوجود تمام تلاش‌های پلیس راه کشور، طرح جامعی در حوزه حمل و نقل و کار فرهنگی از میزان خسارات جاده‌ای می‌کاهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز