خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان سیستان و بلوچستان:

عزم دولت در تبدیل سیستان و بلوچستان به قطب بزرگ اشتغال‌زایی جدی است

asdasd
کد خبر : ۱۶۰۱۳۶

براساس گزارشات نسبت استاد و دانشجو به جمعیت این استان رتبه اول در کشور را داراست و این بدان معناست که این استان سرمایه بسیار اساسی برای توسعه که معمولاً زمان‌بر است، یعنی سرمایه نیروی انسانی را به خوبی در اختیار دارد و امروز زمان بهره‌برداری از آن است.

رییس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری شامگاه سه‌شنبه در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اهتمام و عزم جدی دولت تدبیر و امید برای تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در راستای توسعه استان سیستان و بلوچستان گفت: دولت در عزم خود برای تبدیل استان سیستان و بلوچستان به قطب بزرگ اشتغال‌زایی و توسعه کشور مصمم و جدی است.

به گزارش ایلنا، محمد نهاوندیان با بیان اینکه امروز دولت در برداشتن موانع از مسیر سرمایه‌گذاران اقداماتی انجام داده و بخش خصوصی نیز وظیفه خود را با توانمندی به عهده گرفته است، اظهار امیدواری کرد حاصل آن سرافرازی ایران، ایجاد اشتغال و شرکت در مسابقه اقتصاد جهانی و اثبات توانمندی اسلام عزیز برای پیشبرد حیات مادی و معنوی جامعه باشد.

رییس دفتر رییس‌جمهور دانشگاه سیستان و بلوچستان را یکی از سرمایه‌های مثال‌زدنی این استان دانست و افزود: براساس گزارشات نسبت استاد و دانشجو به جمعیت این استان رتبه اول در کشور را داراست و این بدان معناست که این استان سرمایه بسیار اساسی برای توسعه که معمولاً زمان‌بر است، یعنی سرمایه نیروی انسانی را به خوبی در اختیار دارد و امروز زمان بهره‌برداری از آن است.

نهاوندیان موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان و ارتباط این استان به آب‌های آزاد را سرمایه کم‌نظیر دیگر آن دانست و تصریح کرد: وجود مرز دریایی گسترده این استان با آبهای آزاد موقعیت بی‌نظیری را برای مناسبات خارجی فراهم کرده است.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه منابع طبیعی کم نظیر استان سیستان و بلوچستان استعداد چشمگیر دیگر این استان به شمار می‌رود، گفت: براساس گزارشاتی که ارائه شده یک پتانسیل بسیار غنی در امکانات معدنی و پتانسیل صنایع معدنی این استان وجود داشته و منابع آبی استان علی‌رغم اینکه سیستان و بلوچستان به خشکسالی مشهور است، سرمایه منابع طبیعی را قابل اتکا کرده است.

نهاوندیان با بیان اینکه علی‌رغم پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان کاستی‌هایی وجود دارد، گفت: در خصوص زیرساخت گر چه در طول سال‌های گذشته اقداماتی انجام شده، اما این کارها متناسب با دیگر استان‌ها نبوده و در این استان نیازمند برداشتن گام‌های بلندتری بخصوص در زمینه تأمین انرژی هستیم.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه امروز در دولت تدبیر و امید تصمیم لازم برای تأمین گاز شهرهای استان اتخاذ شده و در اولویت جدی قرار گرفته است، گفت: همانطور که رییس‌جمهوری در جمع مردم زاهدان اعلام کرده اند، گازرسانی به شهرهای زاهدان و خاش طی دو سال آینده انجام خواهد شد، گاز رسانی به شهرستان زابل در اولویت اقدامات قرار گرفته و گازرسانی به چابهار نیز با توجه به اجرای پروژه عظیم پتروشیمی در دستور کار قرار دارد. یعنی یکی از کاستی‌ها که دسترسی به انرژی با قیمت رقابتی است در این دولت تأمین می‌شود.

نهاوندیان با بیا اینکه پایین آوردن ریسک سرمایه‌گذاری در این استان یکی دیگر از مشکلات به شمار می‌آید، گفت: این واقعیت باید کاملا بدون تعارف مورد توجه قرار گیرد که استان سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰ درصد مساحت کشور را دارد اما ۴ درصد جمعیت و حدود یک درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده که اینها با هم همخوانی ندارد و هم نشانی از کاستی‌های گذشته بوده و با نگاهی مثبت‌نگر نشان می‌دهد که چقدر می‌شود سرمایه‌گذاری در این منطقه با جهش مواجه شود.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه در پیوند تولید و بازار، پیوند میان خوشه‌های صنعتی با یکدیگر و ارتباط میان نیروی انسانی دانشگاهی با سرمایه‌گذاران گسل وجود دارد، گفت: دولت آمادگی دارد با توجه به رویکرد اساسی خود که در حوزه اقتصاد اتخاذ کرده و وظیفه خود را توانمند سازی بخش خصوصی از یک سو و بهبود محیط کسب و کار از سوی دیگر می‌داند، گام‌های لازم را برای پایین آوردن ریسک سرمایه‌گذاری در این استان انجام دهد.

وی با بیان اینکه کاهش ریسک و بالا بردن امنیت سرمایه‌گذاری امری انتزاعی نیست، تصریح کرد: میان امنیت و توسعه پایدار همواره رابطه‌ای دوسویه برقرار است و اگر می‌خواهید ریسک سرمایه‌گذاری را پایین آوریم، باید سرمایه‌گذاری کنیم.

نهاوندیان افزود: در این جهت است که جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان می‌تواند نقش حیاتی در آینده و تاریخ استان داشته باشد. به گونه‌ای که اگر از این جلسه این تصمیم برخیزد که مردان و زنانی برای آبادانی استان عزم دارند تا سیستان و بلوچستان را به پتانسیل‌های خود برسانند این خود به ایجاد امنیت در استان کمک خواهد کرد.

رییس دفتر رییس جمهور اظهار کرد: دولت تدبیر و امید عزم کرده که قانون مترقی بهبود محیط کسب و کار را به طور جدی عملیاتی کند که در این قانون تامین شرایط قابل اتکا برای تصمیم‌گیری بخش خصوصی در راستای سرمایه گذاری و اطمینان از روابط کار لحاظ شده است.

نهاوندیان تصریح کرد: دولت حاضر است اقداماتی که در دیگر استان‌ها در جهت سرمایه‌گذاری های پیش رو انجام داده در این استان نیز به انجام برساند.

رییس دفتر رییس جمهور خاطر نشان کرد: براساس تصمیم دولت، صندوق توسعه ملی آمادگی دارد تا برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در این استان با تخفیف ویژه استان‌های کمتر توسعه یافته تسهیلات اعطا و منابع را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد که بر این اساس برای تسهیلاتی که در زمینه سرمایه‌گذاری در این استان صورت گیرد چهار درصد تخفیف در سود منظور و دو سال در مدت بازپرداخت و ۲۰ درصد برای آورده‌ای که برای تصویب پروژه لازم است، امکان قرار داده شده است.

رییس دفتر رییس جمهور ادامه داد: با چنین اطمینان و امکانی فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری در این استان فراهم است و هر کس هوشیارتر، دلدارتر و دلسوزتر باشد در این کار جهادی برای آبادانی مرز و بوم و عزت کشور پیشتازتر است.

ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در خصوص طرح‌های دولت برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و دکتر امین‌زاده در خصوص همکاری دولت با قوه مقننه و قضائیه در راستای اصلاح مقررات مربوط به فعالان اقتصادی در این جلسه سخنرانی کردند. همچنین برخی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران استان سیستان و بلوچستان نیز به بیان دغدغه‌ها، مشکلات و پیشنهادات خود در این راستا پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز