خبرگزاری کار ایران

وکیل کارگران تشریح کرد:

جزییات آخرین وضعیت کارگران معدن چادرملو

asdasd
کد خبر : ۱۵۹۹۰۲

سْه نفر از کارگران بابت مطالبات معوقه خود به اداره کار اردکان شکایت کردند / پرونده کارگران احضار شده در دست رسیدگی است / برای بازگشت به کار دبیر انجمن صنفی منتظر تشکیل جلسه هیات حل اختلاف هستیم.

وکیل کارگران شرکت آسفالت طوس(پیمانکار نیروی انسانی معدن چادرملو) از شکایت سه کارگر این معدن سنگ آهن به اداره کار شهرستان اردکان خبر داد.

«محمد علی جداری ‌فروغی» بابیان اینکه دلیل شکایت این سه کارگر پرداخت نشدن مطالبات حقوقی گذشته است، به ایلنا گفت: دو تن از این کارگران با بیش از ده سال سابقه کار بازنشسته شده‌اند و کارگر سوم همچنان مشغول به کار است.

وی در خصوص کارگر سوم که هنوز در معدن چادرملو مشغول به کار است، گفت: ظاهرا کارفرما قصد دارد با به تاخیر انداختن تمدید قرارداد کار این کارگر، وی را از پیگیری شکایتش منصرف کند.

به گفته این وکیل دادگستری، با تاخیری که در تمدید قرارداد کار این کارگر ایجاد شده است وی برخلاف سایر همکارانش از دریافت مبلغی تحت عنوان مساعده که توسط کارفرما پرداخت می‌شود، محروم شده است.

جداری فروغی در توجیه اهمیت دریافت مساعده برای کارگران یادآور شد: به دلیل آنکه معمولا در طول تعطیلات نوروزی هزینه‌های زندگی بطور ناگهانی افزایش می‌یابد، کارگران ناچار هستند برای تامین هزینه‌های زندگی در روزهای باقیمانده فروردین، مبالغی را به صورت علی‌الحساب از کارفرما تحت عنوان مساعده دریافت کنند.

وی بابیان اینکه در رابطه با شکایت این سه کارگر جلسه‌ای در هیات تشخیص اداره کار شهرستان اردکان برگزار شده است، افزود: هرچند در این جلسه جای نماینده کارفرما خالی بود اما در ‌‌نهایت این هیات به قصد بررسی ادعاهای طرح شده، مراتب را به بازرسی اداره کار یزد ارجاع داد.

وی افزود: بازرسان اداره کل کار یزد با هماهنگی نهاد کارگری معدن چادرملو به موضوع رسیدگی و در ‌‌نهایت نتیجه بررسی‌های خود را جهت صدور رای به هیات تشخیص اداره کار اردکان گزارش خواهند کرد.

وضعیت کارگران احضار شده

جداری فروغی همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرونده ۵ کارگر معدن چادرملو که هفته گذشته توسط شعبه یک بازپرسی دادسرای اردکان به پلیس امنیت این شهرستان احضار شده بودند، گفت: اتهامات این کارگران به دلیل آنکه پرونده‌شان همچنان در مرحله بازپرسی است، هنوز به طور دقیق اعلام نشده اما پرونده آنان با مساعدت بازپرس از پلیس امنیت به بازپرسی منتقل شده است.

وی با بیان اینکه صبح روز گذشته بازپرس پرونده پس از تحقیق و بازجویی کوتاه از دو نفر از این کارگران برای آن‌ها قرار کفالت صادر کرد، گفت: قرار است دو نفر دیگر از کارگران هفته آینده به این شعبه مراجعه کنند.

وضعیت رسیدگی به پرونده نماینده اخراجی

این وکیل دادگستری همچنین درتشریح آخرین وضعیت رسیدگی به شکایت «بهرام حسنی‌نژاد»، دبیر انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس(پیمانکار نیروی انسانی معدن چادرملو)، گفت: قرار بود در این رابطه در روز ۱۳ اسفند ماه سال گذشته جلسه‌ای در هیات اداره کار استان یزد برگزار شود.

جداری فروغی بابیان اینکه در ‌‌نهایت این جلسه به دلیل تقویت شدن این احتمال که ممکن است کارفرما با بازگشت به کار آقای حسنی‌نژاد موافقت کند به تعویق افتاد، گفت: با گذشت بیش از ۴۰ روز از آن زمان هنوز کارفرما از پذیرش مجدد آقای حسنی‌نژاد خودداری می‌کند.

این وکیل دادگستری بابیان اینکه روز گذشته در خواست تشکیل دوباره جلسه هیات حل اختلاف برای رسیدگی به این پرونده داده شده است، افزود: امیدورام که جلسه مزبور در فرصت مناسب تشکیل شود.

وی بابیان اینکه اخراج این کارگر از نظر قانونی نادرست است، تصریح کرد: مطابق قانون کار، کارگر اخراجی باید برخلاف آیین نامه انضباطی مرتکب تخلف شده باشد و اخراج وی از سوی انجمن صنفی کارگری تایید شود.

به گفته این وکیل دادگستری در پرونده این کارگر نه از آیین نامه انضباطی و تخلف انجام شده حرفی درمیان است و نه اثری از نظر مثبت انجمن صنفی کارگران با اخراج وی وجود دارد.

وی گفت: طبق قانون کار تا زمانی که مراحل قانونی اخراج پایان نیافته است، کارفرما باید نیمی از حقوق کارگر را ماهیانه پرداخت کند اما شرکت آسفالت طوس از زمان اخراج آقای حسنی‌نژاد در آذرماه سال ۹۲ تا به امروز حتی یک ریال به وی پرداخت نکرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز