خبرگزاری کار ایران

معاون امنیتی وزارت کشور در پاسخ به ایلنا:

ادعاهای جیش العدل در مورد ترور شهروندان ایرانی صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۵۹۲۳۸

پاکستان نسبت به حفظ امنیت مرز‌هایش متعهد است / چادرهای مرزبانی جمع‌ می‌شود / قرارگاه قدس سپاه ۳۰۰ کیلومتر مرزی را تحویل گرفته اما این به معنی تخلیه نیروهای مرزبانی از آن منطقه است، اما مرز در کنترل نیروهای سپاه است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ادعاهای جیش العدل در مورد ترور شهروندان ایرانی را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی عبداللهی در نشست خبری خود در وزارت کشور که پیش از ظهر امروز برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه گروهک جیش العدل مدعی شده بوده است که در طی یک سال گذشته حداقل ۵۰عملیات تروریستی در استان سیستان وبلوچستان انجام داده و نزدیک به ۲۵ نفر را به شهادت رسانده است وزارت کشور در این رابطه چه تدابیری را اعمال می‌کند، گفت: مشی و سیاست وزارت کشور این است که تا خبر رسمی و موثقی نداشته باشیم نمی‌توانیم به سوالات پاسخ دهیم و مبنای پاسخگویی ما وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها نیستند.

وی با اشاره به سوابق عملیتهای تروریستی جیش العدل اظهار داشت: اینکه این گروهک یا گروهکهایی در مرز ایران و پاکستان یا عمق کشور پاکستان حضور دارند قابل رد نیست و اینکه آن‌ها قبلا نیز عملیاتهای تروریستی داشته‌اند رانمی توان رد کرد، از جمله آن‌ها شهادت مسئول مبارزه با مواد مخدر شهرستان ایرانشهر بود که این مسئله نیز رسانه‌ای شد.

معاون امنیتی وزارت کشور ادامه داد: مورد دیگر تله گذاری بود در منطقه‌ای که ما با پاکستان جاده‌مرزی نداشتیم و این به معنای عدم حضور ما بود که ما پس از مدتی شروع به جاده سازی توسط تیم مهندسی نیروی زمینی سپاه کردیم که این مسئله موجب ناراحتی گروهکهای تروریستی و قاچاق مواد مخدر شد و آن‌ها با بمب گذاری که داشتند، سه نفر رابه شهادت رساندند و دو نفر دیگر را در شهرستان سرباز به شهادت رساندند.

عبدالهی با تاکید برا ینکه تعداد آمارهای ترورهای صورت گرفته توسط گروهک تروریستی جیش العدل دروغ است، خاطر نشان کرد: ممکن است آن‌ها شبانه از داخل خاک پاکستان به برجک‌ها و پاسگاههای مرزی ما تیراندازی کرده باشند اما اینکه درگیری منجر به تلفات انجام شده باشد صحت ندارد.

معاون امنیتی وزارت کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره اظهارات هفته پیش حسین علی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس مبنی برا ینکه استاندار قبلی این استان ظرف ۴۸ ساعت ۱۵ گروگان را بدون سرو صدا آزاد کرد، اذعان داشت: من حرف ایشان را نشنیده‌ام و به ما نیز در این باره چنین گزارشی نداده‌اند و مگر می‌شود چنین اتفاقی صورت گرفته باشد و ما بی‌اطلاع باشیم.

علی عبدالهی در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران که پیش از ظهر امروز در وزارت کشور برگزار شد از سفر هیات امنیتی ایران به قطر در روز آینده خبر داد و گفت: قرار است در این سفر اولین کارگروه امنیتی پیرو موافقت نامه امنیتی دو کشور که در سال ۸۸امضا شد، تشکیل می‌شود. وی ادامه داد: این توافق نامه در سال ۸۹ از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و جنبه اجرایی پیدا کرد و هدف از این کارگروه نیز اجرایی کردن مفاد توافق نامه است البته ما در سال ۷۸ نیز با قطر یک یادداشت تفاهم امضا کرده بودیم و در سال ۷۹ هم مذاکراتی داشتیم که جلسه آن مذاکرات موجود است واین‌ها منجر به تشکیل اجلاس مشترک مرزی شد.

معاون امنیتی وزارت کشور با بیان اینکه تاکنون ۱۲ جلسه مرزی میان نیروهای مرزبانی دو کشور تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: در کنار این اجلاس، اجلاس مشترک درباره مبارزه با مواد مخدر هم بوده که دو جلسه از آن تشکیل شده است.

عبدالهی با بیان اینکه تشکیل کارگروه امنیتی پیرو موافقت نامه امنیتی دو کشور به درخواست طرف قطری بوده است‏، یادآور شد: مفاد این موافقت نامه شامل موضوعاتی مانند مبارزه با تروریسم، ترددهای غیر مجاز، مبارزه با پولشویی، مبارزه با قاچاق موادمخدر و برخورد با قاچاقچیان کالاهای فرهنگی و هنری، تبادل اطلاعات زیست محیطی و تقویت ارتباطات میان نیروهای اینترپل دو کشور و همچنین آموزش نیروهای پلیس از جمله مواردی است که دراین موافقت نامه به آن اشاره شده است.

وی با تاکید برا ینکه تشکیل این کارگروه زمینه خوبی برای تقویت همکاری دو کشور بیان کرد: ما در گذشته همکاریهای بسیار خوبی در ابعاد گوناگون با یکدیگر داشتیم واین مسئله می‌تواند به تقویت دو کشور کمک کند.

در ادامه علی عبدالهی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت: وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نوع تعاملات ایران با پاکستان در پی وقوع حادثه گروگانگیری مرزبانانمان چگونه است؟ تصریح کرد: ما همواره تلاش کردیم با پاکستان همانطور که مقامات عالی کشور و مقامات امنیتی بیان کرده‌اند دارای روابط خوب و تنگاتنگی داشته باشیم و موافقت نامه مشترک امنیتی دو کشور نیز موید این مسئله است.

وی با اشاره به اظهارات مقامات پاکستانی مبنی بر اینکه آن‌ها بر مرزهای غربیشان تسلطی ندارند اضافه کرد: البته این حرف براساس پروتکل‌های بین المللی قابل قبول نیست‏، چون کشور‌ها نسبت به حفظ امنیت مرز‌هایشان تعهداتی دارند.

معاون امنیتی وزارت کشور با بیان اینکه مرزهای ایران و پاکستان یک سویه از سوی ایران کنترل می‌شود، خاطر نشان کرد: البته در این کنترل مرزی خلاء‌هایی وجود دارد که اولویت آن پرکردن این خلاء‌ها و انجام عملیات انسداد آنهاست.

عبدالهی ورود گروهک‌های پاکستانی به مرزهای کشور به منظور قاچاق مواد مخدر و انجام عملیاتهای شرارت آمیز را قطعی دانست و افزود: ما همواره خواهان این بوده‌ایم که پاکستان بر مرز‌هایش کنترل بیشتری داشته باشد و با گروههایی که به قصد شرارت یا قاچاق مواد مخدر وارد خاک ایران می‌شوند، برخورد بکند. البته در گذشته برخوردهایی هم صورت گرفته است اما آن‌ها در داخل خاک پاکستان هستند ومستندات آن موجود است.

وی در پاسخ به این سوال که ازادی این مرزبانان با دفعات قبل چه تفاوتهایی داشت، ‌اظهار داشت: خویشتنداری و بررسی شبانه‌روزی این مسئله در کشور از جمله تفاوتهایی است که در این مورد صورت گرفت.

عبدالهی با اشاره به تشکیل چندین جلسه درشورای عالی امنیت ملی با درخواست وزیر کشور برای بررسی این مسئله تصریح کرد: در این جلسات همه مقامات مسئول امنیتی، انتظامی و وزارت خارجه حضور داشتند و راههای متعددی مورد بررسی قرار گرفت.

معاون امنیتی وزارت کشور مهم‌ترین تفاوت ازاد سازی مرزبانان ایرانی با دفعات قبلی را استفاده از همه ظرفیتهای درون نظام برای رهایی و سالم آمدن مرزبانان دانست.

ر ادامه نشست خبری معاون امنیتی وزیر کشور، ‌ خبرنگاری به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر برخورد و تنبیه ۴ مرزبان اشاره کرد و نظر عبدالهی را در این ارتباط خواست که وی پاسخ داد: شرایط نگهبانی و خدمت آیین نامه و بخشنامه‌های مرتبط با خود را دارد و حتما مطابق آیین‌نامه‌های مربوطه مسئله این ۴ سرباز دنبال خواهد شد و اگر واقعا کسی کوتاهی کرده و به درستی به وظیفه خود عمل نکرده است باید پاسخگو باشد. اینگونه نیست که کسی که به گروگان و یا اسارت رفته و برگشته همه چیز حل شده باشد، بلکه باید موضوع پیگیری و بررسی شود.

عبدالهی از جمع‌آوری چادرهای مرزبانی خبر داد و گفت: قرار بر جمع‌آوری چادرهای مرزبانی شده تا به جای آن برجک بتونی ساخته شود. در این راستااقداماتی صورت گرفته است و با سردار ذوالفقاری نیز بحث‌ها و نشست‌هایی برگزار شده تا این امر هر چه سریعتر صورت گیرد و جایابی های لازم انجام شود تا هم مرزبانان جان پناه خوبی داشته باشند وهم امنیت مرزها فراهم شود.

معاون امنیتی وزیرکشور درمورد توافق نامه امنیتی با پاکستان نیز اظهار کرد: این توافق نامه جامع است و می توان با تشکیل کمیته‌هایی مباحثآنرا به طور جدی دنبال کرد. در مورد انسداد مرزها نیز وزیر کشور دستور پر کردن خلاء‌ها داده و دولت نیز برای این کار اعتبارات خوبی در نظر گرفته و بر تخصیص صددرصدی آن تاکید کرده تا کنترل بهتری بر مرزها صورت بگیرد

وی در پاسخ به این پرسش که سهم دستگاههای دولتی از جمله وزارت اطلاعات وزارت‌خارجه، نهادهای نظامی وشخصیتهایی چون مولوی عبدالحمید در آزادی مرزبانان به تفکیک به چه میزان بوده است، اظهار کرد: این موضوع سوال خوبی نیست، چرا که ما یک کشور، نظام و حاکمیتی هستیم که اجزای مختلفی دارد وهر کدام نقش به سزایی بر عهده دارد. اینکه تلاش شود تا سهم دستگاهها را درارتباط با آزادی مرزبانان بالا وپایین کنیم مورد قبول ما نیست و در اطلاعیه وزارت کشور نیز از تمامی دستگاهها که به وظایف خود عمل کردند تشکر کردیم.

عبدالهی برجسته سازی نقشهای نهادها و اشخاص را بی اهمیت دانست و ادامه داد: ما از معتمدین و ریش سفیدان محلی نیز استفاده کردیم در بیانیه خود نیز به نقش آنها اذعان کردیم. مهم این است که ما از تمامی ظرفیتها استفاده کردیم.

وی در مورد آخرین وضعیت گروهبان یکم جمشید دانایی فر نیز اظهار کرد: از وضعیت ایشان اطلاع جدیدی نداریم و تنها ادعای این گروه است که جمشید دانایی فر را به شهادت رسانده و چون ما سند قوی نداریم، وضعیت ایشان برای ما مبهم است. به طور قطع یقین ایشان درپاکستان نگه داری می شود و دولت آن کشور باید مسئولیت خود را بپذیرد. در آینده نزدیک سفر هیات عالی ایرانی به پاکستان صورت خواهد گرفت و یکی از دستورکارهای آن بررسی وضعیت جمشید دانایی فر است.

معاون امنیتی وزیر کشور در مورد واگذاری ۳۰۰کیلومتر از مرزهای شرقی به سپاه پاسداران نیز گفت: قرارگاه قدس سپاه ۳۰۰ کیلومتر مرزی را تحویل گرفته اما این به معنی تخلیه نیروهای مرزبانی از آن منطقه است، اما مرز در کنترل نیروهای سپاه است.

عبدالهی در مورد خبر دستگیری یک گروه تروریستی در خوزستان نیز گفت: در دستگیری این گروهک تجهیزات و ادواتی نظیر مواد منفجره و چاشنی کشف شد که نشانگر قصد خرابکاری این گروهک است، در این که این گروهکها از بیرون حمایت آموزشی و پشتیبانی می شوند شکی و جود ندارد و به حمدالله همه توطئه ها کشف و بعد هم همینطو ر خواهد بود وگروهکهای تروریستی باید بدانند میدان عملیاتی در ایران وخوزستان نخواهند داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز