خبرگزاری کار ایران

کواکبیان در پاسخ به ایلنا:

حاشیه سازی برای دولت در شأن مجلس نیست

asdasd
کد خبر : ۱۵۸۹۵۳

برخوردهای پارلمان اروپا نباید ما را به جای برساند که مذاکرات را تعطیل کنیم / مشکلات عدیده مردم باید دغدغه اصلی مجلس باشد و دولت هم تعامل مثبتی با دولت دارد / نهادهای قدرت نباید زودهنگام وارد عرصه انتخابات شوند.

دبیر‌کل حزب مردم سالاری در پاسخ به خبرنگار ایلنا‏، مبنی ارزیابی وی از حاشیه سازی برخی نمایندگان مجلس برای دولت نظیر اخطار به رئیس‌جمهور به دلیل ملاقات برخی از وزارء با آقای خاتمی گفت: این گونه حاشیه‌سازی درشان مجلس نیست و نمایندگان باید به دنبال رفع مشکلات واقعی مردم باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی کواکبیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود به نامه حزب مردم سالاری به وزارت کشور در مورد پیش نویس قانون احزاب اشاره کرد و گفت: دراین نامه ما ده بند از مواردی که به نظرمان باید در قانون احزاب به آن توجه شود را مورد تاکید قرار داده و خواستار توجه قانون گذار به آن موارد شدیم.

دبیر کل جزب مردم سالاری از برگزاری دو همایش در تاریخ‌های ۱۹ تیرماه و ۵ آذرماه خبر داد و گفت: در این دو همایش مباحثمختلف سیاسی، نحوه حضور و ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات و بررسی شرایط کشور پرداخته و به دنبال آن هستیم که برنامه‌های در نظر گرفته شده را در سال ۹۳ را به طور جدی دنبال کنیم و در صورتی که در مجلس دهم نیز موفق بودیم فراکسیون حزب مردم سالاری را در مجلس تشکیل دهیم.

وی از برگزاری از ۸ همایش منطقه‌ای و ۳۱ همایش استانی توسط حزب مردم سالاری در سال جاری خبر داد و گفت این همایش‌ها از اول اردیبهشت تا انتهای اسفند به صورت هفتگی برگزار خواهد شد..

این نماینده سابق مجلس تخصص و کارآمدی؛ تعهد به انقلاب نظام جمهوری شجاعت و قاطعیت بر سر منافع ملت، پاکدستی و آلوده نبودن به هر گونه ویژه خواری و رانت خواری؛ داشتن تفکر ملی به جای تفکر منطقه گرایی؛ و نگرش اصلاح طلبی و تحول خواهی را ۵ ویژگی نامزدهای انتخابات مجلس آینده عنوان کرد و اظهار کرد: باید در انتخابات مجلس آینده‏، خانه تکانی جدی صورت گیرد و اصول گرایانی که ۱۲ سال است مجلس را در اختیار دارد باید دست برداشته و به استراحت برود تا اصلاح‌طلبانی که اعتقاد راسخ به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب دارند محلس را در دست بگیرند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به خبرنگار ایلنا‏، مبنی ارزیابی وی از حاشیه سازی برخی نمایندگان مجلس برای دولت نظیر اخطار به رئیس‌جمهور به دلیل ملاقات برخی از وزارء با آ قای خاتمی گفت: این گونه حاشیه‌سازی درشان مجلس نیست و نمایندگان باید به دنبال رفع مشکلات واقعی مردم باشند.

کواکبیان با بیان اینکه مگر مسئله اصلی نظام و مردم دیدار وزراء با آقای خاتمی است که این گونه حاشیه سازی می‌کنند، ادامه داد: مسئله اصلی نظام و مردم ملاقات عده‌ای از وزرا و برخی از افراد نیست، بلکه مشکلات عدیده مردم باید دغدغه اصلی مجلس باشد و دولت هم تعامل مثبتی با دولت دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه چرا در زمان دولت گذشته که قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی صادر می‌شد نمایندگان و رئیس جمهور آن را کاغذپاره و بی‌ارزش می‌خواندند اما با تغییر دولت قطعنامه پارلمان اروپا را که فاقد وجاهت و ارزش است را به دست گرفت و دولت را مورد تخریب قرار می‌دهد، گفت: در قطعنامه پارلمان اروپا بخشی از آنکه مربوط به انتخابات در ایران است قطعا محکوم است. بحث‌های جنبه ایدئو‌لوژی و ارزشی دارد مانند بخش هم جنس گرایی، شاید هم جنس گرایی در اروپا آزاد باشد اما آنان نمی‌توانند این مسئله را برای همه کشور‌ها تجویز کنند.

کواکبیان بخشهای از قطعنامه کل اروپا را قابل گفت‌وگو دانست و گفت: بحثتشکیل دفتر پارلمان اروپا در تهران موضوعی است که وزارت خارجه می‌تواند در رابطه با آن گفت‌وگو کند یا بحثدیداربا اپوزوسیون مشکلی ندارد‏، اما ما معتقدیم باید به طور رسمی از کانال وزارت امور خارجه صورت گیرد.

کواکبیان نحوه مراجعه وزارت امورخارجه با قطعنامه پارلمان اروپا و موضع‌گیری سخنگوی این وزارتخانه و وزیر را مناسب و مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: این‌گونه قطعنامه‌ها اساسا تاثیری در روند مذاکرات هسته‌ای ندارند، چرا که این بحثدر قد و قواره پارلمان اروپا نیست که بخواهد توصیه‌های حقوق بشری کند.

نماینده سابق مردم سمنان در مجلس با بیان اینکه افکار‌عمومی، NGO‌ها و مطبوعات می‌توانند ضمن موضع گیری آن را محکوم کنند اما نهادهای قانونی باید حواسشان جمع بود و هوشمندانه برخورد کنند، گفت: محکومیت قطعنامه پارلمان اروپا توسط نمایندگان مجلس کار درست و صحیحی بود، اما طرحی که ۱۰۰ نفراز نمایندگان به هیات‌رئیسه دادند را باید بیشتر مورد توجه قرار داد. شاید یکی از اهداف ۱ + ۵ این باشد که تنور را آن قدر داغ کنند تا نان بسوزد به این معنا که شرایط را به گونه‌ای فراهم کند تا ما مذاکرات را‌‌ رها کرد و آن‌ها به اهداف خود برسند.

کواکبیان افزود: برخوردهای پارلمان اروپا نباید ما را به جای برساند که مذاکرات را تعطیل کنیم البته اگر کشورهای اروپایی به دنبال توسعه روابط هستند این گونه اقدامات موجب ایجاد خلل در این امر خواهد شد.

دبیر‌کل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به این پرسش که آیا در مورد رفع حصر د‌ستگاه قضایی باید تصمیم گیری کند یا دولت نیز می‌تواند در رفع حصر از آقایان موسوی و کروبی موثر باشد، اظهار کرد: معتقدیم شورای عالی امنیت در دولت قبلی تصمیمی در مورد آقایان موسوی و کروبی گرفنه که‌‌ همان شورا باید این تصمیم را لغو کند و کشاندن مسئله به تصمیم قضایی کار درستی نیست، البته نباید فراموش کرد که تصمیمات شورای عالی امنیت ملی با اجازه رهبری ابلاغ می‌شود.

این فعال سیاسی معتقد است؛ رئیس‌جمهور باید تلاش بیشتری داشته باشد تا با کسب مجوز مقام رهبری این کار صورت گیرد، ادامه حصر از نظر مامصلحت نیست و ر فع حصر موجب توسعه سیاسی و همبستگی ملی خواهد شد.

کواکبیان در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت زودهنگام جریانات سیاسی و دولت برای انتخابات مجلس آینده مانع پیشرفت جامعه و مشغول شدن فکر مردم نخواهدشد، اظهار کرد: معتقدم که ما دولت نیستیم و نهادهای قدرت نیز نباید زودهنگام وارد عرصه انتخابات شوند، ما نیز به عنوان یک حزب برنامه یکساله خود را مطرح خواهیم کردو برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

دبیرکل حزب مردم سالاری در پاسخ به این پرسش که آیا برای مجلس آینده کاندیدا خواهند شد و در صورت کاندیدا شدن آیا از تهران یا سمنان نامزد خواهید شد، گفت: باید ببینیم چه کسانی برای مجلس کاندیدا خواهند شد، بعد در مورد نامزد شدن ازتهران یا سمنان تصمیم خواهم گرفت در حال حاضر به دنبال فعالیت جدی حزبی در انتخابات مجلس دهم هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که شعار شما در انتخابات مجلس چه بوده و چه برنامه‌هایی دارید، گفت: این بحثباید در دفتر سیاسی مصوب کنیم، لذا نمی‌توان درباره آن زیاد اظهار نظر کرد. اما در مورد برنامه‌ها باید بگویم که نباید تمام تلاش خود را معطوف به مسائل سیاست خارجی کرد، بلکه باید به مباحثسیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز توجه کرد. من به عنوان یک فعال سیاسی در حال حاضر نمی‌دانم نتیجه ده پرونده کلان مالی چه شد؟ چگونه شده یک نفر اعلام کرده نفت می‌فروشم و با وجود اینکه این کار را انجام داده اما پول آنرا پس نداده است در مورد پرونده گروه امیر منصور آریا، بیمه ایران و تامین اجتماعی نیز از نتایج آن اطلاع چندانی نیست.

کواکبیان با بیان اینکه وجود پرونده‌های مالی زیبنده نظام ما نیست، ادامه داد: مجلس کارآمد باید با این فسادهای مالی برخورد کند، بخشی از اقتصاد مقاومتی مربوط به عدالت محوری است که اقتضا می‌کند با رانت خواری، ‌ویژه خواری و فساد مقابله کرد.

دبیرکل حزب مردم سالاری در پاسخ به این پرسش که حزب متبوع وی در تحقق شعار حمایت از دوم خرداد موفق بوده است، اظهار کرد: معتقدم اصلاح طلبی یکی از ضرور‌ترین موضوعاتی است که باید در کشور صورت گیرد و اگر قرار باشد مفهوم اصلاح طلبی را سامان دهی امور نابسامان بدانیم ‏، هنوز نابسامانی‌هایی وجود دارد. ما هیچگاه دنبال اصلاحات فرا نظام نبوده ودر چارچوب قانون اساسی اصلاحات تعریف وتبیین کرده و معتقدیم هیچگاه پرچم اصلاحات بر زمین نخواهد نشست.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد طیف افراطی اصولگرایان به رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس دلخوش کرده‌اند آیا گفتمان اصلاح طلبی در انتخابات آینده با مشکل رد صلاحیت نامزدهای خودمواجه خواهد شد، گفت: تجربه خوبی که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به دست آمد این بودکه رهبری نظام سه نکته اساسی را پیگیری کردند، یکی اینکه آرای ملت را حق الناس دانسته وا ز لحاظ شرعی تکلیف برای مدیران ایجاد شد تا رای مردم نادیده گرفته نشود. از سوی دیگر نیروهای سپاه و بسیج از دخالت در انتخابات منع شدند که بسیار مهم بود و از سوی دیگر صاحبان تریبونهای رسمی از جمله ائمه جمعه را مکلف به بی‌طرفی کردند.

کواکبیان ادامه داد: اگر این سه نکته را در انتخابات مجلس داشته باشیم، فضای خوبی برای فعالیت اصلاح طلبان به وجود خواهد آمد و از سوی دیگر شورای نگهبان نیز باید طبق مر قانون عمل کند. در مورد انتخابات سال ۹۲ شاید در مورد عدم احراز صلاحیتم گله داشته باشم که چرا صلاحیت من احراز نشد، اما صلاحیت آقای سعید جلیلی احراز شد، اما به نظر شورای نگهبان تمکین کردم. چرا که آن‌ها گفتند رای لازم را در ان شورای کسب نکردم.

وی ادامه داد: در انتخابات مجلس شورای نگهبان دیگر صلاحیت را احراز نمی‌کند، بلکه افراد را رد صلاحیت می‌کند، به همین دلیل باید برای این کار خود دلیل بیاورد. شورای نگهبان براساس قانون در انتخابات ریاست جمهوری تکلیفی برای پاسخگویی ندارد اما در انتخابات مجلس برای رد صلاحیت باید دلیل ارائه کند. چنانچه که شورای نگهبان به رد صلاحیت صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس پرداخت باید دلایل خود را نیز مطرح کند و ما هم باید موضع‌گیری کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص اینکه آیا اصلاح‌طلبان با دولت برای انتخابات مجلس ائتلاف خواهند کرد، گفت: پیشنهاد من این است که دولت اصلا در انتخابات مجلس آینده دخالت نکند، چراکه کار دولت چیز دیگری است. دولت باید برای مشارکت گسترده ظرفیت سازی کند تا هیچ حقی ضایع نشود. اما اگر منظور احزاب طرفدار دولت است می‌توان در مورد ائتلاف با آن‌ها بحثکرد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در مورد بحثسرلیستی عارف برای لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم نیز اظهار کرد: اینکه از الان سرلیست را انتخاب کنیم بحثپخته‌ای نیست و ابتدا باید دید چه کسانی در انتخابات حضور پیدا می‌‌کنند تا بعد از آن بتوان سر لیست را انتخاب کرد.

وی در مورد اظهارات اخیر منتسب به کرباسچی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان تنها در موفقیت‌های دولت روحانی شریک هستند نه در شکست‌های دولت، گفت: اینکه بگوییم دولت روحانی دولت اصلاح‌طلبان است نه ایشان چنین حرفی زده و نه ما مدعی آن هستیم. دولت آقای روحانی دولت فراجناحی بوده و روش ایشان اعتدالی است. افرادی که در دولت حضور دارند پای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌اند ایستاده‌اند و اگر خدای نکرده شکستی هم باشد مسئولیت آن با خود دولتمردان است.

کواکبیان خاطرنشان کرد: ما باید به دولت کمک کنیم تا وضعیت دولت‌های نهم و دهم دیگر تکرار نشود، چرا که به اندازه کافی از زمامداری امثال آقای احمدی‌نژاد ضرر دیده‌ایم و هرگاه قصد مقایسه این دولت را داشتیم، یاد دوران احمدی‌نژاد بیافتیم تا خیالمان کمی آسوده شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد شانس حامیان احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس آینده نیز گفت: ایشان به اندازه کافی در توده‌های مردم محروم اثرات نامطلوب برجای گذاشته که نام ایشان جذابیتی برای مردم ایجاد نکند. اشخاص می‌توانند و باید از لیست احزاب حمایت کنند. احمدی‌نژاد هم مردانه حزب تشکیل دهد و مثل سایر احزاب فعالیت کند. هشت سال اصولگرایان از دولت آقای احمدی‌نژاد حمایت کردند اما در حال حاضر از وی تبری می‌جویند. اگر حزب مطرح باشد مسئولیت‌ها به پای حزب نوشته خواهد شد نه افراد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به این پرسش که محبوبیت احمدی‌نژاد به خاطر پرداخت یارانه نقدی به مردم بود آیا دولت روحانی با حذف یارانه گروهی از مردم پایگاه اجتماعی خود را از دست نخواهد داد، گفت: دولت به دنبال حذف اجباری خانوار‌ها از دریافت یارانه نیست و بار‌ها تاکید کرده که به اطلاعات خانوار‌ها کاری ندارد و حتی آن را خط قرمز خود عنوان کرده است، اما از مردم خواسته که داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند. ۴۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی مجلس برای پرداخت یارانه نقدی به مردم است که اگر گروهی از دریافت آن انصراف دهند، دولت می‌تواند این مبالغ را به سلامت و محیط زیست اختصاص دهد.

نماینده سابق مردم سمنان در مجلس ادامه داد: دولت گذشته برای تامین یارانه‌ها به همه جا ناخنک می‌زد و پول‌ها را از جاهای مختلف برداشت می‌کرد که منجر به بی‌انضباطی مالی گسترده شد. دولت یازدهم از لحاظ قانونمداری خوب عمل کرده است و پس از چندین سال لایحه بودجه در زمان مقرر به مجلس ارائه شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز