خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری: / ۵ /

مندرجات قطعنامه برگرفته از لابی‌های رژیم صهیونیستی است

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۹۷۵

اقدام پارلمان اروپا به عنوان یک نهاد در تصویب یک قطعنامه غیرقابل قبول و کاملا هدفمند و مغرضانه علیه جمهوری اسلامی ایران است / آقای الهام علی‌اف فردا به تهران می آید و این سفر به دعوت آقای روحانی صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با تاکید بر اینکه اصل عزتمداری در دولت یازدهم مصرانه پیگیری می‌شود، یادآور شد: وزارت خارجه می‌خواهد دنیا را با گفتمان جدید مبتنی بر تکریم با ایران آشنا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران که وزارت امور خارجه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران می‌تواند بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر بگذارد، گفت: از قبل گفته‌ایم که موضوع مذاکرات فقط مسائل هسته‌ای است و موضوع دیگری در این رابطه بحثنمی‌شود.

وی با بیان اینکه ما بر اصل گفت‌وگو بر سر مسئله هسته‌ای در مذاکرات پایبند هستیم، خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده ما با حساسیت این مسئله را دنبال می‌کند و به طرف غربی نیز این موضوع را اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در گزارش‌هایی که هم وزارت امور خارجه و هم وزارت اطلاعات در خصوص حاشیه‌های سفر کاترین اشتون به مجلس داده‌اند، تناقض‌هایی وجود دارد، کدام یک از وزارتخانه‌ها در این رابطه راست می‌گوید؟، اظهار داشت: هم ما و هم وزارت اطلاعات گزارش‌های خود را به کمیسیون امنیت ملی ارائه کرده‌ایم و من درصدد راستی‌آزمایی گزارش‌ها نیستم.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه عده‌ای می‌گویند تصویب قطعنامه ضد ایرانی به خاطر انفعال وزارت خارجه بوده است، تصریح کرد: اقدام پارلمان اروپا به عنوان یک نهاد در تصویب یک قطعنامه غیرقابل قبول و کاملا هدفمند و مغرضانه علیه جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه اطلاعات مندرج در این قطعنامه برگرفته شده از برخی از محافل مخالفان نظام و لابی‌های رژیم صهیونیستی است، خاطرنشان کرد: ما اعلام کرده‌ایم که این قطعنامه بی‌ارزش است و ملاک عمل نیست.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی یاد‌آور شد: این مسائل نشان می‌دهد که پارلمان اروپا از تحولات جهانی عقب است و به طور خاص به واقعیت‌ها و تحولات صورت گرفته در ایران بیگانه و ناآگاه است و یا نمی‌خواهد خواست و تحولات ملت ایران در استقلال و پیشرفت را در نظر بگیرد.

افخم با اشاره به صدور ۲ هزار و ۴۰۰ قطعنامه دیگر از سوی پارلمان اروپا در ۴ سال گذشته عنوان کرد: البته سابقه صدور قطعنامه‌ها نشان می‌دهد که آنها الزام‌آور نیستند.

وی با بیان اینکه در رفت‌وآمدهای هیات‌های اروپایی ما خواست اروپا را نمی‌پذیریم، تاکید کرد: پارلمان اروپا نمی‌تواند نه تنها برای ایران بلکه برای سایر کشورها نیز تعیین تکلیف کند چراکه آن دوران گذشته و ارتباطات در دوره جدید مبتنی بر احترام متقابل و برابر است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با تاکید بر اینکه در تمامی تماس‌های صورت گرفته از سوی وزارت خارجه اصل عزتمداری مورد توجه و پیگیری بوده است، بیان کرد: این اصل در تمامی دولت‌ها و بالاخص در دولت یازدهم مصرانه پیگیری می‌شود.

افخم افزود: صدور این قطعنامه نباید این برداشت را داشته باشد که عقب‌نشینی صورت گرفته که دیگران بخواهند جسارت بکنند. وزارت خارجه می‌خواهد دنیا را با گفتمان جدید مبتنی بر تکریم با ایران آشنا کند.

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات دیروز وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه در اردیبهشت ماه وارد مرحله تدوین پیش‌نویس توافق نهایی می‌شویم پرسید که وی در این رابطه اذعان داشت: یکی از نکاتی که در دور جدید مذاکرات ژنو دنبال شد این بود که پایان کار ترسیم شود تا در هر مرحله موضوع و پرونده دیگری مطرح نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه طرح ایران در مذاکرات ژنو بر این مبنا بود که گام‌ها هر مرحله مشخص شود، گفت: در گام دوم نیز برای توافق نهایی همین ملاک برای مذاکرات دنبال می‌شود و اظهارات آقای ظریف نیز در این رابطه بوده که در این دوره از مذاکرات موضوعات و پرونده‌های قبلی باید جمع‌بندی شود تا کار تدوین پیش‌نویس آغاز شده و موضوع جدیدی مطرح نشود.

افخم با تاکید بر اینکه بحثتدوین پیش‌نویس توافق جامع نهایی بسیار سخت و دشوار است، اظهار داشت: اضافه شدن یک تیم مشورتی نیز به تیم مذاکره‌کننده کشورمان بر همین مبناست و البته محدود به ایران هم نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص سفر رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران بیان کرد: آقای الهام علی‌اف فردا به تهران می‌آید و این سفر به دعوت آقای روحانی صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با خوب و برادرانه ارزیابی کردن روابط ایران و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: در این سفر اسنادی تنظیم شده که در حضور روسای جمهور دو کشور امضا می‌شود و علاوه بر موضوعات دو جانبه مسائل و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحثقرار خواهد گرفت.

افخم در پایان سفر رئیس جمهور آذربایجان به ایران را گامی به جلو و در راستای گسترش روابط دو کشور ارزیابی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز